historische Fietsendrager
historische Fietsendrager
dag fietsliefhebbers,
Ik heb een VW kever uit '73 waar ik een trekhaak onder gemaakt heb. Nu lijkt het me fantastisch om één of twee oude fietsen mee te nemen. Maar had men in de jaren 50-70 al fietsendragers? ik kan er niet veel over vinden. als jullie ideeën hebben van oude fietsendragers, of andere manieren die in die tijd werden gebruikt om je fiets mee te nemen ben ik reuze benieuwd!
Ik heb een VW kever uit '73 waar ik een trekhaak onder gemaakt heb. Nu lijkt het me fantastisch om één of twee oude fietsen mee te nemen. Maar had men in de jaren 50-70 al fietsendragers? ik kan er niet veel over vinden. als jullie ideeën hebben van oude fietsendragers, of andere manieren die in die tijd werden gebruikt om je fiets mee te nemen ben ik reuze benieuwd!
gek van techniek, oude rommel en dus ook fietsen 

-
Re: historische Fietsendrager
Hoi Matthias,
Ik heb zelf een Volkswagen Transporter uit 1957 en speel ook met dit idee.
Deze oogt redelijk klassiek en kun je periode correcter krijgen door bijvoorbeeld de imbus bouten te vervangen en bruine leren toeclips riempjes te gebruiken om je fietsen mee te fixeren.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... tsendrager
Ik heb zelf een Volkswagen Transporter uit 1957 en speel ook met dit idee.
Deze oogt redelijk klassiek en kun je periode correcter krijgen door bijvoorbeeld de imbus bouten te vervangen en bruine leren toeclips riempjes te gebruiken om je fietsen mee te fixeren.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... tsendrager
- marco verbaant
Ik kan me geen dragers op de trekhaak herinneren van die tijd. Wij hadden er thuis eentje die op het dak óf op de kofferdeksel van de auto paste. En dat was al een "moderne.... " 

- Bijlagen
-
- rek01.JPG (523.23 KiB) 5759 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Trekhaakdragers komen volgens mij pas op in de vroeg 80-er jaren (Gazelle, Tacx) . Daarvoor had je dragers op het kofferdeksel of op het dakMatthias schreef: ↑1 mei 2025, 10.56 dag fietsliefhebbers,
/Marten
Ter inspiratie:
Wout Wagtmans had in de jaren '50 een "fietsrek" achterop zijn Mercedes 190 SL, bestaande uit twee beugels waarop zijn frame kon worden vastgezet:
Aan de rechterzijde werd de voorvork vastgeklemd met een snelspanner, aan de linkerzijde werd de liggende achtervork gefixeerd met een klem, die met vleugelmoeren werd vastgezet:
Zo stond de fiets netjes, zoals het hoort, met de aandrijfzijde naar de kijkers.
Wout Wagtmans had in de jaren '50 een "fietsrek" achterop zijn Mercedes 190 SL, bestaande uit twee beugels waarop zijn frame kon worden vastgezet:
Aan de rechterzijde werd de voorvork vastgeklemd met een snelspanner, aan de linkerzijde werd de liggende achtervork gefixeerd met een klem, die met vleugelmoeren werd vastgezet:
Zo stond de fiets netjes, zoals het hoort, met de aandrijfzijde naar de kijkers.

Laatst gewijzigd door non-fixie op 1 mei 2025, 22.11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sinds de vijftiger jaren zijn de verkeersregels nogal drastisch gewijzigd.
Zo is het verboden om het zicht op achterverlichting en kenteken weg te nemen.
Vandaar dat een trekhaakfietsendrager voorzien is van een lichtbalk.
Dit wil je als je met je klassieker deelneemt aan het hectische hedendaagse verkeer.
Zo is het verboden om het zicht op achterverlichting en kenteken weg te nemen.
Vandaar dat een trekhaakfietsendrager voorzien is van een lichtbalk.
Dit wil je als je met je klassieker deelneemt aan het hectische hedendaagse verkeer.
In de jaren’50-70 bestonden er bij mijn weten nog geen fietsendragers voor op de trekhaak. Wel andere stijlvolle manieren om fietsen te vervoeren. Wij doen het op deze manier. (Over oude Volkswagens gesproken
).
groet,
Tiemen

groet,
Tiemen
- Bijlagen
-
- 29E2822C-F2F6-46B0-82DD-C0892998D713.jpeg (395.12 KiB) 5711 keer bekeken
Geweldige bus! Ik spaar ze in miniatuur.
Ed
Ed
-
In de 80-er jaren had je deze degelijke en zware fietsdrager van fabrikant Tacx. Wij hadden er thuis ook eentje, er ging niks aan roesten want ze waren mooi gepoedercoat.
https://www.zeelandnet.nl/prikbord/tacx ... /a/8749421
Deze is met de originele klemmen de om de zadelbuis grijpt. Destijds was er schijnbaar maar één maat zadelbuis want er is niks aan te verstellen.
Op Marktplaats staan er ook een paar, daar zijn verstelbare klemmen opgezet zodat er ook dikkere frames in passen.
https://www.zeelandnet.nl/prikbord/tacx ... /a/8749421
Deze is met de originele klemmen de om de zadelbuis grijpt. Destijds was er schijnbaar maar één maat zadelbuis want er is niks aan te verstellen.
Op Marktplaats staan er ook een paar, daar zijn verstelbare klemmen opgezet zodat er ook dikkere frames in passen.