Crypto aandrijving
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Crypto aandrijving
Afgelopen zaterdag hadden we op de wandel en fiets beurs een afbeelding van een groepje reizende fietsers.
Het voorwiel kan zodoende wat kleiner zijn uitgevoerd wat de veiligheid zeer ten goede komt.
Een is een z.g. Crypto naaf van The Crypto Cycle Company uit londen.
Ze maakte zelf fietsen maar leverde ook aan zowat de gehele rijwielindustrie die dan zelf een frame er bij verzon.
De fietsen stammen uit een periode kort na 1890 en hadden in de meeste gevallen luchtbanden. Een best aardig alternatief voor de achterwiel aangedreven safety.
Een jaar terug ben ik in de gelegenheid geweest om zo`n naaf eens open te maken.
Bij deze wat fotos. Erg solide naaf .Het zonnewiel zit vast aan de voorvork middels het lagerhuis van het lager dat de trapas laat draaien.
aan de binnenkant zit de kooi van de planeetwielen vast aan de trapas zodat de planeetwielen gedwongen worden over het vaste zonnewiel te gaan draaien bij aandrijven. daarbij geven ze de extra rotatie af aan het kranstandwiel dat in de naaf zit gemonteerd en daardoor draait deze dus sneller rond dan de as.
Op de cranks staat ook crypto dus het eventueel los geleverde versnellingsmechanisme werd geheel compleet geleverd.
Het was een leuke beurs met toch wel de nodige belangstelling voor onze oude fietsen. Een aantal mensen viel de snelle ontwikkeling van hoge bi naar 20e eeuwse fiets op. Dat is ook wonderlijk omdat je het hebt over slechts iets van een jaar of 20.
De voorste man heeft een hoge bi achtige fiets met een voornaaf die het mogelijk maakt dat het wiel sneller draait dan de cranks.Het voorwiel kan zodoende wat kleiner zijn uitgevoerd wat de veiligheid zeer ten goede komt.
Een is een z.g. Crypto naaf van The Crypto Cycle Company uit londen.
Ze maakte zelf fietsen maar leverde ook aan zowat de gehele rijwielindustrie die dan zelf een frame er bij verzon.
De fietsen stammen uit een periode kort na 1890 en hadden in de meeste gevallen luchtbanden. Een best aardig alternatief voor de achterwiel aangedreven safety.
Een jaar terug ben ik in de gelegenheid geweest om zo`n naaf eens open te maken.
Bij deze wat fotos. Erg solide naaf .Het zonnewiel zit vast aan de voorvork middels het lagerhuis van het lager dat de trapas laat draaien.
aan de binnenkant zit de kooi van de planeetwielen vast aan de trapas zodat de planeetwielen gedwongen worden over het vaste zonnewiel te gaan draaien bij aandrijven. daarbij geven ze de extra rotatie af aan het kranstandwiel dat in de naaf zit gemonteerd en daardoor draait deze dus sneller rond dan de as.
Op de cranks staat ook crypto dus het eventueel los geleverde versnellingsmechanisme werd geheel compleet geleverd.
Het was een leuke beurs met toch wel de nodige belangstelling voor onze oude fietsen. Een aantal mensen viel de snelle ontwikkeling van hoge bi naar 20e eeuwse fiets op. Dat is ook wonderlijk omdat je het hebt over slechts iets van een jaar of 20.
Re: Crypto aandrijving
leuk om je foto's te zien, ik heb al jaren zo'n fiets hangen maar nog nooit open gehad 

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Crypto aandrijving
Ah, ja. En toch ben ik benieuwd of het anders geconstrueerd is bij jouw fiets Maarten.
De buitenkant ziet er van de latere modellen anders uit namelijk.
Als of de buitenste tandring vast zit aan de vaste wereld en niet het zonnewiel. Foto Online bicycle museum
De buitenkant ziet er van de latere modellen anders uit namelijk.
Als of de buitenste tandring vast zit aan de vaste wereld en niet het zonnewiel. Foto Online bicycle museum
Re: Crypto aandrijving
ja je hebt weer gelijk!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- fietshobbyist
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Crypto aandrijving
Kortom, een planetair tandwielstelsel en daardoor lage gearing.Maarten Waarlé schreef: ↑16 feb 2025, 11.23 Het zonnewiel zit vast aan de voorvork middels het lagerhuis van het lager dat de trapas laat draaien.
aan de binnenkant zit de kooi van de planeetwielen vast aan de trapas zodat de planeetwielen gedwongen worden over het vaste zonnewiel te gaan draaien bij aandrijven.
daarbij geven ze de extra rotatie af aan het kranstandwiel dat in de naaf zit gemonteerd en daardoor draait deze dus sneller rond dan de as.
Dank u, interessant
Re: Crypto aandrijving
ik zou het een hoge gearing noemen, een versnelling van circa 2x.
Maar misschien begrijp ik de term 'gearing' verkeerd.
Maar misschien begrijp ik de term 'gearing' verkeerd.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- fietshobbyist
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Crypto aandrijving
Mogelijk heeft de andere vernieuwde naaf ook te maken met een kleiner voorwiel. Dit type fiets werd in de loop der jaren (1890-1900)
met een steeds kleiner voorwiel gebouwd.
Ik overzie niet goed hoe de keuze voor zonnen wiel of omtrek wiel als vaste wereld de snelheid beïnvloed maar ik kan me wel voorstellen dat er limieten zijn die je redelijkerwijs moet in acht nemen moet nemen om tot maakbare fietsen te komen.
In de catalogus van 1892 heb ik de volgende verhoudingen gevonden 1.36: 1 dus een 44'' voorwiel geeft een omwenteling per meter als van een 60 inch hoge bi.
Er was ook een kleiner model met het zelfde systeem (zoals bij mijn restauratie) met andere verhouding 1,66: 1 Een voorwiel van 36 inch gaf de omwenteling per meter als van een 60 inch hoge bi. De zelfde uitkomst dus als met dat grotere wiel.
Dan was er nog de Geared Facile met een wat ouder aandrijfsysteem en die had bij een 40 inch voorwiel een verhouding die de omwenteling per meter van een 60 inch hoge bi gaf. Ik begreep van Maarten dat zijn Crypto zo ongeveer 2: 1 was qua aandrijvingsverhouding.
Die fiets heeft inderdaad weer een kleiner voorwiel .
met een steeds kleiner voorwiel gebouwd.
Ik overzie niet goed hoe de keuze voor zonnen wiel of omtrek wiel als vaste wereld de snelheid beïnvloed maar ik kan me wel voorstellen dat er limieten zijn die je redelijkerwijs moet in acht nemen moet nemen om tot maakbare fietsen te komen.
In de catalogus van 1892 heb ik de volgende verhoudingen gevonden 1.36: 1 dus een 44'' voorwiel geeft een omwenteling per meter als van een 60 inch hoge bi.
Er was ook een kleiner model met het zelfde systeem (zoals bij mijn restauratie) met andere verhouding 1,66: 1 Een voorwiel van 36 inch gaf de omwenteling per meter als van een 60 inch hoge bi. De zelfde uitkomst dus als met dat grotere wiel.
Dan was er nog de Geared Facile met een wat ouder aandrijfsysteem en die had bij een 40 inch voorwiel een verhouding die de omwenteling per meter van een 60 inch hoge bi gaf. Ik begreep van Maarten dat zijn Crypto zo ongeveer 2: 1 was qua aandrijvingsverhouding.
Die fiets heeft inderdaad weer een kleiner voorwiel .
Re: Crypto aandrijving
Mooi stukje techniek, Maarten. Waarschijnlijk zit je hier al ietsje naar achteren, waardoor je minder snel voorover kukelt?
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Crypto aandrijving
Ja zeker Jorick.
Dat was echt de bedoeling. Een voorwiel aangedreven fiets die niet meer zo hoog en kiepgevoelig zou zijn.
De achterwiel aangedreven fiets was er net maar misschien was het aanvankelijk nog niet duidelijk welke kant het op zou gaan.
Dat duurde niet lang maar desondanks zijn de frontdrivers toch echt nog wel een periode in de 90 er jaren gebouwd.
Groeten,
Maarten
Dat was echt de bedoeling. Een voorwiel aangedreven fiets die niet meer zo hoog en kiepgevoelig zou zijn.
De achterwiel aangedreven fiets was er net maar misschien was het aanvankelijk nog niet duidelijk welke kant het op zou gaan.
Dat duurde niet lang maar desondanks zijn de frontdrivers toch echt nog wel een periode in de 90 er jaren gebouwd.
Groeten,
Maarten