Bezitters van Gazelle Sport licht en/of Sport Super licht

Barend

Re: Bezitters van Gazelle Sport licht en/of Sport Super licht

Bericht door Barend »

Ik hem m ook zien staan op MP. In Schoonhoven. Prachtige fiets! Veel plezier ermee.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja inderdaad Schoonhoven.
De mensen van de fiets waren niet echt op de hoogte van wat het nou voorstelde.
Reynolds buizen was bijvoorbeeld geen bekend gegeven.

De fiets moet jaren in een schuurtje hebben gestaan. De ketting wilde niet meer achteruit zonder dat de derailleur vreemd ging doen.
Ik heb met het schoonmaken weer eens gezien dat het de moeite loont om lagers bij aanschaf van een fiets altijd even te bekijken. Niet echt rampzalig bij deze fiets maar het vet was wel aardig ingedroogd en met de nodige verontreinigingen. Aan de buitenkant merk je daar niet veel van maar het bevordert wel de slijtage.
plakkerig vet
plakkerig vet
nieuw vet etc.
nieuw vet etc.
Zie trouwens dat ik het voorwiel er andersom terug in heb gezet. Dat wordt de komende jaren achteruit fietsen voor dat wiel.

De fiets heeft wel een begin gemaakt met roesten maar ik vind het nog heel acceptabel. Je ziet het ook aan het chroom hier en daar maar ja 56+jaar is ook wel wat weet ik uit eigen ervaring...
DSC07150.JPG
DSC07148.JPG
theodorus

Bericht door theodorus »

Mooie fiets Maarten. lijkt me niets voor jou zo een :mrgreen: DERAILLEUR !
Is het een Hevea handvat wat er op zit? als dat zo is heb ik een tweede voor je liggen.
Maarten Waarlé

Ja je hebt gelijk, Het is voor mij meer de lol om een keer zo`n mooie fiets van Gazelle te doorgronden.
Zal wel een keer bij iemand terecht komen die het meer heeft met deze fietsen.

Zo`n handvat is zeer interessant ! Het is inderdaad van Hevea dat is nog net te zien. Ik denk dat ze makkelijk vergaan dat materiaal
Ik wil dat graag een keer bij je afhalen of je moet deze kant iets te doen hebben .

Groeten,
Maarten
theodorus

Bericht door theodorus »

Komt goed Maarten .ik hou hem apart
Maarten Waarlé

Dit zijn nog wat details van de bagagedrager van de deze super licht.
DSC07151.JPG
Het beugeltje waarmee de aluminium bagagedrager vast zit aan het frame is verchroomd en zeer goed passend. De boutjes zijn te herkennen als Gazelle spatbordboutjes. Voor mij zijn dit redenen om aan te nemen dat de bagagedrager er door Gazelle op gezet is. Hoe komt men anders aan zo`n professioneel passend beugeltje?
Ik ben in de informatie die links en rechts te vinden is de bagagedrager bij Gazelle niet tegen gekomen en daar zit de spreekwoordelijke spagaat.
Is het nou origineel of niet?
Magneet had deze bagagedrager in de catalogusafbeeldingen staan zag ik op rijwielnet en ook Empo had ze in gebruik.
Met andere woorden , ze waren in Nederland alom in gebruik ook bij fabrikanten.
Ik vraag me ook wel af hoe belangrijk het is maar het zijn die kleine puzzelstukjes die leuk zijn om verloren uurtjes te vullen.
De poten doen me dan weer sterk denken aan de Gazelle remstangen maar dat zal wel toeval zijn...of niet?
DSC07152.JPG
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

schitterende fiets maarten! die bagagedrager lijkt er wel voor gemaakt. wat je zegt over de stangetjes ze lijken inderdaad veel op remstangen. dus het zou zomaar een extra optie kunnen zijn geweest of op wens voor de klant gemaakt.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
berkers41

Bericht door berkers41 »

Maarten Waarlé schreef: 17 feb 2021, 22.17 Er is er weer een bij: een Gazelle Sport Super Licht uit 1964.
Beetje buiten m`n oorspronkelijke interesse gebied maar wat een mooie fiets.
Kon `m niet laten staan.
....
Je blijft je verbazen.

Groeten,
Maarten
Hele mooie fiets Maarten. Gelukkig kon ik de verleiding wel weerstaan...ik heb er nl al tien van deze. Deze zit nog goed in de lak, hoor; Koesteren dus maar. A propos details: de Pletscher drager is zeker een latere vervanger. De Superlichts van 1964 en 1965 hadden aluminium dragers met een klem. Die bleken erg kwetsbaar en zijn snel vervangen door stalen, verchroomde Gazelle exemplaren, welke bombproof waren. De zadelpen bout is een vervanger. De spatborden zijn nog de originelen. De Hevea handvaten zaten ook op Solexen en kopieen worden nog geproduceerd, bij mij in de buurt.
Zo te zien is het ook de grootste maat, die ze produceerden, 24" , en kun zelfs jij er op rijden; dat is een genot als het frame/vork nog recht is.
Ook mooi dat het kettingscherm nog in takt is. De 4 speed Huret derailleur werkt feilloos, mits goed schoon en -gesmeerd.
Enne... mocht je er nog ooit van af willen? Je weet me te vinden :lol:
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Prachtige fiets Maarten. En die crancken lijken van een Tour nr. 8 of een Sport Luxe te komen. Beetje zwaar voor zo'n lekker lichte sportfiets?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Maarten Waarlé

Kijk , dat is interessante informatie.
Ik had wel gelezen in de catalogi van 64 en/of 65 dat de bagagedragers van aluminium zouden zijn maar had er geen beeld bij.
Dus blijkbaar een misser in het ontwerp . Blijft het verbazend dat de bevestigingsonderdelen van deze Pletscher drager zo professioneel zijn toegerust op het frame van Gazelle. Vanuit een garantiegedachte door Gazelle geleverd misschien?
Inderdaad de zadelbout is te lang en zou verchroomd moeten zijn zou het niet?
Ook zijn de ogen te ver toe geknepen. Alsof de zadelpen te dun is of het frame een zadelpen bus mist
De cranks komen mij ook erg zwaar over maar het tandblad is wel voor de smallere derailleur ketting gebouwd. Ik neem aan dat geheel wel origineel is. Ook die pedalen met reflectie zie ik wel terug.
Je ziet trouwens ook met de jaren het model steeds wijzigen andere remmen verlichting bagagedragers cranks etc.
Dat is wel leuk om te zien ,die beweging in de ontwikkeling.
Ik moet nog banden in de bruin zwart tint zien te vinden (1 1/4 breed). De achterband heeft al canvasbreuk maar als dat eenmaal is gedaan ga ik `m eens goed uitproberen
Inderdaad 24 inch frame . Nog altijd aan de kleine kant vind ik maar een stukkie rijden moet kunnen.
Wel een fris overkomend fietsje tussen die zwarte en groene machines bij mij in de stal.
Plaats reactie