Pagina 1 van 2
historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 10.56
door Matthias
dag fietsliefhebbers,
Ik heb een VW kever uit '73 waar ik een trekhaak onder gemaakt heb. Nu lijkt het me fantastisch om één of twee oude fietsen mee te nemen. Maar had men in de jaren 50-70 al fietsendragers? ik kan er niet veel over vinden. als jullie ideeën hebben van oude fietsendragers, of andere manieren die in die tijd werden gebruikt om je fiets mee te nemen ben ik reuze benieuwd!
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 12.01
door Wouterfietst
Hoi Matthias,
Ik heb zelf een Volkswagen Transporter uit 1957 en speel ook met dit idee.
Deze oogt redelijk klassiek en kun je periode correcter krijgen door bijvoorbeeld de imbus bouten te vervangen en bruine leren toeclips riempjes te gebruiken om je fietsen mee te fixeren.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... tsendrager
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 13.59
door marco verbaant
Ik kan me geen dragers op de trekhaak herinneren van die tijd. Wij hadden er thuis eentje die op het dak óf op de kofferdeksel van de auto paste. En dat was al een "moderne.... "

Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 14.25
door m-gineering
Matthias schreef: ↑1 mei 2025, 10.56
dag fietsliefhebbers,
Ik heb een VW kever uit '73 waar ik een trekhaak onder gemaakt heb. Nu lijkt het me fantastisch om één of twee oude fietsen mee te nemen. Maar had men in de jaren 50-70 al fietsendragers? ik kan er niet veel over vinden. als jullie ideeën hebben van oude fietsendragers, of andere manieren die in die tijd werden gebruikt om je fiets mee te nemen ben ik reuze benieuwd!
Trekhaakdragers komen volgens mij pas op in de vroeg 80-er jaren (Gazelle, Tacx) . Daarvoor had je dragers op het kofferdeksel of op het dak
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 14.50
door non-fixie
Ter inspiratie:
Wout Wagtmans had in de jaren '50 een "fietsrek" achterop zijn Mercedes 190 SL, bestaande uit twee beugels waarop zijn frame kon worden vastgezet:

- ww1.jpg (361.36 KiB) 5767 keer bekeken
Aan de rechterzijde werd de voorvork vastgeklemd met een snelspanner, aan de linkerzijde werd de liggende achtervork gefixeerd met een klem, die met vleugelmoeren werd vastgezet:

- ww2.jpg (377.51 KiB) 5767 keer bekeken
Zo stond de fiets netjes, zoals het hoort, met de aandrijfzijde naar de kijkers.

- ww3.jpg (347.52 KiB) 5767 keer bekeken
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 14.57
door Wouterfietst
Sinds de vijftiger jaren zijn de verkeersregels nogal drastisch gewijzigd.
Zo is het verboden om het zicht op achterverlichting en kenteken weg te nemen.
Vandaar dat een trekhaakfietsendrager voorzien is van een lichtbalk.
Dit wil je als je met je klassieker deelneemt aan het hectische hedendaagse verkeer.
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 18.16
door TiemenV
In de jaren’50-70 bestonden er bij mijn weten nog geen fietsendragers voor op de trekhaak. Wel andere stijlvolle manieren om fietsen te vervoeren. Wij doen het op deze manier. (Over oude Volkswagens gesproken

).
groet,
Tiemen
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 18.37
door Barend
Geweldige bus! Ik spaar ze in miniatuur.
Ed
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 19.06
door Wouterfietst
TiemenV schreef: ↑1 mei 2025, 18.16
In de jaren’50-70 bestonden er bij mijn weten nog geen fietsendragers voor op de trekhaak. Wel andere stijlvolle manieren om fietsen te vervoeren. Wij doen het op deze manier. (Over oude Volkswagens gesproken

).
groet,
Tiemen
Tiemen, doe de groeten aan je vader.
http://www.volkswouter.nl
Re: historische Fietsendrager
Geplaatst: 1 mei 2025, 20.25
door DaVinci
In de 80-er jaren had je deze degelijke en zware fietsdrager van fabrikant Tacx. Wij hadden er thuis ook eentje, er ging niks aan roesten want ze waren mooi gepoedercoat.
https://www.zeelandnet.nl/prikbord/tacx ... /a/8749421
Deze is met de originele klemmen de om de zadelbuis grijpt. Destijds was er schijnbaar maar één maat zadelbuis want er is niks aan te verstellen.
Op Marktplaats staan er ook een paar, daar zijn verstelbare klemmen opgezet zodat er ook dikkere frames in passen.