Maurice had een frame te veel. Dat heb ik van hem gekregen.
Er is een framenummer en er zijn merktekens in de lugs geslagen. Het eerste is 64699. De merktekens lijken nog het meest op twee T’s naast elkaar. Het is mij niet bekend of het van de fabrikant of de framebouwer is.
Er zaten wat gaten in en het was voor mij te laag. Omdat er aan gelast moest worden zijn de moeilijk te schuren onderdelen gestraald. Dat wordt gronden en lakken.
Het rek is een Standaard en ook verhoogd. Iets meer dan het frame zodat het stuur hoog genoeg gesteld kan worden om rechtop te kunnen zitten.
Alle onderdelen om er een complete fiets van te maken zijn aanwezig dus ik heb weer wat leuks om te bouwen.
De basis van de volgende Frankenstein.
De basis van de volgende Frankenstein.
- Bijlagen
-
- d903d051-dcca-4481-94ef-643ada137cf7.jpeg (466.34 KiB) 753 keer bekeken
-
- 3106a34d-33fe-41ef-bee3-fa36fc761d2a.jpeg (482.29 KiB) 753 keer bekeken
-
- c11bcb29-68af-4746-bfc2-58e7b280d049.jpeg (351.14 KiB) 753 keer bekeken
-
- 0772b158-bc31-456a-9b3d-894f94aef226.jpeg (367.31 KiB) 753 keer bekeken
-
- faef252c-4575-4b42-abd6-0d65e0cc317c.jpeg (490.85 KiB) 753 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Re: De basis van de volgende Frankenstein.
Ha Charles,
Dit is dus weer een verhoogd frame begrijp ik.
Kan je laten zien hoe de smid te werk gaat bij zo`n frame?
Zitten er binnenbuizen in ter versterking en uitlijning ?
Het ziet er in ieder geval strak uit!
Dit is dus weer een verhoogd frame begrijp ik.
Kan je laten zien hoe de smid te werk gaat bij zo`n frame?
Zitten er binnenbuizen in ter versterking en uitlijning ?
Het ziet er in ieder geval strak uit!
Hoi Maarten,
Laten zien kan ik het niet omdat ik geen foto’s heb.
De verhoging tussen de balhoofdlugs gebeurt met een stuk naadloze pijp wat met een draaibank verjongd wordt.
De uiteinden van de pijp hebben een kleinere diameter en worden in de doorgezaagde originele pijp gestoken.
Daarbij blijft er boven en onder ongeveer een millimeter ruimte over die volgelast wordt.
Het toegevoegde stuk pijp heeft meer wanddikte dan het origineel maar natuurlijk niet zoveel dat de vorkbuis er niet meer vrij in rond kan draaien.
Voor de zadelbuis wordt bij de onderste las een stukje binnenbuis gebruik. Tijdens het lassen van de bovenste las wordt er een stuk messing staf met een pen als handvat in gestoken zodat de zadelpen er in geschoven kan blijven worden. Geen binnenbuis dus.
Bij de las van de voorvork wordt er een stukje stuurpen gebruikt.
De staande achtervork wordt verhoogd met stukjes D-profiel van achtervorken die ik speciaal voor dat doel aangeschaft heb. Daar zit geen versteviging in.
Het frame heeft nu een hoogte van 26”.
Laten zien kan ik het niet omdat ik geen foto’s heb.
De verhoging tussen de balhoofdlugs gebeurt met een stuk naadloze pijp wat met een draaibank verjongd wordt.
De uiteinden van de pijp hebben een kleinere diameter en worden in de doorgezaagde originele pijp gestoken.
Daarbij blijft er boven en onder ongeveer een millimeter ruimte over die volgelast wordt.
Het toegevoegde stuk pijp heeft meer wanddikte dan het origineel maar natuurlijk niet zoveel dat de vorkbuis er niet meer vrij in rond kan draaien.
Voor de zadelbuis wordt bij de onderste las een stukje binnenbuis gebruik. Tijdens het lassen van de bovenste las wordt er een stuk messing staf met een pen als handvat in gestoken zodat de zadelpen er in geschoven kan blijven worden. Geen binnenbuis dus.
Bij de las van de voorvork wordt er een stukje stuurpen gebruikt.
De staande achtervork wordt verhoogd met stukjes D-profiel van achtervorken die ik speciaal voor dat doel aangeschaft heb. Daar zit geen versteviging in.
Het frame heeft nu een hoogte van 26”.
de vierde 65 centimeter Transportfiets?
Rijdt perfect, kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Rijdt perfect, kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Klinkt goed Charles,
Op diverse delen andere oplossingen om begrijpelijke redenen.
Met name de zadelpen passing vroeg ik me al af.
Ik hoorde van Maarten dat je hem een transportfiets had kunnen lenen ivm de onderweg losgelopen trapas van de Humber.
Hoop dat dat weer goed komt met fixatie en kettingkast
Op diverse delen andere oplossingen om begrijpelijke redenen.
Met name de zadelpen passing vroeg ik me al af.
Ik hoorde van Maarten dat je hem een transportfiets had kunnen lenen ivm de onderweg losgelopen trapas van de Humber.
Hoop dat dat weer goed komt met fixatie en kettingkast
Erg off topic, maar ja, de Humber trapas zit er weer lekker in: ik praat je straks in Frankrijk wel bij 

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Off topic of niet, ik ben blij dat de Humber het weer goed doet. Echt mooi ding.
Slechts een paar nachtjes bij mij in de keuken en ik was alweer verliefd.