Koga frame (66 cm) voor een "reus"'.
- Johan Vlaardingen
Koga frame (66 cm) voor een "reus"'.
Zo nu en dan halen we wat op, bij de laatste partij zat een incomplete Koga racefiets met een framemaat van 66 cm. Mijn vraag is de volgende, is deze maat normaal in de racefiets wereld?

Re: Koga frame (66 cm) voor een "reus"'.
Ja hoor, ik heb er diverse gehad van verschillende merken, allemaal jaren 70 en van staal. Dat wil niet zeggen dat je ze heel makkelijk vindt als je die maat zoekt.
Echt apart is de 70 cm Champion Mondial die ik nu nog heb.
Echt apart is de 70 cm Champion Mondial die ik nu nog heb.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- marco verbaant
Heel vroeger was de tendens in gebruikers van racefietsen, een groter frame, en dus maar een klein stukje uitstekende zadelpen.(50's/60's).
Later werd dat (70/80's) naar iets kleinere frames, welke met name in wedstrijden (in het bijzonder rondjes rond de kerk) veel directer hanteerbaar bleken.
Tegenwoordig is dat nog wel extremer bij de toepassing van de zogenaamde "sloping top tubes" (aflopende bovenbuizen). De zadelpennen lijken daardoor nog extremer langer. Door de aflopende bovenbuis is er sprake van een grotere axiale stijfheid. De laatste jaren zijn de aanhechtingen van de achtervorken ook lager geplaatst aan de zadelbuis.
Later werd dat (70/80's) naar iets kleinere frames, welke met name in wedstrijden (in het bijzonder rondjes rond de kerk) veel directer hanteerbaar bleken.
Tegenwoordig is dat nog wel extremer bij de toepassing van de zogenaamde "sloping top tubes" (aflopende bovenbuizen). De zadelpennen lijken daardoor nog extremer langer. Door de aflopende bovenbuis is er sprake van een grotere axiale stijfheid. De laatste jaren zijn de aanhechtingen van de achtervorken ook lager geplaatst aan de zadelbuis.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
Mijn persoonlijke ervaring, toen ik nog wedstrijden fietste reed ik op 58 cm. framehoogte. Tegenwoordig rijd ik op 54 cm. en vind dat een stuk prettiger. Nou zal ik ook wel aan het krimpen zijn al (69 jaar) 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"