Ik heb een oude fiets. Het pedaal rechts beweegt niet meer goed mee, dus ik moet met mijn voet dit weer op zijn plaats trappen bij het fietsen. Kraakt en trilt ook zeg maar.
Hele domme vraag, maar is dit een kwestie van ergens wat smeerolie toevoegen? Of is dat iets met kogellagers wat versleten is, en moet ik de pedalen eraf zien te krijgen en vervangen met nieuwe pedalen?
Pedalen bewegen niet mee
-
Re: Pedalen bewegen niet mee
je kan de fiets op zijn kant leggen en proberen of je er olie in kunt druppelen (tussen as en pedaalhuis), maar dat is alleen uitstel van executie, geen reparatie.Marc Wentink schreef: ↑28 mar 2025, 11.57 Ik heb een oude fiets. Het pedaal rechts beweegt niet meer goed mee, dus ik moet met mijn voet dit weer op zijn plaats trappen bij het fietsen. Kraakt en trilt ook zeg maar.
Hele domme vraag, maar is dit een kwestie van ergens wat smeerolie toevoegen? Of is dat iets met kogellagers wat versleten is, en moet ik de pedalen eraf zien te krijgen en vervangen met nieuwe pedalen?
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
Nee, in dat geval zijn de lagers gaar, of zwaar versleten, kogels stuk of verroest. Dat wordt vervangen, of van de hele pedalen, of de asjes en kogels. Als het oude pedalen zijn, kan het waard zijn vervangende asjes te zoeken, zodat de pedalen behoud kunnen blijven.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Los inmiddels. Dat losmaken van de pedalen viel dik mee, ik had er enge verhalen over gehoord, maar ging binnen vijf seconden met een normale steeksleutel vijftien. Ze worden vervangen, hoewel de nieuwe pedalen dan niet erg bij de fiets passen. Bedankt voor de informatie. Overigens dus rechts normale kant op, links de 'verkeerde' kant opdraaien.