Gazelle 3-naaf reparatie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
asterduc

Re: Gazelle 3-naaf reparatie

Bericht door asterduc »

Het is me niet gelukt om het linker palhuis uit de naaf te schroeven.

Weet iemand of hier een sleutel voor bestaat.

Bij gebrek zal ik een adapter moeten frezen uit een blok metaal die over de afgevlakte bus past. Ik had er vandaag snel één uit hardhout gemaakt maar zoals te verwachten was die maar een kort leven beschoren.
sleutel gezocht.JPG
sleutel gezocht.JPG (147.71 KiB) 6205 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
regina

Bericht door regina »

hai asterduc er zal hoogstwaarschijnlijk wel een sleutel voor zijn, maar is het geen idee om een stuk ijzerpijp te nemen en de zijkanten wat plat te slaan het is een beetje een boerenmethode maar wel zo gemaakt groetjes regina
asterduc

Bericht door asterduc »

regina schreef:hai asterduc er zal hoogstwaarschijnlijk wel een sleutel voor zijn, maar is het geen idee om een stuk ijzerpijp te nemen en de zijkanten wat plat te slaan het is een beetje een boerenmethode maar wel zo gemaakt groetjes regina
dat is een mogelijkheid, maar als dat hardhouten blok (2" dik Bubinga) het niet heeft gehouden, gaat dat met die buis mogelijk ook niet lukken vrees ik.
Daarnaast wil ik de kop van het palwiel niet beschadigen (ik ben daar nml zeer gevoelig voor).
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Bahco (verstelbare, Engelse sleutel) erop en een grote schroevendraaier erdoorheen steken en/of op de sleutel een 2e Bahco zetten, misschien even verwarmen en presto los is ie.
Denk dat dat moet lukken. Ik heb al verschillende van die onwillende moeren zo losgekregen. maar hoe zet je je naaf vast? Die kun je beter even inspaken.

Michiel ;)
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Weet je of de draad links of rechts draaiend is?

Michiel ;)
asterduc

Bericht door asterduc »

Michiel Röben schreef:Bahco (verstelbare, Engelse sleutel) erop en een grote schroevendraaier erdoorheen steken en/of op de sleutel een 2e Bahco zetten, misschien even verwarmen en presto los is ie.
Denk dat dat moet lukken. Ik heb al verschillende van die onwillende moeren zo losgekregen. maar hoe zet je je naaf vast? Die kun je beter even inspaken.
Ach zo, de Bahco er loodrecht op, dat is nog een noodoplossing, maar het kan je wel een nieuwe Bahco kosten en vooral zo'n groot type vind ik iets te duur om op te offeren.
Daarbij komt nog dat dit zeker een spoor gaat achterlaten op het palhuis en zoals ik al eerder zei, daar ben ik te gevoelig voor.

links of rechts? Ik heb geen idee tot ik de eerste heb gedaan.

Vastzetten van de naaf: dit heb ik opgelost met een plankje eronder waar dmv kleine schroefjes de flens tegen het plankje wordt geschroefd. Het plankje zelf wordt in de bankschroef gespannen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Ed,

Waarschijnlijk hetzelfde principe als bij SA, dus linkse draad (rechtsom losdraaien).

Bij gebrek aan gereedschap trommelremzijde omhullen met een leren riem en dan flink stevig in de bankschroef zetten, zo stevig dat het een beetje inveert (dan krijg je ruimte tussen de schroefdraad). Vervolgens een grote bahco loodrecht erop en met een tweede bahco de cup losdraaien.

Ik zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan, dat ziet er naar mijn mening even wat robuuster uit.

Succes,

Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Ik zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan, dat ziet er naar mijn mening even wat robuuster uit.
Ik vermoed zomaar dat Asterduc deze tip niet gaat opvolgen :D
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
asterduc

Bericht door asterduc »

Durabo88 schreef: ... omhullen met een leren riem en dan flink stevig in de bankschroef zetten, zo stevig dat het een beetje inveert (dan krijg je ruimte tussen de schroefdraad). Vervolgens een grote bahco loodrecht erop en met een tweede bahco de cup losdraaien.

Ik zou alles binnenin door SA vervangen als dat kan.
Beste Yorick,
Ik neem aan dat je post als grap bedoeld was!

Nee, ik ga hem niet in de bankschroef spannen tot hij vervormt, ook niet met een lederen riem ertussen.
En dan nog degraderen tot SA naaf, euh, daar ben ik even niet goed van hoor!

Groeten,
Ed.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Asterduc,

Werkte voor mij prima om de KB naar AB om te zetten, de vervorming is slechts tijdelijk en de enige manier om het los te krijgen zonder inspaken.

Als jij SA naven van mindere kwaliteit vindt dan Gazelle, dan mag je dat vinden, maar kijk nu eens goed.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie