Het bizarre verhaal van mijn Torpedo Duomatic
Geplaatst: 26 mar 2025, 14.43
Na 12 jaar met veel plezier met deze naaf te hebben rondgefietst op mijn Gazelle Sport uit 1959 kreeg ik problemen met remmen. Ik schoot er af en toe doorheen en dat is levensgevaarlijk natuurlijk. Er is in mijn omgeving geen fietsenmaker te vinden die zich hier aan wil wagen. Er is vrij veel informatie te vinden over de Torpedo Duomatic. Hier op het forum en op een aantal websites als velofilie.nl en 770.dk. Ook zijn er een aantal zeer uitgebreide video’s waar het proces van uit elkaar halen en weer in elkaar zetten in stappen te volgen is (youtube.com/@don-torpedo). Het zag er niet super ingewikkeld uit dus ik wilde het wel wagen.
Alle stappen een voor een gevolgd en de onderdelen grondig gereinigd. De eerste tegenslag was dat ik de stofkap aan de aandrijf zijde ben kwijtgeraakt. Ergens neergelegd en niet meer te vinden. Ik was heel blij dat ik bij velo-classic.de een nos exemplaar kon bestellen. Na het bestuderen van de ‘exploded view’ handleidingen bleek een onderdeel wel erg af te wijken. De frictie veer (vrij vertaald uit het Duits) van een Duomatic heeft twee ‘pootjes’ en in mijn exemplaar trof ik er een aan met maar een pootje (zie bijlage). Precies zoals die kennelijk in de Automatic hoort te zitten. Maar de fiets heeft altijd perfect gefunctioneerd als Duomatic! Een subtiele terugtrap beweging was voldoende om te schakelen. Om een lang verhaal kort te maken, sindsdien werkt de naaf niet meer naar behoren. Schakelen lukt slechts een heel enkele keer en soms schiet het gewoon vanzelf naar de zwaardere versnelling. Ik ben kennelijk toch niet zo handig.
Maar misschien herkent iemand hier de problemen en kan mij verder helpen. Want ik ben erg gehecht geraakt aan het fietsen met deze naaf. Iemand suggesties? Alvast bedankt!
Alle stappen een voor een gevolgd en de onderdelen grondig gereinigd. De eerste tegenslag was dat ik de stofkap aan de aandrijf zijde ben kwijtgeraakt. Ergens neergelegd en niet meer te vinden. Ik was heel blij dat ik bij velo-classic.de een nos exemplaar kon bestellen. Na het bestuderen van de ‘exploded view’ handleidingen bleek een onderdeel wel erg af te wijken. De frictie veer (vrij vertaald uit het Duits) van een Duomatic heeft twee ‘pootjes’ en in mijn exemplaar trof ik er een aan met maar een pootje (zie bijlage). Precies zoals die kennelijk in de Automatic hoort te zitten. Maar de fiets heeft altijd perfect gefunctioneerd als Duomatic! Een subtiele terugtrap beweging was voldoende om te schakelen. Om een lang verhaal kort te maken, sindsdien werkt de naaf niet meer naar behoren. Schakelen lukt slechts een heel enkele keer en soms schiet het gewoon vanzelf naar de zwaardere versnelling. Ik ben kennelijk toch niet zo handig.
Maar misschien herkent iemand hier de problemen en kan mij verder helpen. Want ik ben erg gehecht geraakt aan het fietsen met deze naaf. Iemand suggesties? Alvast bedankt!