Re: Swift gents bicycle 1903
Geplaatst: 15 mei 2025, 21.53
Ik ben weer eens verder gegaan met de Swift herenfiets.
De donor Swift damesfiets van 1915 heeft groene en gouden (of gele ) biezen. Nog hier en daar te zien. Enkele andere Swift fietsen hebben ook die kleurstelling dus voor mij een reden om ook voor goud en groen te gaan.
Het goud ging mooi strak en droogde snel maar het groen was wat lastiger op te brengen.
Het gaat snel fout met het niet evenwijdig lopen van de biezen en ook de dwarsverbindingen die ik altijd met afplakband maak daarvan kroop bij groen nog wel eens wat verf onder de plakband. De ervaring leert dat foutjes op een gegeven moment niet meer opvallen in het geheel en bovendien poets ik nog een en ander weg zodat het wat sleets wordt van uiterlijk.
Terug gekeken naar het damesframe viel me op dat daar ook niet alles super strak is dus ik kan er mee leven.
Vandaag het frame verder samengesteld en de achterrem al kunnen monteren. Het past zonder veel aanpassingen. Aan het stuur zitten geen veren dus het terug komen van de rem gaat geheel van achter uit. Aan de hoefijzer zitten drie extra bladveren die er voor zorgen dat de hoef terug uit wil. Het werkt tegen verwachting goed en strak reagerend.
Het wordt weer echt een statige fiets met korte zithouding ook. Echt mijn smaak. Ik merkte wel dat bij het eerste proefritje dat de fiets met losse handen nog niet te rijden is. Er moet toch nog iets behoorlijk scheef zijn. Ik zag dat de staande achtervork enigszins scheef staat. Dus dat de velgafstand links en rechts in de vork verschillend is.
Mogelijk is daar het gedrag uit te verklaren. Het wiel is mooi in het midden gespaakt.
De naven hebben voor en achter randjes aan de conussen die strak in de vorken passen. Dus sjoemelen met de scheefstand is er niet bij.
Nog wat te doen dus .
Bij deze nog wat detail fotos van de fiets. Ook de voorrem heeft nog wat aanpaswerk nodig. Ik zag bij een andere Swift uit 1901 een systeem dat ik ken van Fongers.
Van die bolletjes waar de rem in op en neer beweegt. Dat ga ik namaken. zie overigens ook de voetrusten op die rembeugels. een overblijfsel uit de safety tijd.
De catalogus uit 1904 laat ook nog de ''bolletjes beugels'' zien. De voetrusten laat ik achterwegen. Dat is in 1903 niet meer gebruikelijk.
Uiteindelijk moeten er ook remhevels op deze fiets komen. Een stuur met rollende remhendels bestond in 1903 nog niet.
Dat is pas rond 1906 algemeen goed geworden. Sunbeam had het al in 1902 maar dat was onder een stevig patent uitgebracht, Niemand durfde het na te maken. van 1903 tot 1906 was daardoor de ''inverted lever'' (omgekeerde greep met kabel door het stuur) de standaard bij alle Engelse merken. Ook bij Swift.
Bij voorkeur ga ik voor de ''langs hevel '' constructie. Makkelijk gezegd de bandrem constructie.
De Swift uit 1901 heeft dat nog. Voorrem met hevel en achterrem Bowden hoefijzer met inverted lever.
Wordt vervolgd!
De donor Swift damesfiets van 1915 heeft groene en gouden (of gele ) biezen. Nog hier en daar te zien. Enkele andere Swift fietsen hebben ook die kleurstelling dus voor mij een reden om ook voor goud en groen te gaan.
Het goud ging mooi strak en droogde snel maar het groen was wat lastiger op te brengen.
Het gaat snel fout met het niet evenwijdig lopen van de biezen en ook de dwarsverbindingen die ik altijd met afplakband maak daarvan kroop bij groen nog wel eens wat verf onder de plakband. De ervaring leert dat foutjes op een gegeven moment niet meer opvallen in het geheel en bovendien poets ik nog een en ander weg zodat het wat sleets wordt van uiterlijk.
Terug gekeken naar het damesframe viel me op dat daar ook niet alles super strak is dus ik kan er mee leven.
Vandaag het frame verder samengesteld en de achterrem al kunnen monteren. Het past zonder veel aanpassingen. Aan het stuur zitten geen veren dus het terug komen van de rem gaat geheel van achter uit. Aan de hoefijzer zitten drie extra bladveren die er voor zorgen dat de hoef terug uit wil. Het werkt tegen verwachting goed en strak reagerend.
Het wordt weer echt een statige fiets met korte zithouding ook. Echt mijn smaak. Ik merkte wel dat bij het eerste proefritje dat de fiets met losse handen nog niet te rijden is. Er moet toch nog iets behoorlijk scheef zijn. Ik zag dat de staande achtervork enigszins scheef staat. Dus dat de velgafstand links en rechts in de vork verschillend is.
Mogelijk is daar het gedrag uit te verklaren. Het wiel is mooi in het midden gespaakt.
De naven hebben voor en achter randjes aan de conussen die strak in de vorken passen. Dus sjoemelen met de scheefstand is er niet bij.
Nog wat te doen dus .
Bij deze nog wat detail fotos van de fiets. Ook de voorrem heeft nog wat aanpaswerk nodig. Ik zag bij een andere Swift uit 1901 een systeem dat ik ken van Fongers.
Van die bolletjes waar de rem in op en neer beweegt. Dat ga ik namaken. zie overigens ook de voetrusten op die rembeugels. een overblijfsel uit de safety tijd.
De catalogus uit 1904 laat ook nog de ''bolletjes beugels'' zien. De voetrusten laat ik achterwegen. Dat is in 1903 niet meer gebruikelijk.
Uiteindelijk moeten er ook remhevels op deze fiets komen. Een stuur met rollende remhendels bestond in 1903 nog niet.
Dat is pas rond 1906 algemeen goed geworden. Sunbeam had het al in 1902 maar dat was onder een stevig patent uitgebracht, Niemand durfde het na te maken. van 1903 tot 1906 was daardoor de ''inverted lever'' (omgekeerde greep met kabel door het stuur) de standaard bij alle Engelse merken. Ook bij Swift.
Bij voorkeur ga ik voor de ''langs hevel '' constructie. Makkelijk gezegd de bandrem constructie.
De Swift uit 1901 heeft dat nog. Voorrem met hevel en achterrem Bowden hoefijzer met inverted lever.
Wordt vervolgd!