Bijzondere Fongers trapas
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Dank je !
En ambachtelijk was het zeker ;zagen, vijlen, lassen, meten,solderen,tappen,slijpen,buigen,veel kijken ook..... en later nog vernikkelen en een tikkie roesten.
Groeten,
Maarten
En ambachtelijk was het zeker ;zagen, vijlen, lassen, meten,solderen,tappen,slijpen,buigen,veel kijken ook..... en later nog vernikkelen en een tikkie roesten.
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Heel mooi, Maarten! Kun je nog wat detailfoto's plaatsen?
NB klopt de lamphaak wel?
groet, Jos
NB klopt de lamphaak wel?
groet, Jos
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Jos, bij deze nog wat foto`s van de rem.
De lamphaak is inderdaad een latere. Het open raampje moet ruimer zijn bij de vroegere. Dat wordt nog of zoeken of vijlen.
Op originele foto`s slechts moeilijk te ontwaren. Maar het zit er ; een klein beugeltje om de rem in op te vangen.
Zonder zou de rem in rust verder langs de verticale stang naar beneden glijden.
Nog een beetje grof hier en daar maar de belangrijkste vormen zijn er.
Min of meer open vraag blijft of de beugeltjes op de vork geschulpte uiteinden hebben of gewoon plat zijn.
Foto`s uit de beeldbank spreken elkaar tegen.
Ik heb gekozen voor het bewerkelike model met geschulpte (komvormige) uiteinden .Daar waar de bevestigingsschroef doorheen gaat.
Groeten,
Maarten
De lamphaak is inderdaad een latere. Het open raampje moet ruimer zijn bij de vroegere. Dat wordt nog of zoeken of vijlen.
Op originele foto`s slechts moeilijk te ontwaren. Maar het zit er ; een klein beugeltje om de rem in op te vangen.
Zonder zou de rem in rust verder langs de verticale stang naar beneden glijden.
Nog een beetje grof hier en daar maar de belangrijkste vormen zijn er.
Min of meer open vraag blijft of de beugeltjes op de vork geschulpte uiteinden hebben of gewoon plat zijn.
Foto`s uit de beeldbank spreken elkaar tegen.
Ik heb gekozen voor het bewerkelike model met geschulpte (komvormige) uiteinden .Daar waar de bevestigingsschroef doorheen gaat.
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Prachtige constructie! Ik heb deze rem nooit in het echt gezien.
Weet je al wat je met lak en nikkelwerk gaat doen?
groet, Jos
Weet je al wat je met lak en nikkelwerk gaat doen?
groet, Jos
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Jos,
het lakwerk zal grotendeels behouden blijven.
Het is van een mooie kwaliteit.
De biezen zijn te grof en van een verkeerd patroon. Ik heb als proef al een deel weg gehaald.
In de beeldbank staat een foto van een damesfiets uit plm 1905 met goed te onderscheiden biezen. Dat zal waar nodig met ondersteuning van de biezen op jouw 1901 fiets het uitgangspunt gaan vormen voor nieuw bieswerk. Niet heel fris en helder maar wat verouderd en vervaagd.
Het nikkel moet er af en door mij weer hernikkeld worden.
De voorvork kroon en voornaaf zijn daarbij mijn richtlijn.
Die zijn namelijk nog origineel vernikkeld.
Het totaalbeeld van de fiets moet compleet (ook een kettingkast bijvoorbeeld) en redelijk fris zijn.
Ik ga er geen z.g.barnfind van maken.
Maar zo als vaker kan het plan nog wijzigen in de loop van de restauratie. Dat hangt een beetje af van de deelresultaten.
Groeten,
Maarten
het lakwerk zal grotendeels behouden blijven.
Het is van een mooie kwaliteit.
De biezen zijn te grof en van een verkeerd patroon. Ik heb als proef al een deel weg gehaald.
In de beeldbank staat een foto van een damesfiets uit plm 1905 met goed te onderscheiden biezen. Dat zal waar nodig met ondersteuning van de biezen op jouw 1901 fiets het uitgangspunt gaan vormen voor nieuw bieswerk. Niet heel fris en helder maar wat verouderd en vervaagd.
Het nikkel moet er af en door mij weer hernikkeld worden.
De voorvork kroon en voornaaf zijn daarbij mijn richtlijn.
Die zijn namelijk nog origineel vernikkeld.
Het totaalbeeld van de fiets moet compleet (ook een kettingkast bijvoorbeeld) en redelijk fris zijn.
Ik ga er geen z.g.barnfind van maken.
Maar zo als vaker kan het plan nog wijzigen in de loop van de restauratie. Dat hangt een beetje af van de deelresultaten.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hallo Maarten,
Mijn bek valt open... Excuus voor mijn groffe taalgebruik.
Ik wist waar de fiets en de spatborden vandaag kwamen maar je hebt wel lang gewacht het adres te bezoeken dat ik je toch al jaren geleden had gegeven.
Prachtig man wat maak je er weer een mooie fiets van. Dit stimuleert mij zo om mijn tandem weer eens aan te pakken... Daar zijn veel onduidelijkheden over. Ik vermoed dat daar ook een velg optrekrem op heeft gezeten en een Eady coaster of New Departure. Zoals je weet hebben de hele vroege Burgers fietsen ook New Departure remnaven gehad. Ik kan me voorstellen dat Fongers niet wilde onderdoen voor zijn "concurrent" Burgers en ook deze luxe naven ging monteren. Zoals de prijscouranten al lieten zien er was van alles mogelijk op bestelling.
Om even van jouw fiets een sprongetje te maken naar mijn tandem... Ik heb niet de illusie dat deze erg origineel zal worden. De sturen komen als het goed is via Wilber de komende maanden naar Nederland. (hoera,hoera) Dan ga ik eerst die monteren en dan moet de moer die boven op de voorvork zit opsier worden gemaakt. Het draad van de voorvork 25 mm is erg versleten en ik kan me voorstellen dat er verschillende pogingen gedaan zijn in het verleden hier iets op te verzinnen. Daar is dus nog werk te verrichten. De wielen zullen wat zwaarder moeten zijn dan van een gewone fiets maar waar vind je die nu nog om over de naven maar te zwijgen. Ik maar me niet veel illusies. De tandem kwam als frame en ik ga mijn best doen deze zo goed mogelijk terug te brengen in originele staat. Ik heb nu een bandrem gemonteerd maar jouw remsysteem is zo veel mooier Maarten dat ik overweeg iets dergelijks te monteren. Prachtig zoals je dat gemaakt heb zeg..!
Dit jaar zal het denk ik niet meer lukken om de tandem af te krijgen maar ik heb al een Philips remhevel die in de buurt komt en met de sturen ergens onderweg zal de tandem toch weer een stukje meer af komen in de loop van dit jaar.
Ik ben zo blij voor je Maarten dat nu uiteindelijk je mooie project opschiet. Gewoon geweldig. Ik hoop jullie te zien onder genot van (een) biertje(s) in Oirschot. Ik kom aan op vrijdagmiddag. Gezellig weer onder elkaar en maar ouwe ...... over onze ander passie dei fiets.
Hartelijke groeten van een weer ontwakende fietsgek uit Utrecht.
Michiel Röben
naschrift,
Irene en ik hebben op klassieke (omgebouwde racesturen vervangen door klassieke sportsturen) racefietsen een eerste tocht van 70 km volbracht en dit proeft naar meer. De fietsen een Gitane uit de 60er jaren en een Batavus uit 70er jaren (wiegframe in 2 kleuren, bruin en zilver)
De fiets van Irene stond op compleet verweerde banden van Michelin maar ik had de originele nog brede velgen er bij gekregen en hier passen prima dikke 622 banden met flink profiel op (voor de bospaadjes...)
Mijn bek valt open... Excuus voor mijn groffe taalgebruik.
Ik wist waar de fiets en de spatborden vandaag kwamen maar je hebt wel lang gewacht het adres te bezoeken dat ik je toch al jaren geleden had gegeven.
Prachtig man wat maak je er weer een mooie fiets van. Dit stimuleert mij zo om mijn tandem weer eens aan te pakken... Daar zijn veel onduidelijkheden over. Ik vermoed dat daar ook een velg optrekrem op heeft gezeten en een Eady coaster of New Departure. Zoals je weet hebben de hele vroege Burgers fietsen ook New Departure remnaven gehad. Ik kan me voorstellen dat Fongers niet wilde onderdoen voor zijn "concurrent" Burgers en ook deze luxe naven ging monteren. Zoals de prijscouranten al lieten zien er was van alles mogelijk op bestelling.
Om even van jouw fiets een sprongetje te maken naar mijn tandem... Ik heb niet de illusie dat deze erg origineel zal worden. De sturen komen als het goed is via Wilber de komende maanden naar Nederland. (hoera,hoera) Dan ga ik eerst die monteren en dan moet de moer die boven op de voorvork zit opsier worden gemaakt. Het draad van de voorvork 25 mm is erg versleten en ik kan me voorstellen dat er verschillende pogingen gedaan zijn in het verleden hier iets op te verzinnen. Daar is dus nog werk te verrichten. De wielen zullen wat zwaarder moeten zijn dan van een gewone fiets maar waar vind je die nu nog om over de naven maar te zwijgen. Ik maar me niet veel illusies. De tandem kwam als frame en ik ga mijn best doen deze zo goed mogelijk terug te brengen in originele staat. Ik heb nu een bandrem gemonteerd maar jouw remsysteem is zo veel mooier Maarten dat ik overweeg iets dergelijks te monteren. Prachtig zoals je dat gemaakt heb zeg..!
Dit jaar zal het denk ik niet meer lukken om de tandem af te krijgen maar ik heb al een Philips remhevel die in de buurt komt en met de sturen ergens onderweg zal de tandem toch weer een stukje meer af komen in de loop van dit jaar.
Ik ben zo blij voor je Maarten dat nu uiteindelijk je mooie project opschiet. Gewoon geweldig. Ik hoop jullie te zien onder genot van (een) biertje(s) in Oirschot. Ik kom aan op vrijdagmiddag. Gezellig weer onder elkaar en maar ouwe ...... over onze ander passie dei fiets.
Hartelijke groeten van een weer ontwakende fietsgek uit Utrecht.
Michiel Röben

naschrift,
Irene en ik hebben op klassieke (omgebouwde racesturen vervangen door klassieke sportsturen) racefietsen een eerste tocht van 70 km volbracht en dit proeft naar meer. De fietsen een Gitane uit de 60er jaren en een Batavus uit 70er jaren (wiegframe in 2 kleuren, bruin en zilver)
De fiets van Irene stond op compleet verweerde banden van Michelin maar ik had de originele nog brede velgen er bij gekregen en hier passen prima dikke 622 banden met flink profiel op (voor de bospaadjes...)
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Ha ha, Ik dacht nog waar blijft hij nou die Michiel.
Ik ben rechtstreeks vanaf Vehikel bij jouw langs gegaan destijds met dat kale frame weet je nog?
ja, het is waanzinnig bijzonder dat die onderdelen zijn blijven liggen. Ik ben er een jaar geleden ook geweest in Woudenberg maar toen ook niets gezien. Te hoge bergen met onderdelen nog.
Jou tandem , heb je wel eens nagegaan of die in de garantieboeken staat?
Ik herinner me geen verhaal bij de fiets.
Ik zou wat de rem aangaat inderdaad ook uitgaan van een velgrem en een terugtraprem van misschien New departure.
Op de Engelse site staat een New departure catalogus met speciaal drie inbouw breedtes vermeld; een race een normaal en een breedte voor tandems.
De voorrem is erg goed te zien bij die driewiel tandem in de Beeldbank.
Ik wil best als je de sturen in huis hebt zo`n hendel buigen en een strop maken. De stuurbuis is dikker dan gewoonlijk. Dat kan mogelijk makkelijker gemaakt dan gevonden worden.
En een keer die vork over doen met een betere dikte vorkschacht
zou ook niet slecht zijn.
Groeten,
Maarten
Ik ben rechtstreeks vanaf Vehikel bij jouw langs gegaan destijds met dat kale frame weet je nog?
ja, het is waanzinnig bijzonder dat die onderdelen zijn blijven liggen. Ik ben er een jaar geleden ook geweest in Woudenberg maar toen ook niets gezien. Te hoge bergen met onderdelen nog.
Jou tandem , heb je wel eens nagegaan of die in de garantieboeken staat?
Ik herinner me geen verhaal bij de fiets.
Ik zou wat de rem aangaat inderdaad ook uitgaan van een velgrem en een terugtraprem van misschien New departure.
Op de Engelse site staat een New departure catalogus met speciaal drie inbouw breedtes vermeld; een race een normaal en een breedte voor tandems.
De voorrem is erg goed te zien bij die driewiel tandem in de Beeldbank.
Ik wil best als je de sturen in huis hebt zo`n hendel buigen en een strop maken. De stuurbuis is dikker dan gewoonlijk. Dat kan mogelijk makkelijker gemaakt dan gevonden worden.
En een keer die vork over doen met een betere dikte vorkschacht
zou ook niet slecht zijn.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hahaha,
dat heb je goed onthouden van die voorschacht Maarten. Oplettend oog van Hans was dat. Het was me nog niet opgevallen maar jou dus ook. Zo zie je maar weer ik ben meer van de grote lijnen (ahummm). Ik zou het fantastisch vinden als je me zou helpen met het maken van een werkend remsysteem voor de tandem. De Eadycoaster of New Departure heb ik allebei liggen. Geen wonder dat daar een voorrem bijmoest... Zo goed remmen die naven niet! De Eadycoaster denk ik het beste met die bronzen remsegmenten. De lamellensegmenten van New Departure heb ik zo mijn twijfels over maar misschien valt het mee.
Maar om nog eventjes terug te komen op jouw trouvailles. Echt super dat je nu ineens 70% van de fiets compleet hebt. Het is zo'n ongelofelijk fraai ding. Ik wil niemand tegen de schenen trappen maar toch wel mooier dan die 1901 damesfiets van het illustere merk a.h.w. Dat stuur heb ik nog nooit ergens gezien, heel bijzonder en de rem ziet er fenomenaal fraai uit.
Ik ben benieuwd hoe dat in jouw sleetse kwaliteit nikkel eruit ziet. mijn tandem heeft trouwens geen 25 maar 22 mm doorgang in de voorvork. er is eens een bus ingezet die ik er maar in laat zitten. Hoort ook een beetje bij de geschiedenis van de tandem. De sturen moesten er wel uit. Vast gerot een doorgeroest.
Jos herkende de tandem onmiddellijk als eerste. Ik kende de types tandem van Fongers nog niet. Die ring om de voorvork moet wel opnieuw geplaatst worden. De voorvork heeft nu veel te veel speling. Ook de trapas voor heeft te veel speling. Maar er is op te fietsen. De tandem fiets enorm licht.
In de boeken is niks bekend over dit bouwjaar. Een blinde vlek in de geschiedenis van Fongers. Jos heeft het voor me nagezocht en er is geen optekening gemaakt in 1901. Jammer maar het maakt het ook meteen een mysterie Guest...
Wat voor zadels ga je plaatsen? Hygia Fongers of die mooie Amerikaanse zadels die zo in de mode kwamen? Dat waren nog eens tijden die eerste 10 jaar van de 20e eeuw... Alles was mogelijk!
Groeten en tot snel!
Michiel
ps ik neem een aantal excemplaren mee van ons stalen ros. Wie belangstelling heeft... De laatste exemplaren. Er wordt voorlopig niet opnieuw gedrukt dus echt de laatsten...
dat heb je goed onthouden van die voorschacht Maarten. Oplettend oog van Hans was dat. Het was me nog niet opgevallen maar jou dus ook. Zo zie je maar weer ik ben meer van de grote lijnen (ahummm). Ik zou het fantastisch vinden als je me zou helpen met het maken van een werkend remsysteem voor de tandem. De Eadycoaster of New Departure heb ik allebei liggen. Geen wonder dat daar een voorrem bijmoest... Zo goed remmen die naven niet! De Eadycoaster denk ik het beste met die bronzen remsegmenten. De lamellensegmenten van New Departure heb ik zo mijn twijfels over maar misschien valt het mee.
Maar om nog eventjes terug te komen op jouw trouvailles. Echt super dat je nu ineens 70% van de fiets compleet hebt. Het is zo'n ongelofelijk fraai ding. Ik wil niemand tegen de schenen trappen maar toch wel mooier dan die 1901 damesfiets van het illustere merk a.h.w. Dat stuur heb ik nog nooit ergens gezien, heel bijzonder en de rem ziet er fenomenaal fraai uit.
Ik ben benieuwd hoe dat in jouw sleetse kwaliteit nikkel eruit ziet. mijn tandem heeft trouwens geen 25 maar 22 mm doorgang in de voorvork. er is eens een bus ingezet die ik er maar in laat zitten. Hoort ook een beetje bij de geschiedenis van de tandem. De sturen moesten er wel uit. Vast gerot een doorgeroest.
Jos herkende de tandem onmiddellijk als eerste. Ik kende de types tandem van Fongers nog niet. Die ring om de voorvork moet wel opnieuw geplaatst worden. De voorvork heeft nu veel te veel speling. Ook de trapas voor heeft te veel speling. Maar er is op te fietsen. De tandem fiets enorm licht.
In de boeken is niks bekend over dit bouwjaar. Een blinde vlek in de geschiedenis van Fongers. Jos heeft het voor me nagezocht en er is geen optekening gemaakt in 1901. Jammer maar het maakt het ook meteen een mysterie Guest...
Wat voor zadels ga je plaatsen? Hygia Fongers of die mooie Amerikaanse zadels die zo in de mode kwamen? Dat waren nog eens tijden die eerste 10 jaar van de 20e eeuw... Alles was mogelijk!
Groeten en tot snel!
Michiel

ps ik neem een aantal excemplaren mee van ons stalen ros. Wie belangstelling heeft... De laatste exemplaren. Er wordt voorlopig niet opnieuw gedrukt dus echt de laatsten...
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Ah, ja jouw tandem is van 1901. Ik meende 1903.
Maar inderdaad Jos heeft ook geschreven dat vanaf 1902 de garantieboeken bestaan of bewaard zijn gebleven. welke van die nuance weet ik even niet.
Welke fiets nou mooier is is niet relevant vind ik. We mogen blij zijn met alles wat er over is gebleven want als je ziet wat er nog over is uit die periode ,dat is om te janken zo weinig.
Soms lijkt het of er een dikke premie stond op het vangen en afschieten van oude fietsen.
Zo zal het wel niet gegaan zijn maar ik denk dat in de jaren 50 nog best een 100 tal 1900-1910 fietsen te vinden zouden zijn geweest maar ergens is de grote weg smijt actie gestart. Zeker ook met de omafietsen rage van de 70 en 80er jaren. Maar daarvoor in de no nonsense periode van net na de oorlog is ook veel schoons vernietigd voor een paar stuivers oudijzer geld.
Wat het zadel betreft. Ik wil zo dicht mogelijk bij de fabrieksfoto`s blijven. Dat wil zeggen een gezondheidszadel met een stangs onderstel al ben ik er nog niet achter of dat metalen frame met gaatjes en klinknagels er al was in 1903.
Wat betreft de achternaaf ,daar twijfel ik over een terugtrapnaaf of een freewheel versie.
Rotterdam, Haringvliet(straat)en omgeving zal in die dagen ook al mega druk zijn geweest met vrachtvervoer, paarden, werklieden, kranen, scheepvaart etc.
Goede reden om een goed stel remmen op je fiets te hebben .Zeker als je het geld er voor hebt.
In een landelijke omgeving volstond begin 20e eeuw een eenvoudige bandrem wel lijkt me.
In dan is er nog de hoop dat het originele achterwiel op duikt...
Kleine kans lijkt me...
Ik wil later in het jaar wel eens (mee)kijken naar de tandem.
Voor mij ook leerzaam en die remonderdeeltjes rond het stuur is niet al te veel werk.
Groeten,
Maarten
Maar inderdaad Jos heeft ook geschreven dat vanaf 1902 de garantieboeken bestaan of bewaard zijn gebleven. welke van die nuance weet ik even niet.
Welke fiets nou mooier is is niet relevant vind ik. We mogen blij zijn met alles wat er over is gebleven want als je ziet wat er nog over is uit die periode ,dat is om te janken zo weinig.
Soms lijkt het of er een dikke premie stond op het vangen en afschieten van oude fietsen.
Zo zal het wel niet gegaan zijn maar ik denk dat in de jaren 50 nog best een 100 tal 1900-1910 fietsen te vinden zouden zijn geweest maar ergens is de grote weg smijt actie gestart. Zeker ook met de omafietsen rage van de 70 en 80er jaren. Maar daarvoor in de no nonsense periode van net na de oorlog is ook veel schoons vernietigd voor een paar stuivers oudijzer geld.
Wat het zadel betreft. Ik wil zo dicht mogelijk bij de fabrieksfoto`s blijven. Dat wil zeggen een gezondheidszadel met een stangs onderstel al ben ik er nog niet achter of dat metalen frame met gaatjes en klinknagels er al was in 1903.
Wat betreft de achternaaf ,daar twijfel ik over een terugtrapnaaf of een freewheel versie.
Rotterdam, Haringvliet(straat)en omgeving zal in die dagen ook al mega druk zijn geweest met vrachtvervoer, paarden, werklieden, kranen, scheepvaart etc.
Goede reden om een goed stel remmen op je fiets te hebben .Zeker als je het geld er voor hebt.
In een landelijke omgeving volstond begin 20e eeuw een eenvoudige bandrem wel lijkt me.
In dan is er nog de hoop dat het originele achterwiel op duikt...
Kleine kans lijkt me...
Ik wil later in het jaar wel eens (mee)kijken naar de tandem.
Voor mij ook leerzaam en die remonderdeeltjes rond het stuur is niet al te veel werk.
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hoi Michiel en Maarten,
De seriegarantieboeken van Fongers beginnen bij framenummer 10.000 en dan zitten we in mei 1902. Van alle fietsen daarvoor gemaakt in de nieuwe fabriek (vanaf maart 1897) zijn geen afleveringsgegevens bewaard gebleven.
Het blijft inderdaad vreemd dat er uit de periode van voor 1902 (incl. ca. 500 safeties die Fongers heeft gemaakt) zo weinig is overgebleven. Op het totaal aantal fietsen uit die periode in Nederland gaat het natuurlijk om een kleine hoeveelheid, maar ook de vroege toerfietsen waren in zekere zin al bijzonder (en kwalitatief goed).
De fiets van Maarten is bijzonder door het vroege bouwjaar en de aanwezigheid van het originele stuur, voorwiel, spatborden en bracket. De overige onderdelen zijn bij te maken of er bij te zoeken. Het blijft wat jammer dat de fiets niet in originele lak en nikkel zit, hoewel met goede bewerking er een zeker patin is te creëren. Hoewel mijn fiets uit 1901 technisch niet geheel origineel is, geven de originele lak en nikkel de fiets een authentieke 'sfeer'. En tenslotte, het is vaker gezegd: 'beauty is in the eye of the beholder'.
groet, Jos
De seriegarantieboeken van Fongers beginnen bij framenummer 10.000 en dan zitten we in mei 1902. Van alle fietsen daarvoor gemaakt in de nieuwe fabriek (vanaf maart 1897) zijn geen afleveringsgegevens bewaard gebleven.
Het blijft inderdaad vreemd dat er uit de periode van voor 1902 (incl. ca. 500 safeties die Fongers heeft gemaakt) zo weinig is overgebleven. Op het totaal aantal fietsen uit die periode in Nederland gaat het natuurlijk om een kleine hoeveelheid, maar ook de vroege toerfietsen waren in zekere zin al bijzonder (en kwalitatief goed).
De fiets van Maarten is bijzonder door het vroege bouwjaar en de aanwezigheid van het originele stuur, voorwiel, spatborden en bracket. De overige onderdelen zijn bij te maken of er bij te zoeken. Het blijft wat jammer dat de fiets niet in originele lak en nikkel zit, hoewel met goede bewerking er een zeker patin is te creëren. Hoewel mijn fiets uit 1901 technisch niet geheel origineel is, geven de originele lak en nikkel de fiets een authentieke 'sfeer'. En tenslotte, het is vaker gezegd: 'beauty is in the eye of the beholder'.
groet, Jos