Swift gents bicycle 1903
Re: Swift gents bicycle 1903
In feite zijn die buizen dus gevingerlast, zoals dat bij hout heet? Bizar idee. Ze hadden toch al zeker 20 jaar naadloze buizen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Swift gents bicycle 1903
prachtig gedaan maarten ! die invert lever remmen zouden mooi bij mijn deursley passen
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Ja, Maarten , het is redelijk vreemd al heeft het misschien wel te maken met de ribbel die over de vorkbuizen loopt.
Dat die makkelijker te vouwen is dan te trekken als naadloze buis.
Ik ga ook eens kijken naar die latere vork van de damesfiets (1915). Ik gok dat die geen gesoldeerde buis meer heeft.
De Haarlemse damesfiets ''Joubert'' plm 1910 heeft D-vormige vorkbuizen met soldeernaad.
Nol ik weet niet meer wat er op jouw Pedersen zit maar de latere D.P.`s hebben nagenoeg allemaal inverted levers.
De oudere zoals die van jou hadden een bowden rem achter en voor een D.P. velgrem.
Meestal met een uitwendige handvat en een inverted lever . Nog eerdere D.P. s een hevel voor de voorrem meen ik.
Ik vond bij de Swift ook nog een freewheel van het merk. Zat in een achterwiel dat in m`n Centaur damesfiets zit.
Daar moet weer een Centaur freewheel en naaf in dus dat kwam goed uit. Het is het type freewheel dat andersom werkt. De tanden zitten in dit geval op de naaf en de twee pallen in het tandwiel.
Deze freewheels zijn iets makkelijker in elkaar te zetten omdat je na het plaatsen van de onderste kogels en het tandwiel de pallen er gewoon rustig in kan monteren. Bij het meer gebruikelijke freewheel zitten de veertjes in de weg bij het monteren van de eerste kogelrij.
Dit freewheel is nagenoeg geruisloos al heeft dat misschien ook wel te maken met de hoeveelheid vet die ik gebruikt heb.
Je hoort `m niet tikken.
Dat die makkelijker te vouwen is dan te trekken als naadloze buis.
Ik ga ook eens kijken naar die latere vork van de damesfiets (1915). Ik gok dat die geen gesoldeerde buis meer heeft.
De Haarlemse damesfiets ''Joubert'' plm 1910 heeft D-vormige vorkbuizen met soldeernaad.
Nol ik weet niet meer wat er op jouw Pedersen zit maar de latere D.P.`s hebben nagenoeg allemaal inverted levers.
De oudere zoals die van jou hadden een bowden rem achter en voor een D.P. velgrem.
Meestal met een uitwendige handvat en een inverted lever . Nog eerdere D.P. s een hevel voor de voorrem meen ik.
Ik vond bij de Swift ook nog een freewheel van het merk. Zat in een achterwiel dat in m`n Centaur damesfiets zit.
Daar moet weer een Centaur freewheel en naaf in dus dat kwam goed uit. Het is het type freewheel dat andersom werkt. De tanden zitten in dit geval op de naaf en de twee pallen in het tandwiel.
Deze freewheels zijn iets makkelijker in elkaar te zetten omdat je na het plaatsen van de onderste kogels en het tandwiel de pallen er gewoon rustig in kan monteren. Bij het meer gebruikelijke freewheel zitten de veertjes in de weg bij het monteren van de eerste kogelrij.
Dit freewheel is nagenoeg geruisloos al heeft dat misschien ook wel te maken met de hoeveelheid vet die ik gebruikt heb.
Je hoort `m niet tikken.
Re: Swift gents bicycle 1903
vet in een freewheel
....
ik dacht dat er enkel fijne olie in mag, opdat de veertjes niet zouden kleven....of ben ik mis ?


ik dacht dat er enkel fijne olie in mag, opdat de veertjes niet zouden kleven....of ben ik mis ?

-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Je bent mis.
Of nou ja . Ik vind vet geen verkeerd middel Maar met mate natuurlijk.
Punt met olie is dat je het moeilijk hebt met monteren want de kogeltjes bewegen dan alle kanten op.
Het is wel fijn of zelfs noodzakelijk om ze even op hun plaats te kunnen plakken. Eventueel na montage spoelen met wasbenzine en daarna olie er in.
Ik houd het vet er in. Heb er nooit een probleem mee gehad.
Of nou ja . Ik vind vet geen verkeerd middel Maar met mate natuurlijk.
Punt met olie is dat je het moeilijk hebt met monteren want de kogeltjes bewegen dan alle kanten op.
Het is wel fijn of zelfs noodzakelijk om ze even op hun plaats te kunnen plakken. Eventueel na montage spoelen met wasbenzine en daarna olie er in.
Ik houd het vet er in. Heb er nooit een probleem mee gehad.
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Inmiddels wat tijd gevonden om de fiets verder af te bouwen.
De voorrem heb ik voorzien van beugeltjes met een de pionnen zoals in de catalogus en zoals de Swift uit 1901 liet zien.Ik heb er wel een sleufje aan toegevoegd om meer verwantschap met de achterrem te te verkrijgen. Ook de kettingkast zit er nu op. Ik dacht in eerste instantie met een inwendig ophangsysteem waarbij je vernikkelde schroeven aan de buitenkant ziet zitten maar dat bleek te moeilijk te realiseren. Vandaar dus toch maar beugels buitenom zoals eigenlijk de bedoeling bij deze kettingkast. Het verraste me opnieuw hoe makkelijk deze universele kettingkast past op de fiets. Er moest wel iets worden gewijzigd omdat de liggende achtervork wat hoger was dan de doorgang in de kast . Maar verder paste het vrij goed. Net zoals bij de Humber afgelopen jaar.
Ik heb wel achter rond de achternaaf de kast wat verder dicht gemaakt. Je keek aan de voorkant op het freewheel en dat vind ik lelijk.
Stukjes kettingkast dus toegevoegd dmv co2 lassen (heel dun materiaal!) Een aluminium strip als ondergrond voor het afvoeren van de warmte en het vlak houden van de las.
De fiets loopt goed en ook vrij van de kast. Ik heb de onderste beugel wat anders gemaakt dan gebruikelijk. Dit omdat de rem anders tegen de beugel aan zou lopen bij remmen.
De buizen van het frame blijken wat dunner te zijn dan gebruikelijk. Ik merkte dat bij het monteren van de pompklemmen. Er was er geen een (van de 10 of zo) die klemmend vast kon worden gezet. Blijkt nu dat balhoofdbuis ,schuine buis en zadelbuis 1/16 inch kleiner van diameter zijn dan de gemiddelde toerfiets. De boevenbuis is 1 inch wat wel vaker voorkomt.
Eigenwijs model al met al. Prima rij eigenschappen overigens . Wel is het verzet 44t-18t wat aan de lichte kant. Ik ben 50t-20 t gewend en dat is net iets zwaarder.
De voorrem heb ik voorzien van beugeltjes met een de pionnen zoals in de catalogus en zoals de Swift uit 1901 liet zien.Ik heb er wel een sleufje aan toegevoegd om meer verwantschap met de achterrem te te verkrijgen. Ook de kettingkast zit er nu op. Ik dacht in eerste instantie met een inwendig ophangsysteem waarbij je vernikkelde schroeven aan de buitenkant ziet zitten maar dat bleek te moeilijk te realiseren. Vandaar dus toch maar beugels buitenom zoals eigenlijk de bedoeling bij deze kettingkast. Het verraste me opnieuw hoe makkelijk deze universele kettingkast past op de fiets. Er moest wel iets worden gewijzigd omdat de liggende achtervork wat hoger was dan de doorgang in de kast . Maar verder paste het vrij goed. Net zoals bij de Humber afgelopen jaar.
Ik heb wel achter rond de achternaaf de kast wat verder dicht gemaakt. Je keek aan de voorkant op het freewheel en dat vind ik lelijk.
Stukjes kettingkast dus toegevoegd dmv co2 lassen (heel dun materiaal!) Een aluminium strip als ondergrond voor het afvoeren van de warmte en het vlak houden van de las.
De fiets loopt goed en ook vrij van de kast. Ik heb de onderste beugel wat anders gemaakt dan gebruikelijk. Dit omdat de rem anders tegen de beugel aan zou lopen bij remmen.
De buizen van het frame blijken wat dunner te zijn dan gebruikelijk. Ik merkte dat bij het monteren van de pompklemmen. Er was er geen een (van de 10 of zo) die klemmend vast kon worden gezet. Blijkt nu dat balhoofdbuis ,schuine buis en zadelbuis 1/16 inch kleiner van diameter zijn dan de gemiddelde toerfiets. De boevenbuis is 1 inch wat wel vaker voorkomt.
Eigenwijs model al met al. Prima rij eigenschappen overigens . Wel is het verzet 44t-18t wat aan de lichte kant. Ik ben 50t-20 t gewend en dat is net iets zwaarder.
Re: Swift gents bicycle 1903
Mooi geworden!
Re: Swift gents bicycle 1903
erg mooie fiets
mocht er ooit iemand met een soort gelijke voorvork zijn hoor ik het graag wel 28x1,1-2
mocht er ooit iemand met een soort gelijke voorvork zijn hoor ik het graag wel 28x1,1-2
antieke transportfietsen
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Swift gents bicycle 1903
Appie,
Ik heb nog twee van die vorken .Een ervan hoort bij het damesframe . Maar die andere vork hoort nergens bij.
Mocht je interesse hebben dan moet je maar een Pb tje sturen.
Ik meen dat Juncker het een korte periode heeft toegepast.
Ik heb nog twee van die vorken .Een ervan hoort bij het damesframe . Maar die andere vork hoort nergens bij.
Mocht je interesse hebben dan moet je maar een Pb tje sturen.
Ik meen dat Juncker het een korte periode heeft toegepast.