Gazelle Team KNSB
Gazelle Team KNSB
Minder dan 40 jaar oud, maar wel een bijzonder stukje sporthistorie, dus toon 'm hier graag even. Een Gazelle Champion Mondial in de Team KNSB uitvoering. Besteld door de KNSB voor de zomertraining van de schaatsers. Uit seizoen 1991/1992, met eerste generatie Campagnolo Chorus groep er op, prachtige roodwitblauwe lak en Gazelle pantografie rondom. Dit was de fiets van Annamarie Thomas, ze zal 'm hebben gekregen toen ze aan haar profcarrière begon. Haar naam staat met goud gegraveerd in de stuurpen. Via social media heb ik contact gezocht met Annamarie, en gelukkig, dit was echt haar fiets. Gezien de gravering is de fiets vermoedelijk gebouwd door Piet de Wit.
Ik heb er new old stock buitenbanden en stuurlint op gezet uit de nineties, want er zat smakeloos spul op uit de 2020's.. De rem/versnellingshendels komen uit 1995, grote kans dat die nog door het team er op zijn gezet als vervanging van buiscommandeurs dus dat heb ik mooi laten zitten. Ik keek als kind/puber in de jaren '90 veel schaatsen, dus erg blij met deze aanwinst!
Ik heb er new old stock buitenbanden en stuurlint op gezet uit de nineties, want er zat smakeloos spul op uit de 2020's.. De rem/versnellingshendels komen uit 1995, grote kans dat die nog door het team er op zijn gezet als vervanging van buiscommandeurs dus dat heb ik mooi laten zitten. Ik keek als kind/puber in de jaren '90 veel schaatsen, dus erg blij met deze aanwinst!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Gazelle Team KNSB
Beheerder erfgoed Gazelle
- marco verbaant
Voor hen die zo'n Gazelle Champion Mondial AA Special op waarde weten te schatten. Ik heb er nog een (in een andere kleurstelling) nog te koop, 60 cn (ct).
- Bijlagen
-
- CM AA special 21.jpg (410.14 KiB) 11721 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Deze Raleigh kocht ik ooit van een familielid van Egbert van 't Oever, en was vermoedelijk eerder ook een trainingsfiets van een van de schaatsploegen.
Framenummer SB7475 uit 1985:
Framenummer SB7475 uit 1985:
Dat is ook een icoon! Zijn er aanwijzingen op of onder deze Raleigh dat het een schaatsersfiets is geweest, of zelfs de fiets van Van 't Oever?
Fietsen van schaatsers is een mooi topic trouwens. Ik heb nog twee Batavussen die gebruikt werden tijdens de voorbereiding op de Olympische Winterspelen van 1988; blauwwit met Aegon bestickering, gekocht van de trainer zelf. Als ik de foto's weer kan vinden zal ik die eens hier achter plaatsen.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
De wens is de vader van de gedachten
van ,t oever was 1m62cm . ik denk niet dat hij op deze fiets past
van ,t oever was 1m62cm . ik denk niet dat hij op deze fiets past

Het is een 58cm-frame, dus nee, zeker niet Van 't Oevers eigen fiets. Het verhaal over de schaatsers, dat ik overigens best geneigd ben te geloven, hoorde ik pas toen ik de fiets ging ophalen. Tot dat moment hoopte ik alleen maar dat het inderdaad het SBDU-frame was dat ik meende te hebben herkend op de Marktplaatsfotootjes.
Mee eens. Als de verkoper zo'n specifiek feitje als unique selling point had bedacht, had ie dat ook letterlijk wel in de advertentie gezet

Je had ook nog de 'schaatsfiets' (1996):

- Bijlagen
-
- Ice-bike.jpg (218.98 KiB) 9281 keer bekeken
Beheerder erfgoed Gazelle
Leuk! En vooral die knijprem voor, die doet 't 'm.
DCR gaat nooit verloren....