Locomotief Amsterdam/Dieren, hoe zit dat?

Plaats reactie
Johan Vlaardingen

Locomotief Amsterdam/Dieren, hoe zit dat?

Bericht door Johan Vlaardingen »

Onlangs mocht ik een Locomotief fiets (55 jaar oud) in ontvangst nemen, op het balhoofd plaatje staat "Locomotief Amsterdam". Op een andere fiets die in het oud ijzer beland is van het merk Locomotief (waarvan ik het plaatje bewaard heb) stond Locomotief Dieren. Voor zover ik weet komt Gazelle uit Dieren, hoe zit dit? Ook op de achterkant staat iets vermeld (zie bijgevoegde foto).

Afbeelding

Afbeelding
marco verbaant

Re: Locomotief Amsterdam/Dieren, hoe zit dat?

Bericht door marco verbaant »

Gazelle nam eind jaren 60 Locomotief over, en daarmee de framebouwer Bertus Slesker. Hij stond bijvoorbeeld aan de wieg van de Champion Mondial (race) lijn. Hij nam in zijn contarct op dat hij ook nog af en toe een Locomotief mocht bouwen, en daarom waren er ook Locomotief balhoofdplaatjes met Locomotief Dieren. Maar, zoals zo vaak werd niet zo nauw gekeken, en werd er gepakt wat voorhanden was. Later zijn wij puristen daar pas waarde aan gaan hechten.
Bertus werd na een poosje het treinreizen zat tussen Amsterdam-Dieren v.v. en vertrok later naar Amsterdam waar hij bij Presto ging werken. De racelijn stond toen al als zelfstandige afdeling...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Johan Vlaardingen

Dank u voor de reactie Marco, dus als ik het goed begrijp zijn de Locomotief fietsen uit Amsterdam de "oudere" en die uit Dieren de "nieuwere" (de dame via wie ik de fiets verkregen heb melde mij dat ze de fiets al 55 jaar in haar bezit had, wat natuurlijk niet per definitie zegt dat de fiets 55 jaar oud is, mogelijk was de fiets al ettelijke jaren oud voor zij hem kreeg). Gezien de fiets nog geheel origineel is inclusief de torpedo naaf met smeernippel ga ik hem bewaren (zal morgen enkele foto's plaatsen van de fiets).
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Er is inmiddels een special over de Amsterdamse periode vh merk Locomotief geschreven. De geschiedenis vh merk is grofweg zelfstandig bedrijf, fusie met Simplex en merknaam overname als B merk van Gazelle. Met die laatste bleef alleen de naam bestaan.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

De fiets in kwestie is uit de jaren 60. Wat de Locomotief-balhoofdplaatjes met Amsterdam of Dieren erop betreft: met racefietsen of Bertus Slesker heeft dit niets van doen. Toen Gazelle de merken Simplex, Locomotief en Juncker vanuit Apeldoorn naar Dieren haalde (1971/72) veranderde ca. 1 jaar later het Simplex-plaatje van "Amsterdam" naar "Dieren", bij Locomotief bleef er nog minimaal zo'n tien jaar langer Amsterdam op staan. Die plaatjes met Locomotief Dieren ken ik van fietsen vanaf eind jaren 80, maar waar in de jaren 80 de overgang nou precies was weet ik niet.
marco verbaant

fietser schreef: 23 mei 2025, 22.16 De fiets in kwestie is uit de jaren 60. Wat de Locomotief-balhoofdplaatjes met Amsterdam of Dieren erop betreft: met racefietsen of Bertus Slesker heeft dit niets van doen. Toen Gazelle de merken Simplex, Locomotief en Juncker vanuit Apeldoorn naar Dieren haalde (1971/72) veranderde ca. 1 jaar later het Simplex-plaatje van "Amsterdam" naar "Dieren", bij Locomotief bleef er nog minimaal zo'n tien jaar langer Amsterdam op staan. Die plaatjes met Locomotief Dieren ken ik van fietsen vanaf eind jaren 80, maar waar in de jaren 80 de overgang nou precies was weet ik niet.
We hebben het dus over dezelfde periode. En beide balhoofdplaatjes. Die ook Bertus Slesker te pas en te onpas gebruikte. :)
fietser

Bericht door fietser »

Sorry maar we hebben het niet over dezelfde periode (het ging om de overgang tussen beide plaatjes en dat was jaren 80) en ook niet over dezelfde fietsen. Wat Bertus Slesker deed doet er in dit verband niet toe, dit gaat over gewone stadsfietsen die bij Gazelle aan de band gemonteerd werden. De Dieren-plaatjes waren er in de tijd van Slesker nog niet, dus die moet altijd dezelfde Amsterdam-plaatjes hebben gebruikt.
marco verbaant

fietser

Bericht door fietser »

En? Ik zie het verband niet.
Johan Vlaardingen

Zoals beloofd hierbij enkele foto's van de fiets, tevens kan ik vermelden dat deze fiets erg zwaar is qua gewicht (kwaliteit) de Locomotief fietsen die in Dieren gemaakt zijn (zijn een stuk lichter, "rotzooi"). Op het achterlicht na en dat het draadje voor de koplamp niet meer door het stuur loopt lijkt de fiets mij geheel origineel.

Dank voor de reacties en informatie, mij is nu wel duidelijk dat niet alles wat bij Gazelle in Dieren vervaardigd werd per definitie kwaliteit is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fijn weekeinde, groet Johan
Plaats reactie