Pagina 3 van 4

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 27 dec 2012, 11.11
door Fotomaan
Wel een vreemd gezicht zo'n hoge en brede band. Toch als je goed naar de oude foto's kijkt waren de banden met lucht echte ballonbanden. Dan ben je je energie wel kwijt die je met de kerstmaaltijd naar binnen werkt.
Hoi Michiel,

Het is niet helemaal zeker of ik je goed begrijp maar het is een wijd verbreide misvatting dat ballonbanden een grote rolweerstand opleveren. Het duurt wel even voordat je ze op spanning hebt met een oude Jumbo.
Ik fiets al jaren met dergelijke banden van verschillende merken zoals Schwalbe, Rubena en nu ook Vredestein.
Er zijn in Duitsland geloof ik een paar jonge honden aan de gang geweest om rolweerstand van smalle en brede banden met elkaar te vergelijken. Die zijn tot de conclusie gekomen dat ballonbanden lichter fietsen dan smalle banden bij een wat lagere bandenspanning van bijvoorbeeld 2 atmosfeer.
Verder benaderen de 'looks' van die moderne banden aardig de antieke fietsen die ik af en toe op foto's tegenkom.
Ik voeg twee foto's toe waarop de City Hopper van Rubena en de Fat Frank van Schwalbe te zien zijn en die lijken wat mij betreft aardig op het oude werk. Alleen de logo's die toegepast werden verpesten het een beetje maar daar hebben ze gelukkig iets aan veranderd.
De Rubena's zijn wat dat betreft nog het mooist maar die zijn alleen maar in gangbare maten zoals 622 en 635 zonder reflexie.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 27 dec 2012, 11.18
door Michiel Röben
Hoi Charles, ik bedoelde eigenlijk met het draaien van dat kanvasloopvlak. Maar iddd dacht ik vroeger ook dat die dikke banden zwaarder liepen. Maar ik heb inmiddels al begrepen dat dat niet het geval is.

groeten Michiel ;)

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 27 dec 2012, 12.03
door Fotomaan
Hoi Michiel,

Ik dacht al zoiets en ik vond het een leuke aanleiding om die oude foto's van ballonbanden eens met de moderne varianten te vergelijken.
Ik kan me goed voorstellen dat hedendaagse ontwerpers zich daar ook door hebben laten inspireren om iets toe te voegen aan de vraag naar 'retro'.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 27 dec 2012, 12.19
door Fotomaan
Nog wat over banden een aanverwante zaken.
Op deze foto van een van de eerste transportfietsen zijn ballonbanden te zien zoals ze eind achttienhonderd werden gebruikt.
Het is een fiets verkocht door Bernard Jansen uit Den Bosch.
http://nl.wikipedia.org/wiki/BAJ_Rijwielen

Het is een oude, enigszins aangetaste foto en naast de banden meer dan de moeite waard.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 30 aug 2013, 11.22
door melfiets
Fotomaan schreef:Hoi Michiel,

Ik dacht al zoiets en ik vond het een leuke aanleiding om die oude foto's van ballonbanden eens met de moderne varianten te vergelijken.
Ik kan me goed voorstellen dat hedendaagse ontwerpers zich daar ook door hebben laten inspireren om iets toe te voegen aan de vraag naar 'retro'.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Hoi Charles,
Ik geloof zeker dat je gelijk hebt, door de stijgende vraag naar retro objecten worden er ook steeds meer oude objecten en voorwerpen bestudeerd om aan die vraag te voldoen en de oude objecten zo goed als mogelijk namaken, als ik ook de oude ballonbanden aan het bekijken ben valt het mij zeker ook op dat de hedendaagse retro fietsen, en daarbij de banden, zeker niet veel onderdoen van de oude ballonbanden, dat hebben ze dus heel goed gedaan! Groetjes Melie

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 22 dec 2015, 18.23
door Maarten Waarlé
Beste groep,
Ik ben weer eens verder gegaan met de restauratie van m`n Bayliss Thomas scorcher.

Als ik het zo terug lees ruim twee jaar geleden dat ik er voor het laatst aan gewerkt heb.

Vandaag heb ik een zadel gemaakt. Nog niet helemaal klaar maar het idee is er.
Voorbeeld is een andere Bayliss Thomas & Co die qua leeftijd en
vorm aardig overeen komt met mijn fiets.
Zie onderstaande foto van dat voorbeeldzadel.
Zadel rond 1891- 1895
Zadel rond 1891- 1895
020.JPG (289.16 KiB) 8748 keer bekeken
Ze zijn enorm lang en hebben een zwevend dek zonder onderlangs stangen. Echt een vroeg hangmatzadel. Beetje als een prehistorisch monster wel.

Ik ben voor het frame uitgegaan van zo`n Brooks jaren 30 hangmat zadel. De veren naar achter zijn al in orde en de lange veerstalen ijzers zijn prima geschikt om te verbuigen tot het zadel van de foto.
zadel remake voor BT
zadel remake voor BT
003.JPG (444.52 KiB) 8748 keer bekeken
Ik heb de dwarsbalkjes vooraan uit een stuk strip van 6 mm dik gehaald en het uiteinde van de zadel ijzers heb ik over de dikte van de strip wat dunner gemaakt. Van 7 mm naar 6 mm
na het in elkaar schuiven van het geheel heb ik de uiteinden gestuikt zodat de dwarsbalkjes goed vast zitten. Zonder solderen
maar echt op z`n zadel`s.
frame
frame
005.JPG (436.31 KiB) 8748 keer bekeken
Zadeldek oud
Zadeldek oud
002.JPG (483.83 KiB) 8748 keer bekeken
Het dek is van een oud zadel uit die periode maar ik gebruik het hier alleen als vorm bepaler en uiteindelijk als mal voor een nieuw dek. Het oude leer is gescheurd en niet meer te redden.

Mocht het lukken met het zadel dan ga ik me nog eens buigen over de banden.
Ik overweeg om in plaats van het kwetsbare weefpatroon nu doek te gaan gebruiken wat een kant op enige rek (lengte)heeft en de andere kant op strak is(breedte).

De bedoeling is dat het allemaal wat makkelijker wordt en beter te reproduceren is.
Het zou toch mooi zijn als die vroege luchtbandenfietsen weer in beweging kwamen. Nu zie je ze vaak met vergane banden of massieve loodzware banden. Het is vaak ook een reden om een fiets maar te laten staan.

Groeten,
Maarten

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 22 dec 2015, 20.43
door velootje
Hoi maarten

succes verder en prettige feesten :D

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 23 dec 2015, 10.51
door maartenB
Goed werk Maarten en heel interessant om te zien hoe je dat Brooks zadel verbouwd. Daar heb ik ook nog een paar frames van liggen.

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 23 dec 2015, 11.13
door Michiel Röben
Volgende opmerking,
Ik heb een frame liggen wat al verbouwd is maar schreeuwt om een dekje...

succes Maarten,

Michiel ;)

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Geplaatst: 23 dec 2015, 14.58
door gerritkan
Hallo Maarten .

Je bent weer lekker bezig zo te zien .
Dat massief banden lood zwaar zijn merk ik echt wel bij m'n safety .
Een lichter alternatief zou welkom zijn .