Beste groep ,
Ik ben weer een stuk verder geraakt met m`n Fongers BB.
Tijd voor een kleine update.
Zou dit een rechtse of een linkse velg zijn?

- twee gaten: een voor het ventiel en een voor de spaak
- Velg voor BB.JPG (337.05 KiB) 7577 keer bekeken
Het is een 36 gaats Kronprinz velg waarvan ik 35 gaatjes heb dicht gelast. Beetje omslachtige werkwijze maar nu zitten er 40 gaatjes in en heb ik `m inmiddels samen met de K-naaf tot een wiel gespaakt.
Yorick, ik heb jouw 40 gaats velg uiteindelik niet gebruikt. Dit vanwegen de maat 13 spaakgaten.
Er is ook een geweldig goed passend zadelsysteem bij gekomen.
TheodeK had dit over en mijn vraag om er een te kunnen copieeren werd met een orginele beantwoord. perfekt natuurlijk!

- Fongers zadel.JPG (299.44 KiB) 7577 keer bekeken
Voor wie het systeem niet kent; het is in feite een soort systeem wat te vergelijken valt met een verstelbare stuurstrop.
Met een flinke bout klem je een buisvorm over een binnen buis.
Deze bevestiging vervangt de kartelschijven van het gebruikelijke zadel. Na los draaien van de klem bout kun je het zadel een kleine hoekverdraaiing geven naar de gewenste kant waarna je de bout weer vast draait.
Het ziet er fraai uit en het zadel staat wat meer naar achter dan bij een haakse zadelpen. Overigens ontgaat me het technische of practische nut van deze vinding.
Ik heb het om tot een geheel te komen met de fiets ,de zadelbuis opnieuw vernikkeld. Ook de zadelveren omdat dit zo duidelijk in de catalogi staat.
M`n Premier fiets is op behoorlijk veel onderdelen vernikkeld
maar deze BB overtreft `m toch. Dat wordt een feest van blink-blink als de FG klaar is!
En klaar is de fiets nog niet maar het begint er wel op
te lijken.
Ik heb onlangs nog de gelegenheid gekregen om de constructie en maten van het losse voorspatbordje te bekijken. Dat moet,ondanks dat het niet echt fraai is toch maar geplaatst worden.
Het achterspatbord is inmiddels op maat.
Voor onder is de eindiging gemaakt zoals het hoort en daarbij bleek dat de eind 30er jaren spatborden ook verder door liepen aan de achterkant (thv het witte stuk).

- Fongers spatbordbevestiging.JPG (343.3 KiB) 7577 keer bekeken
Ik moest uiteindelijk nog zo`n plm 4-5 cm weg halen om tot een
juiste eind hoogte te komen. Naast dat je het snel ziet;een afwijking, is de lengte heel goed af te meten aan het aantal spaken van het achterwiel, te zien op orginele foto`s.
Nou ,bijna is het zo ver ; een nederlandse topfiets weer rijdend èn met juiste uitstraling.
Ik kom er weer eens achter dat er in nederland ook(naast de engelse)mooie luxe fietsen zijn gebouwd. Niet in de laaste plaats nu ik de 1922 catalogus van Gruno gezien heb .Dit naast
de Burgers modellen van voor `20, de Simplex fietsen en onlangs de fietsafbeeldingen uit het Eysinkboek.
Er was echt en cultuur van het ''aller beste''in die jaren.
De kogellager hype,typisch nederlands denk ik zie je bij veel van die fietsen terug.
Wat jammer dat je nagenoeg allemaal vernietigd zijn en wat bijzonder ook dat er nog een hand vol van die BB`s van Fongers over zijn. Wat mij betreft vertegenwoorigen ze een stuk van die nederlandse luxe rijwielen cultuur , ongeacht het specifieke merk.
Tot slot, Zullen we ,als Vianen door mag gaan een collectie hollands glorie neer zetten bij wijze van thema 2012?
Luxe merk-fietsen naast kleine eigenwijze nederlendse merken.
Zou dat iets zijn?
Groet,
Maarten