Pagina 5 van 8

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 29 sep 2012, 00.27
door jrietveld
De betreffende pagina uit het Seriegaragntieboek 1925 geeft geen representatief beeld van de Fongers-productie in dat jaar. Fietsen met een framehoogte van 65 cm (in die jaren oplopend tot 20% van de prodcttie; Fongers leverde fietsen aan het welvarende deel van de natie) werden in batches van enkele tientallen gelijk gemaakt. Vervolgens werden ze gefaseerd uitgeleverd.
Fongers heeft inderdaad weinig verkocht in het Zuiden van het land; men had daar ook geen fabrieksfilialen. Of dat te maken met de lagere welvaart in dat landsdeel??
Avis was een groot en belangrijk filiaal in Surabaya, het bestuurscentrum van Oost-Java. In deze jaren ging wel 10-20% van de afzet naar Nederlands-Indie.

groet, Jos

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 29 sep 2012, 14.42
door Maarten Waarlé
Jorick,

Even terugkomend op de 1924 en 1925; er staat in de okt.nov. en dec.staatjes een 24 geschreven en in de jan. feb. mrt. staatjes een 25. Dit samen met een schrijven van Herbert in de oude fiets waarin hij stelt dat de serie`s de jaargrens soms overschreden maakt dat ik dat herkende.

Inderdaad staan bij zadels ook een stuk of 4 Terry zadels vermeld en een Brooks. De code voor een ander type zadel dan de standaard (gezondheidszadel) zal wel staan voor een FG lederen zadel. Niet iedereen is tevreden met het zitten op een gezondheidszadel.

Overigens de 9"cranks die ik noemde moet zijn 7" bij nader inzien. Dat biedt perspectieven voor de korte cranks van mijn fiets en die van Mark.

Jos,ik ben het met je eens dat deze bladzijde niet gezien kan worden als representatief voor de productie in een periode.
Waarschijnlijk waren er uit een eerdere serie nog 60 en 55cm frames over en hebben ze met de 20 80 verhouding van 60 en 65
cm frames de voorraad willen recht trekken.
Voorraadbeheer lijkt mij forcasting en vervolgens kijken wat je daarvan nog hebt liggen.


Ik denk dat de verhoudingen in gebruikte onderdelen/uitvoeringen ( versnellingsnaven etc) wel een redelijk beeld geven evenals de leveringsregio`s.
Indonesie ging dan mogelijk in ''blokken'' omdat ik me kan voorstellen dat je niet iedere week een schip laat varen.

Inderdaad was het in Brabant een arme boel. Slechte grond,grote gezinnen en industrie met een klein kader en grote groep slechtverdieners (textiel sigaren).

Waarschijnlijk pas met de komst van kunstmest en de kennisindustrie (Philips,Daf)ontstaat er een grotere groep met genoeg geld en (technische)interesse voor luxere fietsen.

Gazelle is tegen die tijd aan zet met haar vormgeving en vernieuwing en daar kwam ik er dan ook genoeg van tegen de afgelopen jaren.

Groeten,
Maarten

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 19.55
door Maarten Waarlé
Beste groep ,
Ik ben weer een stuk verder geraakt met m`n Fongers BB.
Tijd voor een kleine update.

Zou dit een rechtse of een linkse velg zijn?
twee gaten:  een voor het ventiel en een voor de spaak
twee gaten: een voor het ventiel en een voor de spaak
Velg voor BB.JPG (337.05 KiB) 7577 keer bekeken
Het is een 36 gaats Kronprinz velg waarvan ik 35 gaatjes heb dicht gelast. Beetje omslachtige werkwijze maar nu zitten er 40 gaatjes in en heb ik `m inmiddels samen met de K-naaf tot een wiel gespaakt.
Yorick, ik heb jouw 40 gaats velg uiteindelik niet gebruikt. Dit vanwegen de maat 13 spaakgaten.

Er is ook een geweldig goed passend zadelsysteem bij gekomen.
TheodeK had dit over en mijn vraag om er een te kunnen copieeren werd met een orginele beantwoord. perfekt natuurlijk!
Fongers zadel.JPG
Fongers zadel.JPG (299.44 KiB) 7577 keer bekeken
Voor wie het systeem niet kent; het is in feite een soort systeem wat te vergelijken valt met een verstelbare stuurstrop.
Met een flinke bout klem je een buisvorm over een binnen buis.
Deze bevestiging vervangt de kartelschijven van het gebruikelijke zadel. Na los draaien van de klem bout kun je het zadel een kleine hoekverdraaiing geven naar de gewenste kant waarna je de bout weer vast draait.
Het ziet er fraai uit en het zadel staat wat meer naar achter dan bij een haakse zadelpen. Overigens ontgaat me het technische of practische nut van deze vinding.

Ik heb het om tot een geheel te komen met de fiets ,de zadelbuis opnieuw vernikkeld. Ook de zadelveren omdat dit zo duidelijk in de catalogi staat.
M`n Premier fiets is op behoorlijk veel onderdelen vernikkeld
maar deze BB overtreft `m toch. Dat wordt een feest van blink-blink als de FG klaar is!
En klaar is de fiets nog niet maar het begint er wel op
te lijken.
Ik heb onlangs nog de gelegenheid gekregen om de constructie en maten van het losse voorspatbordje te bekijken. Dat moet,ondanks dat het niet echt fraai is toch maar geplaatst worden.
Het achterspatbord is inmiddels op maat.
Voor onder is de eindiging gemaakt zoals het hoort en daarbij bleek dat de eind 30er jaren spatborden ook verder door liepen aan de achterkant (thv het witte stuk).
Fongers spatbordbevestiging.JPG
Fongers spatbordbevestiging.JPG (343.3 KiB) 7577 keer bekeken
Ik moest uiteindelijk nog zo`n plm 4-5 cm weg halen om tot een
juiste eind hoogte te komen. Naast dat je het snel ziet;een afwijking, is de lengte heel goed af te meten aan het aantal spaken van het achterwiel, te zien op orginele foto`s.

Nou ,bijna is het zo ver ; een nederlandse topfiets weer rijdend èn met juiste uitstraling.
Ik kom er weer eens achter dat er in nederland ook(naast de engelse)mooie luxe fietsen zijn gebouwd. Niet in de laaste plaats nu ik de 1922 catalogus van Gruno gezien heb .Dit naast
de Burgers modellen van voor `20, de Simplex fietsen en onlangs de fietsafbeeldingen uit het Eysinkboek.
Er was echt en cultuur van het ''aller beste''in die jaren.
De kogellager hype,typisch nederlands denk ik zie je bij veel van die fietsen terug.
Wat jammer dat je nagenoeg allemaal vernietigd zijn en wat bijzonder ook dat er nog een hand vol van die BB`s van Fongers over zijn. Wat mij betreft vertegenwoorigen ze een stuk van die nederlandse luxe rijwielen cultuur , ongeacht het specifieke merk.

Tot slot, Zullen we ,als Vianen door mag gaan een collectie hollands glorie neer zetten bij wijze van thema 2012?
Luxe merk-fietsen naast kleine eigenwijze nederlendse merken.
Zou dat iets zijn?

Groet,
Maarten

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 20.35
door jrietveld
Hallo Maarten,

Mooi wordt 'ie (dat is jou wel toevertrouwd).

Over de zadelpen: het is een patent van Fongers, toegepast van 1924 tot 1935 op de 1e soort A fietsen (BB/BD) en (dus) bedoeld voor bevestiging van het Fongers Hygienisch zadel. Deze zadelpen is vooral mooi met zijn vernikkelde ringen en bovenzijde. Soortgelijke constructies zie je ook wel op moderne racefietsen.

Leuk idee om wat Nederlandse raspaardjes uit de vroege jaren '20 naar Vianen mee te nemen; moeten we wel even afstemmen (al was het maar om te voorkomen dat er straks vooral fietsen van dat ene merk staan...).

groet, Jos

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 21.16
door Durabo88
Beste Maarten,

Mooi staaltje werk. Jammer dat je m'n velg niet heb kunnen gebruiken, het argument dat je aanvoert is helemaal terecht. Het is natuurlijk beter om oude gaten te dichten en verse gaten uit te boren. Anders zit je aan de busjes en soldeerverbindingen te trekken.

Gaat helemaal goed komen zie ik al.

Mijn CCG staat nog even in de wacht op z'n cranck, denk dat ik 'm na Vianen (als het dan niet te koud is) weer ga opbouwen.

Oh ja dat prachtige mannetje is bij mij ook een massieve lug.

Groeten,

Yorick.

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 21.36
door Michiel Röben
Hallo Maarten, Yorrick, Jos en alle andere vroege fietsenliefhebbers. We hebben een leuke stand met fietsen als we al die vroege jongens en meisjes op het podium kunnen krijgen in november. Ik hoop dan ook op echte vroege fietsen van voor 1920. We willen ze graag zien. Als de fiets fotogeniek is gaat ie vast mee in ons boek. Ik heb al een paar kandidaten maar er is nog plek genoeg voor fietsen van rond 1900 tot 1920 dus graag... Laat maar zien wat er op zolder of in de schuur staat. Batavus uit 1905? Komt geheid in ons boek maar ook de vroege modellen van kleine fabrieken maken een kans als ze maar fotogeniek zijn. Ontzettend leuk idee maarten. Een reden te meer om even naar Vianen te fietsen.

Hartelijke groeten Michiel ;)

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 21.40
door Michiel Röben
By the way Maarten, wel weer een bloedstollend mooi karretje maak je van deze Fongers BB (BB Bardot????)

Michiel
;)

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 22.00
door HJvMontfort
Ik denk dat ik verlieft ben, Doet me denken aan mijn oude Gruno fiets :)

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 22.05
door jrietveld
Michiel,

Een Batavus uit 1905 zul je nooit tegenkomen; dat Friese fabriekje startte pas rond 1913 met eigen montage.

groet, Jos

Re: Fongers model BB

Geplaatst: 19 okt 2012, 22.11
door HJvMontfort
jrietveld schreef:Michiel,

Een Batavus uit 1905 zul je nooit tegenkomen; dat Friese fabriekje startte pas rond 1913 met eigen montage.

groet, Jos
Dat maakt het nog bijzonderder toch? Haha!

Doe mij maar een Phoenix uit 1905 dan:P

Maar het is toch goed gekomen met dat fabriekje, market cap 294.87milion.... :shock: