Dit topic zo even terug lezend is het echt alle kanten op gegaan maar is er nog weinig gesproken over de fiets an sich...
Met de opmerking van Maarten W. in mijn achterhoofd heb ik inmiddels wat stappen gezet:
Bovendien lukt het jouw, Jasper wel om meer Fongers gerelateerde spullen boven water te krijgen dus als je geduld hebt komt het best goed.
Ik zelf ervaar dat de meest erbarmelijke fietsen het grootste genoegen geven als je er energie in stopt en het weer iets fraais wordt .
Tot op heden heb ik voor de volgende ontbrekende onderdelen acceptabele vervangers gevonden:
- Ketting (een Alfred Appleby's roller chain)
- Dopjes met kettinkje voor de ventielen
- Handvatten
- Fongers pompje
- Fongers tasje
- Fongers gepatenteerde zadelpen
- Fongers pedalen
- Fongers Hygiënisch zadel
- Vredestein anti slip banden zonder reflectie (in het rood!)
- 80% aan onderdelen voor het remsysteem. Deels origineel deels nagemaakt.
- Fongers cranks
- Fongers trapas (met bus gedraaid uit 1 stuk)
Dat laat nog over:
- De nokjes aan het stuur en de remhendels
- Een K naaf in W&W uitvoering uit de jaren '20
- Een Sturmey Archer versteller (zwart en in mooie staat)
- Een Lucas bel
- Een Fongers kettingblad
- 40-gaats Kron Prinz velg
Ik ben een paar weken terug een stuur tegengekomen met de betreffende nokjes en remhendels. Er zat geen fiets meer aan vast dus perfect om te gebruiken. Helaas kon ik deze alleen ruilen tegen mijn HH uit 1923 (met de Fongers banden en origineel aankoopbewijs). Hoewel ik werkelijk waar bijna overstag was (

) heb ik, omdat er gelukkig niet gehandeld werd terwijl het ijzer heet was, af gezien van de ruil.
Een K naaf in W&W uitvoering uit de jaren '20 ben ik ook tegen het lijf gelopen. Deze hoop ik nog te kunnen ruilen tegen een vernikkeld exemplaar.
Sturmey Archer verstellers uit de jaren '20 kom je zo nu en dan gelukkig nog wel tegen. Idealiter is deze 'ruimer' bij de bevestiging aan de fiets omdat Fongers BB uitvoeringen een dikkere bovenbuis hebben. Tot nu toe ben ik helaas nog geen mooi genoeg exemplaar tegen gekomen.
Een mooie Lucas bel in een prachtig donker patin ben ik ook al tegen het lijf gelopen. Deze hoop ik nog eens te kunnen ruilen. Nu ik dit zo aan het typen ben weet ik trouwens ineens hoe ik dit moet aanpakken... Komt goed!
Een 40-gaats Kron Prinz velg kom ik regelmatig tegen op fietsen die vaak nog te mooi zijn om als sloopfiets te gebruiken. Ik heb eventueel een 36 gaats voorwiel Kron Prinz velg (zwart, lage rug) uit de jaren '20 te ruil.
Bijgevoegd de foto's ter illustratie. De aanhouder wint zullen we maar denken...