Waarschijnlijk ga ik de B van eerste soort B nog een keer opnieuw doen de B staat wat te laag al staat de A bij het origineel ook niet helemaal op een lijn. heel vaak weet ik hoe het zou hebben gemoeten als het klaar is...
De letters zijn dus wrijfletters heel dun dus je krijgt niet het idee dat er een laagje plastic op zit. Het gedraagt zich meer als een transfer.
Ik heb nog wat uit te leggen over de spatborden.
De vroege fietsen tot plusminus 1923 hadden een smal spatbordprofiel. daarna komt het model dat tot in de jaren 50 is toegepast.
De vroege smalle spatborden zijn in heel veel gevallen verdwenen door de dat de meeste Fongers fietsen zijn gereviseerd in de fabriek.
In de meeste gevallen werden de spatborden vervangen. Zo ook bij deze damesfiets.
Ik heb ze moeten namaken. Het spatbordprofiel van een 28 x 1 5/8 Fongers van na de oorlog is wel van de juiste breedte maar heeft een te smalle hoge rug. Ik heb een paar van die spatborden gekocht bij Bikestoremember .Simon had nog een paar nieuwe liggen.
Vervolgens heb ik een wals gebruikt om de rug ronder en wat lager te krijgen.
Wat voor het juiste beeld ook belangrijk is is dat de lengte klopt ,de spatbordstangen op de juiste hoogte zitten en de klinknagels kloppen.
Dat is hier goed gelukt .Het zijn echt ''zusjes ''die twee fietsen. De 1903 damesfiets heeft originele spatborden.
Wel is de vroege fiets een luxere versie (1 e soort A) met vernikkelde stangen. De BDG had dat niet al lijken op beeldbankfoto`s de moertjes wel vernikkeld.
Inmiddels zit de kettingkast er ook op. Een lederen met het bekende ronde raampje voor het tandblad. Heel aantrekkelijk dat je daardoor het tandwiel nog kan zien.
Dat tandwiel wijkt dus ook echt af van de fiets uit 1903.
Ik ben een uur of 4 en een half bezig geweest met het leer dat viel me achteraf wel mee. Het voelt altijd als een grote klus maar je kan het dus in een dag wel klaar krijgen. Monteren is weer wat anders trouwens. Je komt altijd wel iets tegen. Het tandblad zit erg dicht op het frame.
Ik heb dat al eens eerder meegemaakt met een ander Fongers. De drie platte boutjes achter op het tandblad zijn daarbij spelbreker.
Die knotsen steevast tegen de bouten van de kettingkast. Ik heb dat opgelost door de bouten af te draaien en tegen de achterkant van het kettingkast frame vast te lassen. Zo stekt er niets meer uit tussen frame en tandwiel.
Fongers heeft bij die vroege fietsen ook altijd een stuk uit het achterspatbord geknipt .Vrij grof en hoekig. Niet fraai maar ik heb het wel aangebracht, of weggehaald eigenlijk omdat je het op al die vroege foto`s terug ziet.
Weer een stapje verder richting remmen De touwtjes jasbeschermers laat ik even zitten. Het gerommel met rembeugels daar kunnen die touwtjes niet goed tegen.
Groeten,
Maarten