St Bavo van J.W.Koopman Haarlem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé

Re: St Bavo van J.W.Koopman Haarlem

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank voor je compliment Elibert,

Het is vooral een erg leuke puzzle geworden.
Qua technische ''handvaardigheids'' moeilijkheid valt het deze keer nog wel mee denk ik.
Het lastige zit `m in de keuzes om te bepalen hoe iets er uit gezien zou hebben. Bij het stuur was het duidelijk dat er een voorbouw op zou moeten bijvoorbeeld. Bij een stuur met de stuurbocht recht boven de stuurbuis zo als je wel ziet in die tijd zou de rem niet uitkomen. Dat is duidelijk maar zo zijn er ook zaken die wat meer gokwerk opleveren zoals bijvoorbeeld ook weer dat stuurslotje. Met de variatie van de Archipel moet je wel goede argumenten hebben om tot iets anders te komen.
En zo zijn de naven die ik heb liggen wel mooi maar zeer waarschijnlijk hebben ze er niet in gezeten.
Van die dingen.

Hieronder nog een afbeelding van de remgreep uit de 1906 catalogus.
Bron VCC lib.
Bron VCC lib.
002 (800x575).jpg (446.1 KiB) 5699 keer bekeken
Het schuifsysteem is gemaakt om de binnenkabel rechtstandig uit
de buitenkabel te laten komen bij inknijpen.
Mooie vondst van Bowden . Ze hadden in die jaren ook een draaihandvat om mee te remmen en de inverted lever , de omgekeerde remgreep achter uit het stuur.
Voor de beide laatste moest het stuur een uitgang hebben voor de kabel en was het monteren ook ingewikkelder. Vandaar de variant buitenom.

De St Bavo heeft naast het framenummer op de bovenste balhoofdlug er ook nog een staan op de lug van de trapas.
Ik ben nu wel benieuwd of dat op de Archipel van Twickel ook het geval is. Heb jij daar nog een beeld van Theo?
framenummer op de bracket
framenummer op de bracket
023 (800x533).jpg (202.48 KiB) 5699 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 19 okt 2017, 21.47, 1 keer totaal gewijzigd.
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

begrijpelijk. het is altijd lastig om uit te zoeken wat origineel zou zijn geweest. en wat er wel of niet in die tijd op en aan zat. (bij gazelle is dat niet zo lastig ;) ) maar doe tegenwoordig ook in de mtb wereld. dat is wel lastig welke groep enz erop hoort te zitten uit die tijd.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
TheodK

Bericht door TheodK »

dag maarten
op de Archipel heb ik geen nummer op de trapaslug gezien.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé

Daar moeten we het mee doen Theo.
Ik hoop dat er nog een gelegenheid komt om nog eens te kijken naar die fietsen van Twickel (7 landgoeden tocht?)
want ik blijf benieuwd of er verwantschap is tussen beide frames.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

ha ha wat jij weinig 'handvaardigheid' noemt, spatbord overlangs doorzagen..... klasse hoor! Ik heb t nooit aangedurfd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Ja, je verlegt je grenzen en dat gaat dan vaak ongemerkt zie ik.
Maar Hans vd Stouwe heeft het ook eens geflikt herinner ik me,
zo`n spatbord versmallen.

Een echte uitdaging gaan die armen van m`n Xtraordinary worden.
Conisch verlopend,rond gebogen en met lagerhuizen eroverheen geschoven en gesoldeerd.
En dan nog even zo`n Arab zadelveer namaken!

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé

Er moeten natuurlijk nog wat puntjes op de I gezet worden maar
de Sint Bavo is vandaag wel rijdend erfgoed geworden.
012 (850x567).jpg
012 (850x567).jpg (419.77 KiB) 5528 keer bekeken
Ook de remmen zijn klaar en werken verbazend goed voor eind 19e begin 20e eeuw.
Met name de Bowden achterrem is voortreffelijk. Geen wonder dat die minstens een jaar of 15 leverbaar is geweest.
010 (850x567).jpg
010 (850x567).jpg (273.66 KiB) 5528 keer bekeken
Dat de rem een beetje bungelt tussen kabel en veertjes merk je niet. Het geheel zit als het waren opgespannen en kan geen kant op behalve naar boven. Anders wordt het misschien als een veer stuk gaat.

De voorrem had nog geen remschoenen dus heb ik daar iets gebouwd wat aansluit bij de rem. In de armen zit M7 schroefdraad. Iets anders kan ik er niet van maken zonder in een onmogelijke Engelse ''inch breuk getal''te belanden.
Ik heb in m`n Franse auto kist nog M7 bouten gevonden en die aangepast voor de remschoenbevestiging.
005 (850x567).jpg
005 (850x567).jpg (203.7 KiB) 5528 keer bekeken
De schoenhouders heb ik geklonken aan de bevestigingsogen. lekker ouderwetsch...

In Berlicum had ik nog een fraai freewheel gevonden. Nog na het
prachtige aanbod van Erwin en later Jan.
oud freewheel
oud freewheel
009 (567x850).jpg (242.88 KiB) 5528 keer bekeken
Dit freewheel heeft de vertanding op de binnenste bus zitten en de pallen zitten in de buitenste ring daar waar de tanden van het freewheel op staan. Precies andersom als bij de later nog bekende systemen. Ik denk dat beide systemen even oud zijn maar dit met de dekselfixatie in de groefjes (buitenop zichtbaar) is wel de ''uitgestorven'' soort.

Ik heb me afgevraagd of er voor of nadelen zitten aan een of ander systeem. Het enige wat ik kon vinden is dat de pallen bij het overgebleven model verder naar buiten aangrijpen dan bij het model met de vertanding op het middendeel. Iets betere krachtsverhouding. Ander punt is dat het tandwiel altijd gevangen zit achter de centrale bus. ook bij demontage van deksel ,kogels en pallen. Dat kan een nadeel zijn.
oud en nieuw model
oud en nieuw model
001 (850x567).jpg (362.33 KiB) 5528 keer bekeken
Voor het afbouwen moest ik ook nog pedalen bouwen. Ik had oude Raleigh pedalen gekocht voor dit doel. Opnieuw vernikkeld iets ingekort en er moest een dop bijgemaakt worden.
Prachtige pedaalrubbers komen uit Berlicum van de Burgers man.
pedaalkap draad snijden
pedaalkap draad snijden
001 (850x567).jpg (258.49 KiB) 5528 keer bekeken
009 (567x850).jpg
009 (567x850).jpg (356.63 KiB) 5528 keer bekeken
Helemaal klaar ben ik nog niet. Ik merkte dat de fiets wat hoekig stuurt. Een kwestie van kijken waar de boel aanloopt.
Los in de hand merk je niets maar eenmaal op de fiets gaat dat sturen niet lekker. De fiets heeft losse schaaltjes met 3/16 kogels maar ik zag ook dat de buitenvormen elkaar bijna raakte.
Niet bijna maar helemaal dus.
Komt goed.

Groeten,
maarten
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .
Ik las net je opmerking over het maken van de veer voor het zadel., en herinnerde me dat we het er op de camping ook over hadden gehad .
Ik had het toen over een clip op YouTube .
Ik hoop dat de link werkt en dat je er iets aan hebt .
Misschien niet wat jij moet maken maar kan wel inspiratie geven om tot een oplossing te komen .
https://youtu.be/0kgtWcSOPLg
Maarten Waarlé

Interessant filmpje Gerrit.
En inderdaad zo zou ik m`n zadelveer( model Arab)moeten maken.
Ik denk wel uit de hand omdat de stangdikte 9 mm moet zijn in dit geval en m`n draaibank wat te licht daarvoor is.

Een flinke as met een draaibare lange hefboom geeft natuurlijk het zelfde effect. Dat zal het wel worden.
Het lastigste zal zijn om verenstaal 9mm te vinden. De maten (in het algemeen) springen vaak van rond 8mm naar rond 10 mm.

Groeten,
Maarten.
maartenB

Bericht door maartenB »

hoe zit het dan met het harden van die veren? Wat die man in het filmpje doet kan prima met ongehard draadstaal, maar als het verenstaal is gebeurt er toch heel wat anders. Datzelfde verwacht ik als je met 9 mm aan de gang gaat.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie