Gisteren, zaterdag bij Jan gaan kijken voor een vergelijk met de new depature naven en of de naaf uit de Fongers daar bij of tussen past.
Naast dat het erg gezellig en leuk rommelen is tussen de fietsen en motoren hebben we geen overeenkomstige naaf gevonden.
Wel ontstond al snel het idee dat bij mijn naaf de remhefboom direct op de drie asjes geschoven is waar bij de echte onvervalste A naaf er een vernikkeld dekseltje over gaat met kartels die weer ingrijpen op de remhefboom. Bij de A naaf is het rem segmenten met de drie asjes niet vernikkeld want het zit binnen in de naaf . Bij mijn naaf echter is het meteen ook buitenkant en dus vernikkeld.
Ook de dikte van de A rem-arm met kartels en achterliggende schijf zouden gewoonweg te dik zijn om tussen de vork te passen.
Kortom; middels goed kijken een beredeneren kan het niet anders dan zo zijn. Of ik nog ooit een compleet voorbeeld of afbeelding tegen zal komen is de vraag maar vooralsnog maken we een fraaie remsleutel met drie (of 6 mogelijk) gaatjes.

- Meest links het schijfje met de drie asjes
- 004.JPG (227.04 KiB) 6118 keer bekeken

- Ter vergelijk het plaatje met kartels
- New Departure A naaf.jpg (125.82 KiB) 6118 keer bekeken
Bij mijn naaf is A8 en A9 eigenlijk een ding en zonder kartels.
We hebben zaterdag nog een boel meer weten los te wroeten uit het duistere verleden der Fongersfabrikaten.
Heel duister is dat niet trouwens , met al die catalogi en fabrieksfoto`s maar er blijkt toch steeds weer een wijziging
van het een of ander te hebben plaats gevonden. En we zijn dat mede door het weinige overgebleven materiaal grotendeels kwijt geraakt.
Jan heeft me z`n BD3 met een framenummerverschil van plm 300 fietsen willen uitlenen. Nagenoeg de zelfde fiets maar dan in een maatje kleiner (26 inch )

- gezusterlijk
- 032.JPG (271.63 KiB) 6118 keer bekeken
De ,nog frisse en naar uiterlijk originele trapas van de kleine BD3 bleek totaal anders te zijn dan wat ik gevonden had.

- de twee Fongers trapassen
- 024.JPG (1003.44 KiB) 6118 keer bekeken
De originele van Jan heeft de cups in een geheel met het huis en dat huis is veel dunner tussen de flanken. Bovendien zijn de stofkappen beide met normale rechtse draad in de cups geschroefd waar bij mijn as de linker stofkap linkse inwendige draad heeft. Zou je niet beter weten dan zou je zeggen twee totaal verschillende fabrikanten!
Het huis van de originele is overigens wel eens gebroken geweest. Een risico wat je met een geheel geharde constructie eerder zal hebben dan dat je met een los en van diameter kleiner gehard lichaam werkt zo als bij mijn as.
Overigens draait de as nog goed dus het repareren is blijkbaar goed gedaan.
De onderdelen van de kleine BD3 hebben een ingeslagen getal.
Ik vermoed steeds meer dat deze getallen te maken hebben met terug naar de fabriek gestuurde fietsen.
Je moet namelijk de onderdelen uit elkaar weten te houden omdat ze bij een bepaalde fiets , een bepaalde klant horen.
Mijn damesfiets is niet terug geweest en heeft dan ook geen getal ingeslagen gehad.

- originele crank en namaak
- 027.JPG (310.33 KiB) 6118 keer bekeken
Met zo`n origineel onderdeel opeens voorhanden zie je de afwijking van een nagemaakt deel. Mijn rank is duidelijk nog wat te dik. Het gaat om halve millimeters maar je ziet het meteen.
Nog zo`n mooie gelegenheid om m`n onderdelen te vergelijken is de BD met bandrem die we hebben kunnen bekijken.
Je zou het niet zeggen ,een BD met bandrem en terugtrap New Departure achternaaf maar het lijkt er toch op dat deze fiets zo origineel geleverd is.
De bandrem is duidelijk Fongers. Het is ook duidelijk familie van mijn (nagemaakte) bandrem.
De bevestiging van de hevel aan het stuur is anders maar ook weer duidelijk van de zelfde tekentafel.

- Bevestiging zo duidelijk familie van de velgrem
- 006.JPG (895.92 KiB) 6118 keer bekeken
Evenzo de hevel zelf met het platte deel waar je je hand zet.

- de Fongers hevel
- 012.JPG (297.15 KiB) 6118 keer bekeken
Ik had het nog niet eerder gezien maar het is een zeer fraai werkende rem.
Ook weer met de linkse en rechtse draad om de rem te kunnen afstellen.

- tussenstuk boven links onder rechtse draad
- 011.JPG (300.31 KiB) 6118 keer bekeken
Heel bijzonder is dat ze de veer hebben weten te verstoppen in de remstang. Ze drukt zich af tegen de schroef die voor in de remgeleiding geschroefd zit.

- verstopt veertje
- 015.JPG (995.28 KiB) 6118 keer bekeken
Overigens ook een mooie kloppende fiets. De voornaaf met deze keer wat meer sleuven in de stofkappen en butted spaken.

- voor naaf met vier sleuven
- 019.JPG (973.25 KiB) 6118 keer bekeken
En de velgen zijn merkloos wat goed te begrijpen is. De fiets stamt uit de periode rond 1917-1918 en in die dagen kunnen Kronprinz velgen wel eens een probleem zijn geweest.
Er werd gevochten bij de buren...
Wordt vervolgd
Groeten,
Maarten