Met de voortgang van Maarten B `s prachtige project in gedachte moest ik ook maar weer eens aan de bak.
Gisteren even wezen kijken bij Maarten; Dat wordt heel fraai en het is ook een leuke fiets.
Ik schrijf dit ook met de gedachte dat beide fietsen ,de Facile en de Xtra de vroegst geslaagde safety uitvoeringen waren van de hoge bi. De Facile was meen ik een half jaar vroeger dan de Xtra maar beide stammen al van voor de 80er jaren van de 19e eeuw.
Gisteren en vandaag gewerkt aan de Arab cradle zadel veer voor m`n Singer.
Op veel fietsen als extra aangeboden maar op de Singer xtra vanaf plm 1884 bijna een standaard uitvoering. De fiets van Velorama (plm 1885-86) heeft nog een bladveer maar dat is relatief zeldzaam.
Ik hab al eerder een veer kunnen opmeten ,die van een xtra die ik mocht restaureren en zodoende heb ik de juiste maten.
Die veer heeft de gewichtsaanduiding 12 .S wat staat voor 12 stone. 1 stone is 6,35kg en dus opgeteld voor 76kg.
Ze waren er voor zwaardere en lichtere personen. In Roermond staat een Xtra met een Arab veer die een wat kortere bouw heeft dan de 12 stone versie. De maat tussen de gedraaide ogen is 20 mm korter en even zo de bovenbouw waar het zadel op staat. Ik heb het vermoeden dat ze daarmee de veer wat stugger wisten te maken en dat dat de verschillen in belasting mee werd verwezenlijkt.
Mijn veer heb ik weten te buigen met een speciaal voor dit doel in elkaar gelast buigijzer.
Het staal is 9 mm in diameter en zonder speciale veerkwaliteiten.
Na het buigen en maken van de bevestigingen ben ik eens gaan zitten. Voor de eerste keer eigenlijk. Ik had eigenlijk verwacht dat de veer zou inzakken maar dat blijkt niet te gebeuren. Het geheel veert behoorlijk maar blijft wel in vorm.
Het was me bij de originele veer ook opgevallen dat er best aan te buigen viel en dat het niet zo weerbarstig was als je van veermateriaal zou verwachten.
De definitieve veer mag denk ik wel van wat hardbaar materiaal worden gemaakt maar
ik denk dat deze veer al een eind in de richting zit. 9 mm is ook flink dik .
De bevestiging van de veer is een ''Waarlé improved saddle spring clamp''.
De originele veerklemmen zijn met haakse bevestiging en omdat de veer niet de zelfde richting heeft als de backbone past het bij geen van die Xtra`s op een nette manier.
Heel vreemd dat ze dat zo hebben gebouwd en na aanleiding van de eerste Xtra die ik restaureerde had ik het verzoek gekregen om er een te bouwen met verdraaide bevestigingsstrips zodat de klemmen de de richting volgen van èn veer èn backbone.
Niet zo als origineel dus maar wel beter qua passing.
Het op de fiets klimmen heeft ook nog eens het voordeel gehad dat ik eens kon kijken hoe het met de maat zit. Dat wordt een goed berijdbare fiets. Het stuur raak ik met geen mogelijkheid met m`n knie en dat is bemoedigend.
Groeten,
Maarten