't Bildt fietstocht (incl expo) 30 augustus

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Plaats reactie
deraptor

't Bildt fietstocht (incl expo) 30 augustus

Bericht door deraptor »

Mijn eerste fietstocht! Ik heb wat moois in elkaar gedraaid, waardoor het hopelijk voor veel van jullie de moeite waard is om helemaal de rit naar Het Hoge Noorden te maken. Als er opmerkingen zijn, bijvoorbeeld over de starttijd of omdat ik iets ben vergeten te melden hoor ik het graag!

Wat: Fietstocht 't Bildt (incl. exposities)
Datum: za 30 augustus 2025
Tijd: 11:00
Locatie: Bezoekerscentrum De Aerden Plaats, Dominee Schuilingstraat 4-6, 9078WD, Oudebildtzijl (Frl)

Van 16 augustus tm 7 september 2025 is er in Oudebildtzijl, in het noorden van Friesland, een pop-up fietsenexpositie te vinden. Verzamelaar en clublid Johan van Gent toont daar een selectie van zijn mooiste fietsen, voornamelijk Batavus sport- en racefietsen van eind jaren '50 tot eind jaren '80.

De dag start in het bezoekerscentrum, waar bij aankomst meteen de expo bezocht kan worden. Ook de Gazelle van 'Kleine Keizer' (zie een eerder clubblad) is hier te zien in de vaste opstelling. Daarna start de fietstocht van ongeveer 30 kilometer, dwars door één van de oudste polders van Nederland: 't Bildt. We komen o.a. langs de kerk waar schilder Rembrandt trouwde met zijn Saskia. Op ongeveer de helft van de tocht is er een stop te Firdgum, waar een huis van kwelderzoden is gebouwd en waar ook een mooi museum over archeologie en landbouw is te vinden. Speciaal voor de Oude Fiets is geregeld dat deelnemers die dat willen gratis naar binnen kunnen. De terugtocht gaat o.a. via (oude) zeedijken. Johan fietst zelf mee en is als archeoloog werkzaam in dit gebied, dus als daar animo voor is kan er zo nu en dan onderweg wat verteld worden.
De entree voor beide musea is deze dag dus gratis. Voor lunch wordt niet gezorgd dus neem iets mee, koffie/thee is er wel. Aanmelden kan via mail of whatsapp.

Contactpersoon: Johan van Gent
Mail: raptor2772@hotmail.com
Telefoon: 0657945221
Hofmeijer_Dekker 85lr.jpg
Hofmeijer_Dekker 85lr.jpg (429.03 KiB) 820 keer bekeken
Laatst gewijzigd door deraptor op 19 apr 2025, 08.28, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Jorisoudefiets

Re: 't Bildt fietstocht (incl expo) 30 augustus

Bericht door Jorisoudefiets »

Wat ontzettend leuk!
1 toevoeging dan, omdat je erom vraagt. De straat heet in mijn navigatie: Dominee Schuilingstraat
Ik heb het in mijn agenda gezet.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938-1951 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
deraptor

Re: 't Bildt fietstocht (incl expo) 30 augustus

Bericht door deraptor »

Jorisoudefiets schreef: 18 apr 2025, 23.38 De straat heet in mijn navigatie: Dominee Schuilingstraat
Dank voor de tip! In theorie zou de afkorting Ds. ook herkend moeten worden maar ik heb het voor de zekerheid aangepast.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie