Afgelopen weken heb ik weer eens tijd gestoken in de Fongers CCG van Beintema.
In feite ben ik weer met een kaal frame begonnen. De groene lak beviel me toch niet zo goed en de zwarte Hammerite spuitlak die ik daar over heen had gezet was niet van een thinner oplosbare soort en wat te vaal van kleur.
Dan maar een keer overnieuw beginnen...
Ik heb een menie kleurige filler gebruikt om bij latere beschadigingen niet op een grijs of gele ondergrond te kijken. Hoewel Fongers fietsen meen ik origineel geen rode ondergrond hebben ziet het er toch wel wat fiets-natuurlijker uit.
Omdat in het seriegarantie boek bij deze fiets de kolom ''W'' is aangestreept heb ik de fiets nu in weer en wind uitvoering gemaakt.
Ik heb nu overigens ook een zwarte filler/primer gevonden . Ben benieuwd wat dat gat doen bij een toekomstige restauratie.
Daarmee zou je pitting kunnen wegwerken zonder qua kleur vreemde onderlagen aan te brengen.
De remmen zijn bij deze fiets nagenoeg verdwenen. Er zat wel een stuur bij met stangetjes en daar zat ook celluloid op.
Ik heb ,wat er over was terug gezet en aangevuld met polyester plamuur. Best een aardig resultaat al blijf je wel zien dat er reparaties aan zijn verricht. Het andere mattere soort zwart op het celluloid geeft ook een contrast met de meer glanzende dieper zwarte ijzer delen.
In de remmen is verder natuurlijk een berg werk gaan zitten.
Ik heb wel m`n Haagse CCG65 uit de zelfde badge van 100 tot mijn beschikking als het gaat om goed copieeren.
Daarnaast ook de diverse tekeningen van eerdere restauraties kunnen gebruiken.
o a van deze CCG65 uit 1928.
Ik heb ook de voornaaf die ik had gevonden moeten bewerken om ze te doen gelijken op de originele naaf. Er moest een stukje tusenuit maar verder kwamen de maten goed overeen. Ook heb ik stofkappen met sleufjes gefabriceerd. Het loopt erg mooi dit naafje.
De meeste karweitjes die je zonder uitzicht op een fiets kan doen zijn gedaan
en het toch wel veel leukere opbouwen is begonnen.
Nu gaat er vorm ontstaan en kun je ook in een uurtje weer een toevoeging doen richting het eindresultaat .
Een aardige uitdaging gaan nog de veertjes worden die in de rembussen zitten en die de remmen strak houden en terug brengen.
Ik heb verendraad van de goede maat maar oprollen tot een linkse en rechtse veer is nog een ding.
Toch denk ik over een week of drie te kunnen fietsen en remmen om daarna nog wat aankleding te doen. Kettingkast, verlichting en als het wat warmer is ook de transfer op het balhoofd.
Deze fiets had volgens het serie garantieboek een Terry zadel en dat zal ik ook nog eens proberen te vinden. Ze zijn wel erg groot trouwens die Terry zadels uit die periode. Dat is een minpuntje voor het uiterlijk. We kijken het nog eens aan ...Een zadel met ronde neusveer is ook mooi en origineel op CCG`s. Maar vind die maar eens