Antieke fiets Sparkbrook safety
Re: Antieke fiets
Leuk om te zien. Het zijn de overbekende standaard-lagertjes van Bown (Aeolus).
Je kunt de verf er toch gewoon met een hand-staalborstel afvegen? Evt wat afbijtmiddel. Maar dat is meestal niet nodig. Ook wat loskrabben met een bot schroevendraaiertje werkt.
Succes met je mooie klus!
Je kunt de verf er toch gewoon met een hand-staalborstel afvegen? Evt wat afbijtmiddel. Maar dat is meestal niet nodig. Ook wat loskrabben met een bot schroevendraaiertje werkt.
Succes met je mooie klus!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Antieke fiets
Vandaag nog eens verder gewerkt en het stuur verwijderd.
Amai, dat viel dik tegen! De stuurpen zat potvast en wou maar niet loskomen.
Ik ben er dik drie uur mee bezig geweest. Net toen ik er de brui aan wou geven, kwam er beweging in.
Twintig cm stuurpen kwam er uit de buis.
Aan de voorkant van de steurpen, is er bijna over heel de lengte een rechte gleuf gefreesd. (ongeveer 4mm breed en 2 mm diep) Iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?
Het is zeker niet om het stuur vast te zetten.
Groeten,
Bart
Amai, dat viel dik tegen! De stuurpen zat potvast en wou maar niet loskomen.
Ik ben er dik drie uur mee bezig geweest. Net toen ik er de brui aan wou geven, kwam er beweging in.
Twintig cm stuurpen kwam er uit de buis.
Aan de voorkant van de steurpen, is er bijna over heel de lengte een rechte gleuf gefreesd. (ongeveer 4mm breed en 2 mm diep) Iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?
Het is zeker niet om het stuur vast te zetten.
Groeten,
Bart
-
- Berichten: 2644
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Antieke fiets
Dag Bart,
Zou die sleuf niet bedoelt zijn om het stuur in rechte positie tov de vork te houden. Het pinnetje voor op de vorkbuis zou dan naar binnen toe hebben moeten uitsteken om in de sleuf te geraken en de rechte stand te handhaven.
Ik kan me voorstellen dat dat er in de jaren binnen in al af is gedreven door het stuur te draaien waar het eigenlijk niet de bedoeling was.
Groeten,
Maarten
Zou die sleuf niet bedoelt zijn om het stuur in rechte positie tov de vork te houden. Het pinnetje voor op de vorkbuis zou dan naar binnen toe hebben moeten uitsteken om in de sleuf te geraken en de rechte stand te handhaven.
Ik kan me voorstellen dat dat er in de jaren binnen in al af is gedreven door het stuur te draaien waar het eigenlijk niet de bedoeling was.
Groeten,
Maarten
Re: Antieke fiets
Hallo Maarten,
Wat je verteld, klopt als een bus.
Gisteravond twijfelde ik, omdat ik geen pinnetje voelde in de buis.
Net daarom met de zaklamp gekeken en inderdaad, het pinnetje dat aan de buitenkant zichtbaar is, loopt door in de buis en positioneert op deze manier het stuur.
Je ziet inderdaad aan de gleuf dat er in het verleden nog met het stuur is gewrikt. Zeker in de laagste stand van het stuur.(boven aan de sleuf)
Mogelijk heb ik het pinnetje binnenin nog wat verder stuk gemaakt, ik heb uiteindelijk flink wat kracht moeten gebruiken.
Mogelijk dient het pinnetje dus niet als aanslag, maar enkel om het stuur te positioneren. Om te voorkomen dat positie van het stuur t.o.v. de remlepel wijzigt.
Of toch ook als aanslag?
Groeten,
Bart
Wat je verteld, klopt als een bus.
Gisteravond twijfelde ik, omdat ik geen pinnetje voelde in de buis.
Net daarom met de zaklamp gekeken en inderdaad, het pinnetje dat aan de buitenkant zichtbaar is, loopt door in de buis en positioneert op deze manier het stuur.
Je ziet inderdaad aan de gleuf dat er in het verleden nog met het stuur is gewrikt. Zeker in de laagste stand van het stuur.(boven aan de sleuf)
Mogelijk heb ik het pinnetje binnenin nog wat verder stuk gemaakt, ik heb uiteindelijk flink wat kracht moeten gebruiken.
Mogelijk dient het pinnetje dus niet als aanslag, maar enkel om het stuur te positioneren. Om te voorkomen dat positie van het stuur t.o.v. de remlepel wijzigt.
Of toch ook als aanslag?
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
mooie constructie, nooit eerder gezien!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Antieke fiets
Hallo,
Een poos geleden heb ik vernomen dat er AEolus pedalen op mijn fiets zitten.
Omdat de asjes voor het bevestigen van de pedaalrubbers niet meer bruikbaar zijn, ga ik nieuwe maken.
Ik heb een asje opgemeten en er is British Standard Whitworth 1/4 20G schroefdraad op gesneden.(as Ø=6,35 mm)
De contramoeren mis ik echter. Ook deze wil ik namaken.
Is er iemand die dezelfde originele pedalen heeft?
Het zou fantastisch zijn mocht iemand de sleutelwijdte en de breedte van de moer kunnen opmeten.
Alvast bedankt...
Groeten,
Bart
Een poos geleden heb ik vernomen dat er AEolus pedalen op mijn fiets zitten.
Omdat de asjes voor het bevestigen van de pedaalrubbers niet meer bruikbaar zijn, ga ik nieuwe maken.
Ik heb een asje opgemeten en er is British Standard Whitworth 1/4 20G schroefdraad op gesneden.(as Ø=6,35 mm)
De contramoeren mis ik echter. Ook deze wil ik namaken.
Is er iemand die dezelfde originele pedalen heeft?
Het zou fantastisch zijn mocht iemand de sleutelwijdte en de breedte van de moer kunnen opmeten.
Alvast bedankt...
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Hallo,
Omdat het niet anders kon, heb ik vandaag een lasser moeten inschakelen.
De bevestiging van het achterspatbord en één kant van de zadelstrop zijn vroeger ooit afgebroken. Er zat een gietfout in de zadelstrop, waardoor de wanddikte plaatselijk héél dun was. Met het klemmen van de strop is de lip dan ook ooit afgebroken.
Er was ooit een poging gedaan om het met messing te repareren, maar dit was natuurlijk niet sterk genoeg.
De lasser heeft nu eerst de holtes dichtgelast, een bus met schroefdraad erin gelast en daarna alles aan elkaar gelast.
(De schroefdraad moet ik nog eens nasnijden)
De bevestiging voor het achterspatbord heb ik nagemaakt.
Ik denk dat het vrij aardig gelukt is.
Om het af te maken, moet de lasser natuurlijk hier en daar nog wat bij te lassen. Tot zover...
Groeten,
Bart
Omdat het niet anders kon, heb ik vandaag een lasser moeten inschakelen.
De bevestiging van het achterspatbord en één kant van de zadelstrop zijn vroeger ooit afgebroken. Er zat een gietfout in de zadelstrop, waardoor de wanddikte plaatselijk héél dun was. Met het klemmen van de strop is de lip dan ook ooit afgebroken.
Er was ooit een poging gedaan om het met messing te repareren, maar dit was natuurlijk niet sterk genoeg.
De lasser heeft nu eerst de holtes dichtgelast, een bus met schroefdraad erin gelast en daarna alles aan elkaar gelast.
(De schroefdraad moet ik nog eens nasnijden)
De bevestiging voor het achterspatbord heb ik nagemaakt.
Ik denk dat het vrij aardig gelukt is.
Om het af te maken, moet de lasser natuurlijk hier en daar nog wat bij te lassen. Tot zover...
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Ik heb minstens één zo'n pedaal op mijn Howe.
Kan ik iets opmeten voor je?
even kijken of ik een foto heb:
Kan ik iets opmeten voor je?
even kijken of ik een foto heb:
- Bijlagen
-
- Howe klaar sept 2011 012.jpg (86.1 KiB) 6047 keer bekeken
-
- bown aeolus balpedalen 002.jpg (109.09 KiB) 6047 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Antieke fiets
Hallo Maarten,
Bedankt voor de foto's.
Ik heb enkel de afmetingen (breedte, sleutelwijdte) van het moertje nodig.
Wil je zo vriendelijk zijn om ook eens te checken of de diameter van de schroefdraad van de as bij jouw ook Ø6,35 heeft? Dan weet ik dat we over dezelfde schroefdraad spreken. Alvast bedankt...
Groeten,
Bart
Bedankt voor de foto's.
Ik heb enkel de afmetingen (breedte, sleutelwijdte) van het moertje nodig.
Wil je zo vriendelijk zijn om ook eens te checken of de diameter van de schroefdraad van de as bij jouw ook Ø6,35 heeft? Dan weet ik dat we over dezelfde schroefdraad spreken. Alvast bedankt...
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Hallo,
Graag had ik jullie ongezouten mening eens gehoord over deze namaak pedaalrubbers.
Is dit niet wat kitsch?
P.s. Let niet op de oranje schijn, dit komt van de zon die net onderging.
Groeten,
Bart
Graag had ik jullie ongezouten mening eens gehoord over deze namaak pedaalrubbers.
Is dit niet wat kitsch?
P.s. Let niet op de oranje schijn, dit komt van de zon die net onderging.
Groeten,
Bart