Achterlicht oorzaak kortsluiting ?
-
Achterlicht oorzaak kortsluiting ?
Hallo, kan iemand me uitleggen waarom mijn dynamo- achterlicht niet werkt? Mijn koplamp doet het, achterlicht niet (zo'n klein rond aluminium varkensneusje, zo heet het geloof ik). Mijn fiets is een Gazelle-A uit 1954. Heb de stroomdraad naar het achterlicht met de ohm-meter doorgemeten. De draad is niet onderbroken. Als ik deze draad echter aan het achterlicht koppel doet de koplamp hetni eens ook niet meer. Is dit kortsluiting of zo veroorzaakt in het achterlicht?
-
Re: Achterlicht oorzaak kortsluiting ?
Meet de weerstand van de bij de dynamo losgenomen draad naar het frame: dan moet je op de weerstand van het lampje uitkomen. ( 12ohm oid?) Meet je nul dan is er ergens contact naar massa: dat kan in het achterlicht zijn, of een doorgeschuurde draad, of als er geschroefde verbindingen door het frame zijn kan het daar mis zijn.PeterHoenselaars schreef: ↑27 feb 2025, 22.14 Hallo, kan iemand me uitleggen waarom mijn dynamo- achterlicht niet werkt? Mijn koplamp doet het, achterlicht niet (zo'n klein rond aluminium varkensneusje, zo heet het geloof ik). Mijn fiets is een Gazelle-A uit 1954. Heb de stroomdraad naar het achterlicht met de ohm-meter doorgemeten. De draad is niet onderbroken. Als ik deze draad echter aan het achterlicht koppel doet de koplamp hetni eens ook niet meer. Is dit kortsluiting of zo veroorzaakt in het achterlicht?
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
Hoe is de draad naar het achterlicht verbonden? Als die contact maakt met de behuizing van het achterlicht bijv. dan heb je daar kortsluiting. Ook kan de isolatie tussen het stroompunt en behuizing niet in orde zijn, waardoor het stroompunt daarmee in contact staat.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Anders even een losse draad buitenom naar het achterlicht en proberen of het licht dan wel brandt.
Zo ja, dan maakt het kabeltje onderweg ergens sluiting naar massa.
Zo nee, als je dan nog 0 Ohm meet, dan ligt het aan het achterlichtje.
Zo ja, dan maakt het kabeltje onderweg ergens sluiting naar massa.
Zo nee, als je dan nog 0 Ohm meet, dan ligt het aan het achterlichtje.
Als ik het zo lees.
Is het stroom doorvoer boutje van het achterlicht niet geisoleerd van het achterlicht.
Zitten de fiber ringetjes tussen de doorvoer en de huizing? dat boutje mag geen contact maken met het achterlicht.
Is het stroom doorvoer boutje van het achterlicht niet geisoleerd van het achterlicht.
Zitten de fiber ringetjes tussen de doorvoer en de huizing? dat boutje mag geen contact maken met het achterlicht.