Re: hardsolderen
Geplaatst: 21 jul 2023, 09.17
Staal en rvs met messingdraad hardsolderen
Ook staal en rvs zijn met messingdraad hard te solderen.
Voor messingsoldeer draden ligt de smelttemperatuur een stuk hoger dan bijvoorbeeld bij zilverdraden.
De verkregen eigenschappen na solderen verschillen niet veel met zilver hardsoldeer.
Sterk punt is dat messingsoldeerdraden door het gemis aan zilver veel goedkoper zijn.
https://certilas.com/nl/equivalent/brons-c
Smelt bereik 870*C tot vloeien 890*C
Bij dat dit een messingdraad is heeft het de scheldnaam "lasbrons-C"
Dit messing heeft 1% Sn/tin en 1 % Fe/ijzer
Dit Sn/tin is voor de bevordering van het vloeien van de smelt.
https://certilas.com/nl/equivalent/brons-n
Smeltbereik 890*C tot vloeien 920*C
Bij dat dit een messingdraad is heeft het de scheldnaam "lasbrons-N"
Dit messing heeft 10 % Nikkel
Deze 10 % Nikkel verhogen de treksterkte en zorgen voor een hoge corrosieweerstand.
Deze messingdraden zijn te gebruiken bij stompe hardsolderingen en bij insteek/capillair solderingen/lugs.
De vulling van een capillair is wat lastige met messingsoldeer.
Het verschil met zilversoldeer is dat zilversoldeer op vloeitemperatuur waterdun vloeibaar is.
Messing solderen zijn zonder zilver en vloeien trager.
Dit trager vloeien heeft weel een voordeel met het dik en rond aan vloeien van een stompe soldering.
Het soldeermessing blijft op haar plek staan.
Het solderen:
Maak beide te verbinden al passende werkstukdelen metaalblank schoon.
Ontvet de blanke delen met remmenreiniger en laat dit op drogen of veeg met een wc papiertje het losgeweekte vuil weg.
Flus nu met een flux voor messingsolderen de raakdelen in.
Gebruik een flux die bij 1000*C kan werken. In het slechtste geval gebruik je Borax.
Liever geen Borax want het is bij verhitten niet echt gezond.
Beide onderdelen zijn in positie gebracht.
De autogene vlam word aangemaakt.
Stel op het zuurstof reduceer 2,5 bar in, stel op het gas Maak de vlam uitreduceer 0,3 bar in.
Neem een lasvoorstuk nummer drie.
Draai op het handgreep de knop zuurstof een kleine slag open.
Draai op het handgreep de knop gas een kleine slag open.
Ontsteek onmiddellijk hierop het uittredende gasmengsel.
Regel de vlam als een neutrale vlam.
Je hebt al klaar liggen een schoongemaakte messingdraad met aan het schoongemaakte deel een dun laagje flux.
Begin met de soldeernaad rondom te verwarmen. Alles moet als een geheel warm worden.
Begint de flux te smelten/vloeien zal even later de draad afsmelten aan de soldeerspleet en in deze spleet trekken.
Is te zien dat de hele spleet vol zit vloei je het zichtbare deel soldeer nog even na met de vlam om alles mooi egaal te krijgen.
Dit navloeien heeft verder nog ten doel om mogelijkheid tot spanningen in het metaal te verkleinen.
Maak de vlam uit en laat het hete gesoldeerde werkstuk langzaam uit zich zelf afkoelen.
Is de soldering goed bevonden, maak je deze metaalblank schoon en dan is het werkstuk klaar.
Dit wat betreft de globale afloop van een messing hardsoldering.
Wat betreft de beide genoemde soldeerdraden,
herkenbaarheid, het verschil tussen beide.
Vaak hebben deze draden een werkstofnummer op de uiteinden ingeslagen/ingedrukt.
Is dit niet dan moet het etiket op de verpakking uitkomst bieden.
De schone metaalkleur is goudgeel/messingkleurig.
Wat de hardsoldeervlam betreft:
Dit kan zijn:
Acetyleen-Zuurstof 3200 *C
Acetyleen-perslucht
Propaan-zuurstof 2850 *C
Propaan-perslucht
Waterstof-zuurstof
Waterstof-perslucht
Aardgas-zuurstof
Aardgas-perslucht
Hier in dit rijtje genoemd naar volgorde van hitte opbrengst.
Succes met solderen.
Kijk uit met vuur.
Werk altijd in een schone en brandveilige omgeving.
Ook staal en rvs zijn met messingdraad hard te solderen.
Voor messingsoldeer draden ligt de smelttemperatuur een stuk hoger dan bijvoorbeeld bij zilverdraden.
De verkregen eigenschappen na solderen verschillen niet veel met zilver hardsoldeer.
Sterk punt is dat messingsoldeerdraden door het gemis aan zilver veel goedkoper zijn.
https://certilas.com/nl/equivalent/brons-c
Smelt bereik 870*C tot vloeien 890*C
Bij dat dit een messingdraad is heeft het de scheldnaam "lasbrons-C"
Dit messing heeft 1% Sn/tin en 1 % Fe/ijzer
Dit Sn/tin is voor de bevordering van het vloeien van de smelt.
https://certilas.com/nl/equivalent/brons-n
Smeltbereik 890*C tot vloeien 920*C
Bij dat dit een messingdraad is heeft het de scheldnaam "lasbrons-N"
Dit messing heeft 10 % Nikkel
Deze 10 % Nikkel verhogen de treksterkte en zorgen voor een hoge corrosieweerstand.
Deze messingdraden zijn te gebruiken bij stompe hardsolderingen en bij insteek/capillair solderingen/lugs.
De vulling van een capillair is wat lastige met messingsoldeer.
Het verschil met zilversoldeer is dat zilversoldeer op vloeitemperatuur waterdun vloeibaar is.
Messing solderen zijn zonder zilver en vloeien trager.
Dit trager vloeien heeft weel een voordeel met het dik en rond aan vloeien van een stompe soldering.
Het soldeermessing blijft op haar plek staan.
Het solderen:
Maak beide te verbinden al passende werkstukdelen metaalblank schoon.
Ontvet de blanke delen met remmenreiniger en laat dit op drogen of veeg met een wc papiertje het losgeweekte vuil weg.
Flus nu met een flux voor messingsolderen de raakdelen in.
Gebruik een flux die bij 1000*C kan werken. In het slechtste geval gebruik je Borax.
Liever geen Borax want het is bij verhitten niet echt gezond.
Beide onderdelen zijn in positie gebracht.
De autogene vlam word aangemaakt.
Stel op het zuurstof reduceer 2,5 bar in, stel op het gas Maak de vlam uitreduceer 0,3 bar in.
Neem een lasvoorstuk nummer drie.
Draai op het handgreep de knop zuurstof een kleine slag open.
Draai op het handgreep de knop gas een kleine slag open.
Ontsteek onmiddellijk hierop het uittredende gasmengsel.
Regel de vlam als een neutrale vlam.
Je hebt al klaar liggen een schoongemaakte messingdraad met aan het schoongemaakte deel een dun laagje flux.
Begin met de soldeernaad rondom te verwarmen. Alles moet als een geheel warm worden.
Begint de flux te smelten/vloeien zal even later de draad afsmelten aan de soldeerspleet en in deze spleet trekken.
Is te zien dat de hele spleet vol zit vloei je het zichtbare deel soldeer nog even na met de vlam om alles mooi egaal te krijgen.
Dit navloeien heeft verder nog ten doel om mogelijkheid tot spanningen in het metaal te verkleinen.
Maak de vlam uit en laat het hete gesoldeerde werkstuk langzaam uit zich zelf afkoelen.
Is de soldering goed bevonden, maak je deze metaalblank schoon en dan is het werkstuk klaar.
Dit wat betreft de globale afloop van een messing hardsoldering.
Wat betreft de beide genoemde soldeerdraden,
herkenbaarheid, het verschil tussen beide.
Vaak hebben deze draden een werkstofnummer op de uiteinden ingeslagen/ingedrukt.
Is dit niet dan moet het etiket op de verpakking uitkomst bieden.
De schone metaalkleur is goudgeel/messingkleurig.
Wat de hardsoldeervlam betreft:
Dit kan zijn:
Acetyleen-Zuurstof 3200 *C
Acetyleen-perslucht
Propaan-zuurstof 2850 *C
Propaan-perslucht
Waterstof-zuurstof
Waterstof-perslucht
Aardgas-zuurstof
Aardgas-perslucht
Hier in dit rijtje genoemd naar volgorde van hitte opbrengst.
Succes met solderen.
Kijk uit met vuur.
Werk altijd in een schone en brandveilige omgeving.