Gazelle 3-naaf reparatie
Gazelle 3-naaf reparatie
Vraagje aan de naven-specialisten
Mijn dagelijkse-alle-weer-gazelle met Gazelle naaf begon in 1ste en 2de versnelling een nokje door te trappen.
Dit is me een raadsel omdat mijn inziens nooit eenzelfde paar nokken voor meerdere versnellingen wordt gebruikt.
Bij het openen blijkt duidelijk dat de pallen voor de direktgang (2de versnelling) zijn afgesleten en een braam bezitten. Ik kan me voorstellen waarom hij in zijn 2 doorgaat.
Maar hoe kan de naaf dan ook in 1ste doortrappen? De nokken aan de trommelremkant zijn perfect en de planeetwieltjes zijn nog heel (wel door slijtage getekend).
Pallen
Mijn dagelijkse-alle-weer-gazelle met Gazelle naaf begon in 1ste en 2de versnelling een nokje door te trappen.
Dit is me een raadsel omdat mijn inziens nooit eenzelfde paar nokken voor meerdere versnellingen wordt gebruikt.
Bij het openen blijkt duidelijk dat de pallen voor de direktgang (2de versnelling) zijn afgesleten en een braam bezitten. Ik kan me voorstellen waarom hij in zijn 2 doorgaat.
Maar hoe kan de naaf dan ook in 1ste doortrappen? De nokken aan de trommelremkant zijn perfect en de planeetwieltjes zijn nog heel (wel door slijtage getekend).
Pallen
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
de andere pallen heb ik nog eens goed bekeken en ook daar is slijtage op, maar of dit nu de oorzaak is?!
Hier beide sets pallen.
Zijn deze bij te slijpen?
Hier beide sets pallen.
Zijn deze bij te slijpen?
- Bijlagen
-
- Gazelle naaf reparatie 1bis.jpg (191.61 KiB) 8556 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Na de zaak nog eens over-en-over te hebben bekeken is mij duidelijk dat ik aanvankelijk een denkfout heb gemaakt.
De slechtste pallen zijn diegene die langs de kant van het kettingwiel zitten en zover ik begrijp, alleen voor de versnelling dienen.
Zij lopen dus tegen dit palwiel.
De betere pallen dienen dan zowel voor de direkte gang en de vertraging.
Zij lopen dan in dit palwiel
Indien dit zo is, dan is volgens mij het grote palwiel in de naaf aan vervanging toe.
Kan iemand dit bevestigen?
De slechtste pallen zijn diegene die langs de kant van het kettingwiel zitten en zover ik begrijp, alleen voor de versnelling dienen.
Zij lopen dus tegen dit palwiel.
De betere pallen dienen dan zowel voor de direkte gang en de vertraging.
Zij lopen dan in dit palwiel
Indien dit zo is, dan is volgens mij het grote palwiel in de naaf aan vervanging toe.
Kan iemand dit bevestigen?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
kijk even goed of het dwars balkje dit is het onderdeeltje met schroefdraad waar je controlestif in komt niet is vesleten al deze delen zijn nog steeds los verkrijgbaar en je hebt hem nu uit elkaar ik zou zeggen gewoon vervangen is maar een kleine moeite en je hebt er echt een hoop baat bij
gr daniel
gr daniel
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Meen je dat Daniel? En de pallen ook, gewoon te bestellen bij een Gazelle dealer, dat zou mij toch verwonderen.kloede schreef:... al deze delen zijn nog steeds los verkrijgbaar ...
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Niemand die een wijs woord kan zeggen over de toestand of advies mbt de reparatie?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Kan u een foto delen van de buitenkant van de naaf? Weet ik even welk type dit exact is, dat zie ik zo niet!
Ik heb nog altijd een doos met kleine deeltjes liggen thuis wellicht heb ik wat delen maar de pallen herken ik niet die heb ik zeker niet!
Ik heb nog altijd een doos met kleine deeltjes liggen thuis wellicht heb ik wat delen maar de pallen herken ik niet die heb ik zeker niet!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Het is een Gazelle 3-naaf met trommelrem van midden jaren 60.hjwspan schreef:Kan u een foto delen van de buitenkant van de naaf? Weet ik even welk type dit exact is, dat zie ik zo niet!
Ik heb nog altijd een doos met kleine deeltjes liggen thuis wellicht heb ik wat delen maar de pallen herken ik niet die heb ik zeker niet!
Op het eerste zicht is geen enkel onderdeel compatibel met een SA of Sachs naaf.
Zou het lukken om de bewegende pallen bij te vijlen, of werkt dit niet (ik heb het nooit eerder gedaan).
En in hoeverre zijn de nokken waar de pallen ingrijpen, nog goed te noemen?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
Ik heb op het werk nog een 'nieuwe' gazelle naaf liggen zou even moeten kijken of het hetzelfde type is vandaar de vraag, dan kan ik ze vergelijken aan de hand van uw foto!asterduc schreef:Het is een Gazelle 3-naaf met trommelrem van midden jaren 60.hjwspan schreef:Kan u een foto delen van de buitenkant van de naaf? Weet ik even welk type dit exact is, dat zie ik zo niet!
Ik heb nog altijd een doos met kleine deeltjes liggen thuis wellicht heb ik wat delen maar de pallen herken ik niet die heb ik zeker niet!
Op het eerste zicht is geen enkel onderdeel compatibel met een SA of Sachs naaf.
Zou het lukken om de bewegende pallen bij te vijlen, of werkt dit niet (ik heb het nooit eerder gedaan).
En in hoeverre zijn de nokken waar de pallen ingrijpen, nog goed te noemen?
Ik ken de naaf niet goed genoeg om hier een uitspraak over te doen

opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Gazelle 3-naaf reparatie
ach zo, het is deze zover ik kan zien en vergelijken met een ouder exemplaar (SN 8xxx) is er geen verschil tussen de naven onderling.hjwspan schreef: Ik heb op het werk nog een 'nieuwe' gazelle naaf liggen zou even moeten kijken of het hetzelfde type is vandaar de vraag, dan kan ik ze vergelijken aan de hand van uw foto!
Blijkbaar heeft Gazelle steeds dezelfde onderdelen toegepast in de 3-naaf, wat niet gezegd kan worden van de versteller.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen