Swift gents bicycle 1903
Geplaatst: 8 feb 2025, 14.47
Sinds kort weer een leuk project in de werkplaats.
Swift is een voortzetting van het bekende Coventry Machinist Co. Het bedrijf dat de Engelse rijwielindustrie mede aan het rollen bracht.
De fiets is flink gerestaureerd en zeker niet zoals ik het zelf graag gedaan had maar bij nadere inspectie bleken er toch veel zaken origineel te zijn.
Wat er voornamelijk ontbreekt is het originele remsysteem. Het toegepaste stuur komt van een Humber van plm 1910 en er werd een voor velgrem mee aangestuurd. Echt een aanpassing van de vorige restaurateur
Er zijn niet veel catalogi meer beschikbaar van Swift en specifiek de afbeeldingen en tekst van de Swift fietsen tussen 1900 en 1903 zijn schaars.
Het is juist de periode dat het remsysteem grote veranderingen onderging. Van bandrem in 1900 naar velgrem met hevelbediening naar inverted levers in 1903 of 1904. Ook het terugtrap velgrem systemen werden in die periode veel toegepast.
Ik krijg de Swift wel weer een heel eind origineel maar net dat stukje rondom de remmen is nog volledig open.
In de catalogus van 1904 staat wel het inverted lever remsysteem van Crabbe beschreven. Die kant zou ik op kunnen werken hoewel het eigenlijk een iets oudere fiets is.
Mijn framenummer is 190993. In de Encyclopaedia of cycle makers van Ron Miller staat beschreven dat Swift no 195599 is verkocht op 19 januari 1903.
Dat zal dus ongeveer de periode zijn dat mijn Swift is gebouwd. Misschien zelfs eind 1902.
Er zitten een aantal aantrekkelijke onderdelen op de fiets. Pedalen met gedeelde rubbers bijvoorbeeld. Op de rubbers staat Swift en de assen zijn zwaar uitgevoerd. Een pedaalsleutel moet 19 mm groot zijn om te passen.
De cranks zijn aan de binnenkant uitgefreesd. Ook de balhoofdlugs zijn bijzonder met de openingen aan de voorkant. Last but not least ,de geprofileerde vorken. Bij Swift fietsen zijn de voorvorken vaker voorzien van zo`n typische rug maar de liggende achtervork is hier ook van voorzien. Datr is slechts een jaar of twee zo uitgevoerd.
De fiets heeft een uitzonderlijk korte bouw. 56 cm is de bovenbuis van hart zadel tot hart balhoofd. Dat is nog korter dan mij Fongers HZ70 .Ik ben benieuwd hoe dat zal rijden.
het balhoofd is ook als gevolg hiervan erg lang. Het benadert mijn HZ 70 die in werkelijkheid 71,5 cm hoog is. De voorvork is van het korte type zoals op vroege fietsen vrij algemeen voorkomt. een voorspatbord kan niet onder de kroon door lopen maar eindigt achter tegen de kroon aan. Mogelijk ga ik de fiets opbouwen met een remsysteem van een Swift damesfiets uit 1914. Dat komt het beste in de buurt en later zal ik toch eens proberen uit te vinden wat er origineel op hoort te zitten.
Het wordt dan voorlopig een ''refurbished bicycle''.
Inverted levers met kabels en stangen of iets met hevels onder het stuur of Bowden kabel remmen komt dan later misschien nog eens in zicht.
Een Swift herenfiets met een 27 inch frame,. In centimeters zo`n 68,5 van hart trapas tot zadellug.Swift is een voortzetting van het bekende Coventry Machinist Co. Het bedrijf dat de Engelse rijwielindustrie mede aan het rollen bracht.
De fiets is flink gerestaureerd en zeker niet zoals ik het zelf graag gedaan had maar bij nadere inspectie bleken er toch veel zaken origineel te zijn.
Wat er voornamelijk ontbreekt is het originele remsysteem. Het toegepaste stuur komt van een Humber van plm 1910 en er werd een voor velgrem mee aangestuurd. Echt een aanpassing van de vorige restaurateur
Er zijn niet veel catalogi meer beschikbaar van Swift en specifiek de afbeeldingen en tekst van de Swift fietsen tussen 1900 en 1903 zijn schaars.
Het is juist de periode dat het remsysteem grote veranderingen onderging. Van bandrem in 1900 naar velgrem met hevelbediening naar inverted levers in 1903 of 1904. Ook het terugtrap velgrem systemen werden in die periode veel toegepast.
Ik krijg de Swift wel weer een heel eind origineel maar net dat stukje rondom de remmen is nog volledig open.
In de catalogus van 1904 staat wel het inverted lever remsysteem van Crabbe beschreven. Die kant zou ik op kunnen werken hoewel het eigenlijk een iets oudere fiets is.
Mijn framenummer is 190993. In de Encyclopaedia of cycle makers van Ron Miller staat beschreven dat Swift no 195599 is verkocht op 19 januari 1903.
Dat zal dus ongeveer de periode zijn dat mijn Swift is gebouwd. Misschien zelfs eind 1902.
Er zitten een aantal aantrekkelijke onderdelen op de fiets. Pedalen met gedeelde rubbers bijvoorbeeld. Op de rubbers staat Swift en de assen zijn zwaar uitgevoerd. Een pedaalsleutel moet 19 mm groot zijn om te passen.
De cranks zijn aan de binnenkant uitgefreesd. Ook de balhoofdlugs zijn bijzonder met de openingen aan de voorkant. Last but not least ,de geprofileerde vorken. Bij Swift fietsen zijn de voorvorken vaker voorzien van zo`n typische rug maar de liggende achtervork is hier ook van voorzien. Datr is slechts een jaar of twee zo uitgevoerd.
De fiets heeft een uitzonderlijk korte bouw. 56 cm is de bovenbuis van hart zadel tot hart balhoofd. Dat is nog korter dan mij Fongers HZ70 .Ik ben benieuwd hoe dat zal rijden.
het balhoofd is ook als gevolg hiervan erg lang. Het benadert mijn HZ 70 die in werkelijkheid 71,5 cm hoog is. De voorvork is van het korte type zoals op vroege fietsen vrij algemeen voorkomt. een voorspatbord kan niet onder de kroon door lopen maar eindigt achter tegen de kroon aan. Mogelijk ga ik de fiets opbouwen met een remsysteem van een Swift damesfiets uit 1914. Dat komt het beste in de buurt en later zal ik toch eens proberen uit te vinden wat er origineel op hoort te zitten.
Het wordt dan voorlopig een ''refurbished bicycle''.
Inverted levers met kabels en stangen of iets met hevels onder het stuur of Bowden kabel remmen komt dan later misschien nog eens in zicht.