Utrechtse tandemtocht

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
fietser

Utrechtse tandemtocht

Bericht door fietser »

Dit jaar is het 40 jaar geleden dat de eerste Utrechtse tandemtocht plaatsvond, een jaarlijks terugkerend evenement van 1975 t/m 1982. Voor wie het niet kent: het was een toertocht voor tandemrijders door de mooie omgeving van Utrecht waar honderden tandems aan deelnamen, georganiseerd door de Stichting Utrechtse Tandem Tocht. De ritten werden begeleid door servicewagens van onder andere Gazelle en Vredestein en publicitair ondersteund door het Utrechts Nieuwsblad. De deelnemers kwamen uit het hele land. Clubleden lezen er meer over in het nieuwste nummer van Het Rijwiel.
utrechtsetandemtocht_2.jpg
utrechtsetandemtocht_2.jpg (95.34 KiB) 10456 keer bekeken
Het leek ons (Otto Beaujon en mij) leuk om deze traditie na 40 jaar in ieder geval voor één keer te laten herleven. Weliswaar op kleinere schaal, maar net als toen voor iedereen – clublid of niet, oude tandem of modern, het is allemaal welkom. De planning ligt nog niet helemaal vast, het hangt ook af van het aantal aanmeldingen. Een vaste datum is er wel:
utrechtsetandemtocht_tn4.jpg
utrechtsetandemtocht_tn4.jpg (69.36 KiB) 10454 keer bekeken
Het is de bedoeling om een keer rondom Utrecht te rijden, de totale lengte is ca. 45-50 km. Een stuk gaat door de bebouwde kom waarbij stoplichten en drukke wegen grotendeels vermeden worden, en er zit ook een stuk door een fraai stiltegebied bij. Een groot deel van de route gaat langs water. Natuurlijk is ook een tussenstop op een mooie plek gepland. We zijn benieuwd wie de oudste tandem meebrengt! Er wordt nog een routeboekje voor alle deelnemers gemaakt. Voor de onkosten van de tocht zal een beperkte bijdrage gevraagd worden.

Wie heeft zin om op 31 mei mee te rijden? Als er mensen zijn die willen meehelpen met organiseren (dan wel op de dag zelf meehelpen) is dat ook welkom.
utrechtsetandemtocht_3.jpg
utrechtsetandemtocht_3.jpg (120.71 KiB) 10456 keer bekeken
Laatst gewijzigd door fietser op 30 mei 2015, 12.40, 1 keer totaal gewijzigd.
de rode

Re: Utrechtse tandemtocht

Bericht door de rode »

heel leuk en ludiek zo,n tandemtocht [ook een heel mooi item in het clubblad !] ,een ding is zo jammer ; het zijn van die ondingen om te vervoeren ; zonder kar achter de auto of een busje is het niet te doen om mee te kunnen doen
fietser

Bericht door fietser »

Een aanhangwagen of busje is natuurlijk handig maar niet per se nodig. Je kunt ook gewoon met de trein gaan. Uit de online NS-folder "Met de fiets van en naar het station": "Met een Dagkaart fiets kunt u uw fiets* meenemen in het aangegeven gedeelte van de trein." en het sterretje verwijst vervolgens naar: "*of ligfiets, gedemonteerde racefiets of tandem". En in de NS-huisregels: "Met een Dagkaart fiets kunt u uw fiets/ligfiets/gedemonteerde racefiets of tandem meenemen in het aangegeven gedeelte van de trein, wanneer u aan bepaalde voorwaarden voldoet."

Verder vermoed ik dat je in ieder geval een wat modernere, kortere tandem met gedemonteerd voorwiel ook wel in een combi krijgt, desnoods met een stuk dat uitsteekt (het is dan geen winter meer). Maar ik heb zelf geen auto en ben wat dat betreft dan ook geen expert.

Ten slotte: er worden op marktplaats ook allerlei tandems te koop aangeboden, en die verhuizen volgens mij niet alleen maar naar een dorp verderop. Het moet dus kunnen!

Groeten,
fietser
de rode

Bericht door de rode »

als je in een grote of vlakbij een grote plaats woont waar een trein stopt zou dit inderdaad theoretisch mogelijk kunnen zijn ; al weet ik niet of iedere conducteur positief hierop zal reageren ivm de afmeting van een tandem al dan niet met voorwiel wat in totaliteit weinig verschil maakt maar als de eerstvolgende halte al 25-30 km verderop ligt is de afstand /tijd al een probleem , dat is jammer de tocht lijk me echt leuk
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Eens zien of ik aan een tandem komen kan. Momenteel heb ik alleen een lange gewone fiets tot m'n beschikking maar ik vrees dat die toch wat te kort is... :).

Wim
DCR gaat nooit verloren....
fietser

Bericht door fietser »

Ik wil voor niemand reclame maken (krijg er ook niets voor), maar als ik tijdelijk een tandem zou willen aanschaffen zou deze mij interessant lijken:
http://link.marktplaats.nl/890465383
Staat bij een kringloopwinkel in Amersfoort en lijkt typisch een fiets die door oudere mensen in nette staat is gehouden, voor een nette prijs. Bouwjaar 1975-1980. Maar tot mei komt er ook zeker nog meer langs.

Groeten,
fietser
2cvkoos

Bericht door 2cvkoos »

Of je komt met een vouwtandem ;) Past ook niet zomaar in de kofferbak, maar in de trein is ie gratis!
amassen

Bericht door amassen »

De tocht van 50 km op een oude tandem lijkt me meer een probleem dan het vervoer.Proberen om gezamenlijk dit teregelen. Wij draaien eerst proef in Haulerwijk de huur van een tandem is 5,00 euro zolang er beschikbaar is , zie clubbla; groet Anne Maris'.
R. van Laar

Bericht door R. van Laar »

Misschien een kleine tip voor degenen die problemen hebben met het vervoer. Met twee simpele dakdragers en 4 touclip riempjes zet je de tandem op zijn kop op het dak van de auto, de sturen moeten dan wel op de dakdragers rusten. Eventueel een spanbandje erbij en zorgen dat je niet in een parkeergarage parkeert.
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Ik heb hier een aantal jaren aan meegedaan zelfs nog een foto van Irene en mij op de tandem. De tandem vorig jaar verkocht na 37 jaar... Ik heb nu alleen de Fongers tandem nog maar die zou eventueel wel rijdbaar zijn tegen die tijd.
Ter informatie, de Fongers tandem is uit 1900. Kan op het dak met 2 trappers aan een kant er af op dakdrager. Zo heb ik al verschillende tandems vervoerd. Voor de organisatie pas ik ivm het afsluiten van ons boek. Het initiatief omarm ik met liefde. Zo veel goede herinneringen. Ik werkte in die tijd bij het Utrechts Nieuwsblad. De organiserende redacteur was volgens mij Gijs van Bremen. Helaas al jaren geleden overleden. Zelfs de medailles heb ik nog...

Mooi initiatief Fietser en Otto.
Ik probeer mee te fietsen op de Fongers tandem

Michiel ;)
Plaats reactie