Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co
Geplaatst: 23 dec 2015, 18.24
Maarten,
Het was ook een beetje de reden waarom ik het laat zien.
Er is op relatief makkelijke manier een safetyzadel te maken uit dit type Brooks zadel. Het lastigste is nog wel de strop. dat is echt lassen en slijpen.
De rest is aan een werkbank te maken.
Ik gebruikte een stelring (met zo`n schroefje aan de zijkant) die ik over een stangetje heb geschoven om het stangetje dunner te vijlen en daarbij een permanente aanslag te hebben.
Het dunner gemaakte uiteinde is dan mooi strak begrenst.
Ook het leer Michiel, dat is bij dit zadel erg eenvoudig. Je hebt namelijk geen gevormde neus . het is daar vooraan gewoon enkelvoudig rond gezet dus je hebt geen mal nodig. Achteraan zit het wel om de zadelbeugel maar daar kun je met een houten malletje gezaagd uit en stuk multiplex wel een vorm mee maken in het natte leer. Belangrijk is het om natuurlijk gelooid leer te nemen. Modern chroom gelooid leer (nagenoeg alle leer dus) is niet geschikt omdat het blijft rekken.
Gerrit, ja ik ben weer op dreef. Mocht ook wel met deze fiets .
Na twee jaar.
De massieve banden zoals ook op jouw fiets zouden oorspronkelijk
cusion tyres zijn geweest, Daar zit veel lucht in.
Je kan in Nederland en Belgie wel dikwandige rubber slang kopen. Buitenmaat 35 of zo en met een gat van iets van 15 mm.
Paul Guldentops heeft dat voor een safety gedaan en met resultaat dat het een stuk lichter is en toch zo hard dat het niet inzakt als een slappe band. Het zou de cusion tyre best eens goed kunnen benaderen.
Groeten,
Maarten
Het was ook een beetje de reden waarom ik het laat zien.
Er is op relatief makkelijke manier een safetyzadel te maken uit dit type Brooks zadel. Het lastigste is nog wel de strop. dat is echt lassen en slijpen.
De rest is aan een werkbank te maken.
Ik gebruikte een stelring (met zo`n schroefje aan de zijkant) die ik over een stangetje heb geschoven om het stangetje dunner te vijlen en daarbij een permanente aanslag te hebben.
Het dunner gemaakte uiteinde is dan mooi strak begrenst.
Ook het leer Michiel, dat is bij dit zadel erg eenvoudig. Je hebt namelijk geen gevormde neus . het is daar vooraan gewoon enkelvoudig rond gezet dus je hebt geen mal nodig. Achteraan zit het wel om de zadelbeugel maar daar kun je met een houten malletje gezaagd uit en stuk multiplex wel een vorm mee maken in het natte leer. Belangrijk is het om natuurlijk gelooid leer te nemen. Modern chroom gelooid leer (nagenoeg alle leer dus) is niet geschikt omdat het blijft rekken.
Gerrit, ja ik ben weer op dreef. Mocht ook wel met deze fiets .
Na twee jaar.
De massieve banden zoals ook op jouw fiets zouden oorspronkelijk
cusion tyres zijn geweest, Daar zit veel lucht in.
Je kan in Nederland en Belgie wel dikwandige rubber slang kopen. Buitenmaat 35 of zo en met een gat van iets van 15 mm.
Paul Guldentops heeft dat voor een safety gedaan en met resultaat dat het een stuk lichter is en toch zo hard dat het niet inzakt als een slappe band. Het zou de cusion tyre best eens goed kunnen benaderen.
Groeten,
Maarten