Gazelle 3-naaf reparatie
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Het is me niet gelukt om het linker palhuis uit de naaf te schroeven.
Weet iemand of hier een sleutel voor bestaat.
Bij gebrek zal ik een adapter moeten frezen uit een blok metaal die over de afgevlakte bus past. Ik had er vandaag snel één uit hardhout gemaakt maar zoals te verwachten was die maar een kort leven beschoren.
Weet iemand of hier een sleutel voor bestaat.
Bij gebrek zal ik een adapter moeten frezen uit een blok metaal die over de afgevlakte bus past. Ik had er vandaag snel één uit hardhout gemaakt maar zoals te verwachten was die maar een kort leven beschoren.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
hai asterduc er zal hoogstwaarschijnlijk wel een sleutel voor zijn, maar is het geen idee om een stuk ijzerpijp te nemen en de zijkanten wat plat te slaan het is een beetje een boerenmethode maar wel zo gemaakt groetjes regina
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
dat is een mogelijkheid, maar als dat hardhouten blok (2" dik Bubinga) het niet heeft gehouden, gaat dat met die buis mogelijk ook niet lukken vrees ik.regina schreef:hai asterduc er zal hoogstwaarschijnlijk wel een sleutel voor zijn, maar is het geen idee om een stuk ijzerpijp te nemen en de zijkanten wat plat te slaan het is een beetje een boerenmethode maar wel zo gemaakt groetjes regina
Daarnaast wil ik de kop van het palwiel niet beschadigen (ik ben daar nml zeer gevoelig voor).
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Bahco (verstelbare, Engelse sleutel) erop en een grote schroevendraaier erdoorheen steken en/of op de sleutel een 2e Bahco zetten, misschien even verwarmen en presto los is ie.
Denk dat dat moet lukken. Ik heb al verschillende van die onwillende moeren zo losgekregen. maar hoe zet je je naaf vast? Die kun je beter even inspaken.
Michiel
Denk dat dat moet lukken. Ik heb al verschillende van die onwillende moeren zo losgekregen. maar hoe zet je je naaf vast? Die kun je beter even inspaken.
Michiel

-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Weet je of de draad links of rechts draaiend is?
Michiel
Michiel

Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Ach zo, de Bahco er loodrecht op, dat is nog een noodoplossing, maar het kan je wel een nieuwe Bahco kosten en vooral zo'n groot type vind ik iets te duur om op te offeren.Michiel Röben schreef:Bahco (verstelbare, Engelse sleutel) erop en een grote schroevendraaier erdoorheen steken en/of op de sleutel een 2e Bahco zetten, misschien even verwarmen en presto los is ie.
Denk dat dat moet lukken. Ik heb al verschillende van die onwillende moeren zo losgekregen. maar hoe zet je je naaf vast? Die kun je beter even inspaken.
Daarbij komt nog dat dit zeker een spoor gaat achterlaten op het palhuis en zoals ik al eerder zei, daar ben ik te gevoelig voor.
links of rechts? Ik heb geen idee tot ik de eerste heb gedaan.
Vastzetten van de naaf: dit heb ik opgelost met een plankje eronder waar dmv kleine schroefjes de flens tegen het plankje wordt geschroefd. Het plankje zelf wordt in de bankschroef gespannen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Beste Ed,
Waarschijnlijk hetzelfde principe als bij SA, dus linkse draad (rechtsom losdraaien).
Bij gebrek aan gereedschap trommelremzijde omhullen met een leren riem en dan flink stevig in de bankschroef zetten, zo stevig dat het een beetje inveert (dan krijg je ruimte tussen de schroefdraad). Vervolgens een grote bahco loodrecht erop en met een tweede bahco de cup losdraaien.
Ik zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan, dat ziet er naar mijn mening even wat robuuster uit.
Succes,
Y.
Waarschijnlijk hetzelfde principe als bij SA, dus linkse draad (rechtsom losdraaien).
Bij gebrek aan gereedschap trommelremzijde omhullen met een leren riem en dan flink stevig in de bankschroef zetten, zo stevig dat het een beetje inveert (dan krijg je ruimte tussen de schroefdraad). Vervolgens een grote bahco loodrecht erop en met een tweede bahco de cup losdraaien.
Ik zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan, dat ziet er naar mijn mening even wat robuuster uit.
Succes,
Y.
Sportief fietsend!
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Ik vermoed zomaar dat Asterduc deze tip niet gaat opvolgenIk zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan, dat ziet er naar mijn mening even wat robuuster uit.

www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Beste Yorick,Durabo88 schreef: ... omhullen met een leren riem en dan flink stevig in de bankschroef zetten, zo stevig dat het een beetje inveert (dan krijg je ruimte tussen de schroefdraad). Vervolgens een grote bahco loodrecht erop en met een tweede bahco de cup losdraaien.
Ik zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan.
Ik neem aan dat je post als grap bedoeld was!
Nee, ik ga hem niet in de bankschroef spannen tot hij vervormt, ook niet met een lederen riem ertussen.
En dan nog degraderen tot SA naaf, euh, daar ben ik even niet goed van hoor!
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Beste Asterduc,
Werkte voor mij prima om de KB naar AB om te zetten, de vervorming is slechts tijdelijk en de enige manier om het los te krijgen zonder inspaken.
Als jij SA naven van mindere kwaliteit vindt dan Gazelle, dan mag je dat vinden, maar kijk nu eens goed.
Groeten, Y.
Werkte voor mij prima om de KB naar AB om te zetten, de vervorming is slechts tijdelijk en de enige manier om het los te krijgen zonder inspaken.
Als jij SA naven van mindere kwaliteit vindt dan Gazelle, dan mag je dat vinden, maar kijk nu eens goed.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!