Het is alweer een tijdje geleden, en veel tijd voor fietsdingen was er niet, maar toch één en ander aan de Fongers gedaan.
De versleten tandwielkrans van de KB4 naaf heb ik vervangen.
Omdat ik geen zin had om speciaal gereedschap te maken om de drijfkop in de bankschroef te klemmen, en evenmin in een gebroken drijfkop, heb ik met een 2,5 mm boortje vlak naast de schroefdraad een gaatje geboord nét door de tandkrans heen.
Daarna met een iets groter boortje zodat het gaatje nét langs de schroefdraad ging.
Toen met een 1 mm dunne slijpschijf de krans doorgelepen zover als mogelijk zonder schade aan de drijfkop te veroorzaken, en met de krans in de bankschroef door middel van een plat koudbeiteltje de geslepen groef opengesperd.
Ik had een stalen hoekijzer liggen met een dikte waar de drijfkop "poten" precies omheen vielen.
Die in de bankschroef, voor de zekerheid de krans een beetje verhit, en met een kettingzweep floepte het er zo af.
De nieuwe tandkrans had ik al een tijdje klaarliggen, en die zat er zo op.
Helaas is 'ie wel zilverkleurig; zwart was mooier geweest, maar á la.
Vóór het terugmonteren eerst nog de basis-afstelling van de naaf opnieuw gedaan (met de gedownloade en uitgeprinte handleiding ernaast) en nu liep de naaf een stuk mooier, rustiger en in de vrijloop neemt 'ie de pedalen ook niet meer mee.
En alle versnellingen pakken mooi, al is een proefrit van betekenis nog niet gemaakt.
Ik denk dat het grootste probleem met het doortrappen toch gelegen was in mijn aanvankelijke afstelling van de naaf.
Ook de remmen heb ik aangepakt.
Geen nieuwe voeringen; de diktes zowel vóór als achter vielen me eigenlijk wel mee (in mijn herinnering was het bijna óp) dus heb ik de achterremmen nog eens goed ontvet.
Vóór heb ik dat ook gedaan, maar daar was wel een nogal grote vrije slag.
Er zijn natuurlijk meer onderdelen die inslijten naast de voeringen, dus heb ik een (tijdelijke) oplossing uitgevoerd door met dun blik de onderste nok (waar de remhevel op zit) en de bovenste (vaste) nok iets op te dikken.
Het remt al een stuk beter; nieuwe voeringen zouden het nóg beter maken
Het voorwiel heeft nu ook een Kronprinz velg met het juiste (iets kleinere) lettertype als de originele achtervelg.
Deze velg was (door de verkoper?) overgelakt, en bij het afpielen van de verf vielen er een paar behoorlijke roestgaten in.
Die waren dichtgekit met carroserie-kit

dat was ik nog niet eerder tegengekomen.
Gelukkig kon ik alles mooi lassen, en na een beetje richtwerk kon de boel gelakt en gespaakt worden.
Na het drogen van de nieuwe biezen, heb ik de velg gelijkmatig besmeten met handjesvol roestige bouten en moeren, gevolgd door een scrub-behandeling met staalwol.
Zo paste die beter bij het achterwiel
Ook de spatborden vond ik te strak in verhouding tot de rest van de Fongers.
Ik heb ze vervangen door de schermen van mijn DF55, die ik eerder een make-over had gegeven en die nu weer in onderdelen is gegaan.
Deze spatborden hadden nog grotendeels originele lak, maar natuurlijk wel dubbele biezen.
Nou, van enkele naar dubbele bies gaat makkelijker dan van dubbele naar enkele!
Afkrabben- en afpolijsten moest erg voorzichtig, want de oude lak was op plaatsen maar flinterdun.
Het geheel oogt nu wel beter in balans.
Het transfertje op de zadelbuis heb ik verwijderd.
Bij het sporen-onderzoek naar de biezen viel het me op, dat ik geen resten kon vinden van de dwarse groene lijntjes onder en boven dit transfer.
Juist die dwarse biesjes blijven doorgaans zichtbaar, vooral aan de achterkant van de buis.
Ik had ze toen alsnog gezet, maar nu zag ik op Marktplaats een H65 waarbij op de zadelbuis de biezen van boven tot onder doorliepen; zonder transfer-onderbreking.
Zo moet die van mij er ook hebben uitgezien; aldus!
Ik heb er nu even de VT koplamp van m'n Burgers (ook uit 1936) opgezet om te kijken hoe het staat.
Achter zit nu weer de Philips lamp die er ook op zat.
De fiets is eigenlijk een samenraapsel, maar enkele belangrijke onderdelen zijn origineel.
De mooiste daarvan vind ik wel de oerversie van de SA stuurversteller; een toonbeeld van functionele eenvoud
Belangrijkste aan het opknappen van dit wrak (want dat was het) vond ik het vasthouden van een samenhangend (en functionerend!) beeld.
Of dat geslaagd is, zal ik niet beoordelen; ik blijf altijd een beetje twijfelen.
En áf is het ook nooit he...
Groet, Erwin