Wielrijderspistool
Wielrijderspistool
In de tijd van de hoge bi hadden fietsers soms echte vuurwapens bij zich om agressieve honden en boeren te verjagen.
Dit setje zag ik gisteren op een bijeenkomst van De Oude Fiets.
Het is Pools - maar in Nederland verkocht - en ik denk jaren 20. Werkt met een zware veer in de loop en schijnt een enorm harde knal te geven.
Mooi hè?
Dit setje zag ik gisteren op een bijeenkomst van De Oude Fiets.
Het is Pools - maar in Nederland verkocht - en ik denk jaren 20. Werkt met een zware veer in de loop en schijnt een enorm harde knal te geven.
Mooi hè?
- Bijlagen
-
- IMG_6954.JPG (308.85 KiB) 11431 keer bekeken
-
- IMG_6953.JPG (356.96 KiB) 11431 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Wielrijderspistool
dag maarten
Erg leuk dit wielrijders pistool. toevallig dat er juist in het laatste nummer van het rijwiel een afbeelding is opgenomen. (artikel over leonidas prijscourant).
Ik verwacht natuurlijk wel dat je in een van de komende ritten dit pistool gaat gebruiken!!! lijkt me erg leuk.
Ik denk dat het gebruik van dit soort dingen te maken had met de gebruikersgroep van de rijwielen in die tijd. Rond 1900 waren fietsers vaak heren van de betere stand die ook graag gingen jagen. een pistool past daar wel bij.
groet Theo
Erg leuk dit wielrijders pistool. toevallig dat er juist in het laatste nummer van het rijwiel een afbeelding is opgenomen. (artikel over leonidas prijscourant).
Ik verwacht natuurlijk wel dat je in een van de komende ritten dit pistool gaat gebruiken!!! lijkt me erg leuk.
Ik denk dat het gebruik van dit soort dingen te maken had met de gebruikersgroep van de rijwielen in die tijd. Rond 1900 waren fietsers vaak heren van de betere stand die ook graag gingen jagen. een pistool past daar wel bij.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Ha nee, het is niet van mij!
Het is juist zo, dat een van de leden dit naar aanleiding van het artikel in Het Rijwiel mee had genomen naar de bijeenkomst in Appeltern, gewoon om te showen. Van verkoop wilde hij niet horen. Maar ik wil best eens een goed klappertjespistool meenemen op de hoge bi, hoor! Lijkt me heel handig als je over een vol marktplein moet rijden.
Het is juist zo, dat een van de leden dit naar aanleiding van het artikel in Het Rijwiel mee had genomen naar de bijeenkomst in Appeltern, gewoon om te showen. Van verkoop wilde hij niet horen. Maar ik wil best eens een goed klappertjespistool meenemen op de hoge bi, hoor! Lijkt me heel handig als je over een vol marktplein moet rijden.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hallo Maarten,
wat een geweldig ding en dan ook nog de originele doos, met sticker van een Arnhemse handelaar.
top.
Groet, Martin
wat een geweldig ding en dan ook nog de originele doos, met sticker van een Arnhemse handelaar.
top.
Groet, Martin
Dit lijkt mij voldoende om honden op afstand te houden .
Dit soort wapens werden in de tijd van de hoge bi ook daar voor gebruikt , vooral de kleinere .
Hoewel ik ze zonder vergunning mag hebben zal ik ze maar niet mee nemen tijdens een rit .
Het zijn penvuur en percussie wapens en maken gebruik van zwartkruit.
Dit soort wapens werden in de tijd van de hoge bi ook daar voor gebruikt , vooral de kleinere .
Hoewel ik ze zonder vergunning mag hebben zal ik ze maar niet mee nemen tijdens een rit .
Het zijn penvuur en percussie wapens en maken gebruik van zwartkruit.
- Bijlagen
-
- image.jpg (204.81 KiB) 11312 keer bekeken
-
Nee laat dat maar achterwege met al die driftig zoekende verzamelaars, je zet ons nog aan het denken. Ik ken wel een paar mensen die ik hiermee flink de stuipen op het lijf zou willen jagen. Heb je niet een flink formaat voor me...
Michiel
Michiel

-
Hallo Michiel,
is dit zwaar genoeg voor je, moet je wel een transport fiets hebben voor het gewicht kaliber 8 cm,zwartkruit en vrij te bezitten,
Groetjes Hans
is dit zwaar genoeg voor je, moet je wel een transport fiets hebben voor het gewicht kaliber 8 cm,zwartkruit en vrij te bezitten,
Groetjes Hans
- Bijlagen
-
- DSCF4212.jpeg (110.35 KiB) 10438 keer bekeken
-
- DSCF4216.jpeg (96.25 KiB) 10438 keer bekeken
ook ideaal om groepen schreeuwende wielrenners op de dijk mee uit elkaar te drijven misschien....
Hier is er nog een uit mijn verzameling,
In Amerika en Engeland noemden ze dat een
dog scarer pistol
dog scarer pistol
- Bijlagen
-
- pistool 003 (640x480).jpg (146.24 KiB) 10393 keer bekeken
Hallo Arnoldus .arnoldus schreef:Hier is er nog een uit mijn verzameling,
dog scarer pistol
De jouwe heeft zeker net als de mijne een draai bare loop ?
Gerrit Kan
- Bijlagen
-
- image.jpg (154.91 KiB) 10384 keer bekeken