Fongers model BB
Re: Fongers model BB
Dag Hjwspan (voornaam?),
Ook het Leeuwarder merk Phoenix begon pas in de late jaren '10 met eigen fabricage...
Jos
Ook het Leeuwarder merk Phoenix begon pas in de late jaren '10 met eigen fabricage...
Jos
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Fongers model BB
Ha Jos, nee het was geen strikvraag maar Batavus verkocht ook importfietsen en ben benieuwd of daar nog wat van te vinden is. Duitse import bv. In het museum was een herenfiets uit plusminus 1915 (wel een Batavus) te zien en een Duitse fiets van het merk dat Batavus importeerde maar dan van later datum. Toch benieuwd of er nog iets van te vinden is. Leuk om te weten.
Hartelijke groeten,
Michiel
Hartelijke groeten,
Michiel

- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Fongers model BB
Maarten,
Een antwoord op je vraag of de KrönPrinz velg nu links of rechts geboord is ontbreekt nog.
Wat ik tot nu heb gezien is dat het eerste gat vaak aan de onderkant zit van de bovenrug van de velg. Zit bij jou velg boven. Wat mij geleerd is aangaande vlechten: pak de velg met het ventielgat zo dat het eventuele merk rechtopstaat. Dat was altijd vaste conuszijde en later tandwielzijde.; Begin nu te vlechten rechtsom. Je moet in de naaf aan de zelfde zijde beginnen; Om te gaan kruisen draai ik de naaf rechtsom en ga dan vlechten. Zo krijg ik in ieder geval de open ruimte het ventielgat. Zelf ga ik er vanuit dat dit rechts gevlochten is.
En jij dus een links gevlochten wiel zal krijgen. Als ik hier fout mee zit dan graag mij corrigeren. Bij wielen voor 1900 is dit nog niet universeel en kun je ander versie tegen komen.
Een antwoord op je vraag of de KrönPrinz velg nu links of rechts geboord is ontbreekt nog.
Wat ik tot nu heb gezien is dat het eerste gat vaak aan de onderkant zit van de bovenrug van de velg. Zit bij jou velg boven. Wat mij geleerd is aangaande vlechten: pak de velg met het ventielgat zo dat het eventuele merk rechtopstaat. Dat was altijd vaste conuszijde en later tandwielzijde.; Begin nu te vlechten rechtsom. Je moet in de naaf aan de zelfde zijde beginnen; Om te gaan kruisen draai ik de naaf rechtsom en ga dan vlechten. Zo krijg ik in ieder geval de open ruimte het ventielgat. Zelf ga ik er vanuit dat dit rechts gevlochten is.
En jij dus een links gevlochten wiel zal krijgen. Als ik hier fout mee zit dan graag mij corrigeren. Bij wielen voor 1900 is dit nog niet universeel en kun je ander versie tegen komen.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
- HJvMontfort
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Fongers model BB
Nou leg je mijn grap uit...jrietveld schreef:Dag Hjwspan (voornaam?),
Ook het Leeuwarder merk Phoenix begon pas in de late jaren '10 met eigen fabricage...
Jos
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Fongers model BB
Geeft niks hoor... Gelukkig hebben we mensen die precies weten wanneer bepaalde merken gestart zijn met hun productie. Zou ook wel een vroege Phoenix willen zien maar ik neem aan dat daar geen vroege fietsen meer van voorhanden zijn.
Het leuke van het boek maken is dat ik praktische en theoretische kennis opdoe en nog iedere dag leer. Ik zal mezelf dus nooit een specialist willen noemen. Op een gegeven moment zal er kennistoename zijn maar dat punt heb ik nu nog niet bereikt. Techniek en kennis dus de theorie en datakennis maakt wel dat het boek straks als een soort naslagwerk ook goed te gebruiken zal zijn. Momenteel beleven we nog veel plezier aan onze ontdekkingsreis en de hartelijke ontvangst overal waar we vragen om de fiets op de gevoelige plaat vast te leggen. Velorama is natuurlijk het Eldorado aan kennis. De Bibliotheek is onovertroffen. Ik ben benieuwd naar de ANWB archieven die nog op het lijstje staan. Verder zijn er binnen de vereniging gelukkig mensen als Maarten W, Maarten B, Jos, Hans Theo, Theo, Otto, Fietser die veel weten. Dat is voor ons van groot belang...
Hartelijke groeten,
Michiel
Het leuke van het boek maken is dat ik praktische en theoretische kennis opdoe en nog iedere dag leer. Ik zal mezelf dus nooit een specialist willen noemen. Op een gegeven moment zal er kennistoename zijn maar dat punt heb ik nu nog niet bereikt. Techniek en kennis dus de theorie en datakennis maakt wel dat het boek straks als een soort naslagwerk ook goed te gebruiken zal zijn. Momenteel beleven we nog veel plezier aan onze ontdekkingsreis en de hartelijke ontvangst overal waar we vragen om de fiets op de gevoelige plaat vast te leggen. Velorama is natuurlijk het Eldorado aan kennis. De Bibliotheek is onovertroffen. Ik ben benieuwd naar de ANWB archieven die nog op het lijstje staan. Verder zijn er binnen de vereniging gelukkig mensen als Maarten W, Maarten B, Jos, Hans Theo, Theo, Otto, Fietser die veel weten. Dat is voor ons van groot belang...
Hartelijke groeten,
Michiel

-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers model BB
Hallo Hans,
ik wil nog even reageren op jouw antwoord op de velg.
Om eerlijk te zijn, ik ben niet vaak bezig geweest met linkse dan wel rechtse velgen. Ik weet er het fijne niet van!
De keer dat ik er mee geconfronteerd werd,was met het spaken van een trommelremwiel. Daar bleek ik met een bepaalde velg niet het rechte deel van tussen die twee bepaalde spaken bij het ventielgat kon krijgen.
Dit had te maken met de slobgaten aan de kleine flens die door twee spaken gebruikt worden en waarvan de richtig bepaald is.In relatie met de spaken van de andere kant kwam ik steeds maar niet op de juiste manier uit.
Overigens,ik heb nog eens gekeken bij mijn fietsen met orginele wielen,maar daar zie ik aan de ketting kant zowel trekkende spaken aan de binnenkant als ook bij andere wielen aan de buitenkant. Daar lijkt geen bewuste methode aan ten grondslag te liggen..
Maar nogmaals, ik ken het fenomeen links- rechts nauwelijks.
Mijn enige zorg is het rechte stuk tussen de spaken bij het ventiel te krijgen.
Groeten,
Maarten
ik wil nog even reageren op jouw antwoord op de velg.
Om eerlijk te zijn, ik ben niet vaak bezig geweest met linkse dan wel rechtse velgen. Ik weet er het fijne niet van!
De keer dat ik er mee geconfronteerd werd,was met het spaken van een trommelremwiel. Daar bleek ik met een bepaalde velg niet het rechte deel van tussen die twee bepaalde spaken bij het ventielgat kon krijgen.
Dit had te maken met de slobgaten aan de kleine flens die door twee spaken gebruikt worden en waarvan de richtig bepaald is.In relatie met de spaken van de andere kant kwam ik steeds maar niet op de juiste manier uit.
Overigens,ik heb nog eens gekeken bij mijn fietsen met orginele wielen,maar daar zie ik aan de ketting kant zowel trekkende spaken aan de binnenkant als ook bij andere wielen aan de buitenkant. Daar lijkt geen bewuste methode aan ten grondslag te liggen..
Maar nogmaals, ik ken het fenomeen links- rechts nauwelijks.
Mijn enige zorg is het rechte stuk tussen de spaken bij het ventiel te krijgen.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers model BB
Hallo Maarten .
Jij vroeg je af of je het chroom er op zou laten op je Tongerse of vernikkelen.
Ik ben bezig m'n verchroomde velgen voor m'n Pedersen zo te behandelen dat het op nikkel lijkt , dus een wat gelige kleur .
Bert Pol had een aantal jaren gelden in het blad van de VMC daar over een stukje geplaatst .
Ik heb hem laatst een mailtje gestuurd en hij heeft mij de werkwijze gemaild , als je interesse hebt wil ik je het wel toe sturen .
Groet Gerrit Kan
Jij vroeg je af of je het chroom er op zou laten op je Tongerse of vernikkelen.
Ik ben bezig m'n verchroomde velgen voor m'n Pedersen zo te behandelen dat het op nikkel lijkt , dus een wat gelige kleur .
Bert Pol had een aantal jaren gelden in het blad van de VMC daar over een stukje geplaatst .
Ik heb hem laatst een mailtje gestuurd en hij heeft mij de werkwijze gemaild , als je interesse hebt wil ik je het wel toe sturen .
Groet Gerrit Kan
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers model BB
Hallo Gerrit,
Dank voor je moeite maar ik denk dat ik de twee systemen al ken. De ene is met gootsteenontstopper en RVS aan een kant van de stroomcirkel. Dat werkt inderdaad goed en de ander is met zoutzuur (zonder stroom of zo)wat ik nu heb toegepast op m`n Fongers.
Dat gaat uitstekend al is het zoutzuur wel snel verzadigd en stopt het proces dan.
Het nikkel heeft totaal geen last van het zoutzuur,je haalt eigenlijk het hele dunne laagje chroom weg en behoud een mooie laag nikkel.
Groet,
Maarten
Dank voor je moeite maar ik denk dat ik de twee systemen al ken. De ene is met gootsteenontstopper en RVS aan een kant van de stroomcirkel. Dat werkt inderdaad goed en de ander is met zoutzuur (zonder stroom of zo)wat ik nu heb toegepast op m`n Fongers.
Dat gaat uitstekend al is het zoutzuur wel snel verzadigd en stopt het proces dan.
Het nikkel heeft totaal geen last van het zoutzuur,je haalt eigenlijk het hele dunne laagje chroom weg en behoud een mooie laag nikkel.
Groet,
Maarten
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers model BB
Beste groep,
Als aanvulling op het Fongers kettingkasten verhaal en om mijn restauratieverslag af te ronden nog een keer de Fongers BB van 1925 belicht. Kijk eens hoe fraai die hollandse sturen gebogen zijn.
Als we de nederlandse fiets nog eens willen definieren dan hoort naast kogellagers en thomson type trapassen toch ook het hoog opgebogen stuur erbij. Daar waren we meesters in.
Ik heb nog een foto dichter bij de kettingkast gemaakt voor het idee.
Je ziet de achterste steunbrug niet zitten. Bij een normale kettingkast zit deze beugel aan de buitenkant en zie je in veel gevallen de ''knoebel'' van de strip die om de achtervork sluit.
Bij Fongers duurdere modellen zit deze strip aan de binnenkant en vast geschroefd op een blokje wat aan de achtervork zit gesoldeerd. Daar zie je niets meer van en de kast zit ook wat onwrikbaarder. De kast is in dit geval gemaakt van kunstleer. Dit omdat dat bij deze fiets vanuit de fabriek zo gemonteerd was. Het staat in de garantieboeken aangevinkt.Echt leer was fraaier en sterker maar in dit geval laat ik de historie voor gaan.
De verlichting is van Balaco en is uit begin 30er jaren.
De koplamp kan naar voor scharnieren om de lichtbundel dichter bij te laten schijnen. Veel is er momenteel niet te schijnen overigens. De magneet is zo verzwakt dat er geen licht uit de lamp komt. Dat de dynamo wel werkend kan zijn kan ik zien als ik er een paar losse magneten tegen aan plak. Dan brand de lamp.
Mijn keuze voor de lamp op deze fiets is de luxe uitvoering en al het nikkel wat zo goed staat bij deze fiets. De ophanging heb ik kunnen copieeren van een lamp van Michiel (dank daarvoor)
Wat er nog moet gedaan worden is vernikkelen van dit deel.
Op wat kleine aanvullingen na is deze fiets zo`n beetje klaar.
Pompen en zadeltassen van dit merk zijn een ramp om te vinden dus daar ben ik nog maar niet mee bezig...
Groeten,
Maarten
Als aanvulling op het Fongers kettingkasten verhaal en om mijn restauratieverslag af te ronden nog een keer de Fongers BB van 1925 belicht. Kijk eens hoe fraai die hollandse sturen gebogen zijn.
Als we de nederlandse fiets nog eens willen definieren dan hoort naast kogellagers en thomson type trapassen toch ook het hoog opgebogen stuur erbij. Daar waren we meesters in.
Ik heb nog een foto dichter bij de kettingkast gemaakt voor het idee.
Je ziet de achterste steunbrug niet zitten. Bij een normale kettingkast zit deze beugel aan de buitenkant en zie je in veel gevallen de ''knoebel'' van de strip die om de achtervork sluit.
Bij Fongers duurdere modellen zit deze strip aan de binnenkant en vast geschroefd op een blokje wat aan de achtervork zit gesoldeerd. Daar zie je niets meer van en de kast zit ook wat onwrikbaarder. De kast is in dit geval gemaakt van kunstleer. Dit omdat dat bij deze fiets vanuit de fabriek zo gemonteerd was. Het staat in de garantieboeken aangevinkt.Echt leer was fraaier en sterker maar in dit geval laat ik de historie voor gaan.
De verlichting is van Balaco en is uit begin 30er jaren.
De koplamp kan naar voor scharnieren om de lichtbundel dichter bij te laten schijnen. Veel is er momenteel niet te schijnen overigens. De magneet is zo verzwakt dat er geen licht uit de lamp komt. Dat de dynamo wel werkend kan zijn kan ik zien als ik er een paar losse magneten tegen aan plak. Dan brand de lamp.
Mijn keuze voor de lamp op deze fiets is de luxe uitvoering en al het nikkel wat zo goed staat bij deze fiets. De ophanging heb ik kunnen copieeren van een lamp van Michiel (dank daarvoor)
Wat er nog moet gedaan worden is vernikkelen van dit deel.
Op wat kleine aanvullingen na is deze fiets zo`n beetje klaar.
Pompen en zadeltassen van dit merk zijn een ramp om te vinden dus daar ben ik nog maar niet mee bezig...
Groeten,
Maarten
Re: Fongers model BB
prachtige fiets (geworden), maarten! eigenlijk moet je peter uit lochem het resultaat eens laten zien. vindt ie vast leuk. hij heeft een aantal van zijn pronkstukken aan clupperts verkocht (jij de bb, yorick de husq, ik de h60).
groet, arjan
groet, arjan