Er zitten inderdaad wel wat gradaties in oud rijwielmateriaal dat gebruikt wordt om een rijwiel compleet te krijgen.
We zouden de volgende productcategorieën kunnen benoemen:
1. Schaars en gewild; Tasjes, pompjes, pedalen met rijwielmerknamen, oude naven + verstellers etc.
2. Schaars en minder gewild; Trapassen, spatborden, velgen etc.
3. Beschikbaar en gewild; Banden, spaken, binnenbanden etc.
4. Beschikbaar en minder gewild; Te moderne onderdelen
Zoals Maarten terecht aangeeft is iets op poten zetten rondom categorie 1 spullen lastig. Dat zit hem toch echt in het een op een elkaar helpen en/of heel goed zoeken (via bijvoorbeeld een Marktplaats advertentie).
Met name voor categorie 2 en 3 items zou een digitaal platform (dit kan zelfs een Whatsapp groep of Facebook groep zijn) waarop vraag en aanbod samenkomen uitkomst kunnen bieden. Het zijn vaak producten die verzamelaars hebben liggen maar waarvoor het teveel moeite is om ze op marktplaats te zetten. Op dit moment zijn de fietsbeurzen voor categorie 2 en 3 zaken overigens ook een goed middel maar deze zijn slechts 1 of 2 keer per jaar.
Anders gezegd, ik zoek een zwarte velg met gouden bies, 36 gaats voor een achterwiel (dus met bredere spaakgaten). Waarom moet dat zo moeilijk zijn...

Of het nou een categorie 1,2 of 3 product is wat je zoekt, je moet er echt wel even effort in stoppen om het te vinden en ik denk dat het voor veel aspirant oude fietsliefhebbers hierop blijft steken. Er zijn vast ideeën over hoe we dit proces wat kunnen versnellen.
My 2 cents:
1. In de e-mail berichten van de vereniging een 'gezocht' lijst meesturen (interactie is niet direct)
2. Een whatsapp groep waar men een zoek verzoek kan indienen (directe interactie)
3. Een digitale plek waarop je je verzoek kunt indienen dat ieder kwartaal eenmalig wordt opgenomen in het clubblad (interactie is niet direct)
4. Het ontwikkelen van een 'collectors-app' die niet alleen voor de oude fietswereld partijen bij elkaar brengt maar dat ook voor andere verzamelgebieden kan doen (directe interactie)
We kunnen hiermee de onderlinge interactie binnen de vereniging stimuleren wat zorgt voor meer 'flow' van kennis, kunde en materiaal.