Utrechtse tandemtocht

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
asterduc

Re: Utrechtse tandemtocht

Bericht door asterduc »

Michiel Röben schreef:Hallo Asterduc,
Was dit de triplet die een gebroken ketting had 2 jaar geleden op jullie rit?
Zo ja daar is dan de Achilleshiel van de tandem, heb ik het goed als de ketting eigenlijk te dun was? Dan kan dat weer gebeuren...
nee Michiel, die Triplet in 2013 was een andere. Hoedanook heeft ook deze een dunne ketting. Ik ben van mening dat de aandrijflijn ergens in de 50/60er jaren is omgebouwd. We nemen alvast een reserveketting mee 8-)

Op de rit in 2013 waren het trouwens jongeren die reden. Dat is niet te vergelijken met de ervaren senioren die zondag naar jullie toe komen. Wij rijden namelijk met gevoel en verstand. Zelfs met een naaimachine ketting zou het nog lukken als je 't mij vraagt! :lol:
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser

Bericht door fietser »

Hallo Michiel,
Hoe is het met jouw tandem Fietser? Merk uitvoering?
Het is deze. Ooit voor 30 euro op de kop getikt via een forumlid die hem ook ooit voor 30 euro had gekocht. Fietste vrij beroerd. Geen wonder: 4 van de 4 cranks waren krom, en ook nog eens 3 van de 4 pedaalassen. De wielen met twee verschillende maten deugen van geen kanten, versnelling werkt niet, achterrem doet bijna niets (voor gelukkig wel), ketting loopt aan en maakt dus herrie. En als ik ergens een hekel aan heb is het "boer'n chroom" zoals op het voorste stuur. Inmiddels zitten er heel wat uren in. Ik post wel een foto als hij klaar is (hopelijk vóór 31 mei!).

Groeten,
fietser
asterduc

Bericht door asterduc »

zijn er nog forumleden die meerijden op zondag?
fietser

Bericht door fietser »

De meeste deelnemers zondag zullen geen leden van het forum of de club zijn. Dat is wel een beetje jammer. Maar we zullen de kans aangrijpen om voor de club te werven, met het clubfoldertje. Inmiddels zijn er twee deelnemers (allebei wél clubleden) die resp. 35 en 39 jaar geleden al aan de Utrechtse tandemtocht hebben meegedaan.

Het weer wordt prima op zondag, mogelijk komt er nog een tussenstop bij een Utrechts clublid met een aparte verzameling oud spul bij, en de eerder genoemde fotograaf fietst ook mee.

En last but not least: mijn eigen deelname is sinds vandaag ook veilig gesteld. :) De Bato is klaar en rijdt prima. En hoewel historisch niet helemaal kloppend is het toch een plaatje, al zeg ik het zelf.

Groeten,
fietser
bato_1937.jpg
bato_1937.jpg (401.65 KiB) 7822 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Mooi werk hoor, je tandem!
Inderdaad jammer van de deelname van clubleden, het zijn natuurlijk ook lastige dingen, tandems. Groot, zwaar.....
Ben benieuwd hoeveel deelnemers er komen!

succes zondag!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Wat niet is kan komen: het is de ultieme uitnodiging voor alle fiets-enthousiaste niet-leden om lid te worden van onze bloeiende vereniging. Veel plezier zondag!
DCR gaat nooit verloren....
asterduc

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:Inderdaad jammer van de deelname van clubleden, het zijn natuurlijk ook lastige dingen, tandems. Groot, zwaar.....
maar waar een wil is, is een weg
en van niets komt niets

de organisatoren hebben voorzeker meer moeite gedaan vergeleken met de last om een tandem ter plaatse te krijgen!

Mocht iemand tussen Antwerpen en Utrecht daar baat bij hebben, wij hebben nog een plaats vrij op de aanhanger.
fietser

Bericht door fietser »

Inderdaad jammer van de deelname van clubleden, het zijn natuurlijk ook lastige dingen, tandems. Groot, zwaar.....
Als je daarmee bedoelt dat het lastige dingen zijn om in de verzameling te hebben ben ik het met je eens. Lastig om naar Utrecht te krijgen zijn ze niet per se. Je neemt gewoon de trein en klaar. Alleen als je ver van een station woont (zoals "de roode" eerder had aangegeven) wordt het wel echt lastig. Deelname zou dan nog op een in Utrecht gehuurde tandem mogelijk zijn (zie mijn eerdere post), maar ik snap wel dat het leuker is om op een eigen, oude fiets aan een rit deel te nemen.

Mijn indruk naar aanleiding van de voorbereiding voor deze tandemtocht is, dat veel verzamelaars helemaal geen (rijdbare) tandem in de verzameling hebben. Tandems komen in dit forum zelden aan bod, en ook bij de clubtochten nooit behalve dat er een vaste groep tandemrijders is die jaarlijks de Haulerwijker tandemtocht rijdt. Dat is eigenlijk jammer, want wat ik met mijn artikel in Het Rijwiel geprobeerd heb duidelijk te maken: tandems zijn een karakteristiek onderdeel van het Nederlandse fietsverleden, met typisch Nederlandse uitvoeringen en met typisch Nederlands gebruik: namelijk recreatief, voor de gezelligheid en in groepsverband.

Dat is ook de insteek van komende zondag.

Groeten,
fietser
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo fietsert,

Ik weet niet of ik me al aangemeld had samen met mijn meisje dat ook in 1980 al achterop zat maar wij doen mee hoor.

Ik moest eigenlijk mijn Bonneville blok in elkaar sleutelen maar dit gaat voor...

Tot zondag, leuk bij vroeg beginnen... Kun je heerlijk biologisch eten volgens mij.

Michiel ;)
fietser

Bericht door fietser »

Je had je al aangemeld, hoor, en ja: je bent een van de twee "oud-gedienden" van de Utrechtse tandemtocht. Het kan trouwens best dat er nog meer mensen onder de aanmeldingen zijn die in de jaren 70/80 al meegedaan hebben. Dat horen we zondag vast wel.

En fijn dat je de voorkeur geeft aan de tandemtocht boven een Bonneville blok. ;) Ik weet niet eens wat voor speciaal motorblok dat is maar in ieder geval bespaar je je door deze keuze vieze handen op de dag des Heren!

Groeten,
fietser
Plaats reactie