RIH racefiets
RIH racefiets
Ik heb onlangs een RIH racefiets gekocht, afkomstig uit Venlo, en dat is mijn 2e RIH uit Venlo. Nu valt het mij op dat deze Venlose RIH geen spatbordoogjes aan de voorvork en achtervork heeft, terwijl mijn andere RIH die wel heeft en de Venlose RIH fietsen op Marktplaats hebben ook allemaal van die spatbordoogjes. Is dit dan een echte racefiets ipv sportfiets of semi?
- Bijlagen
-
- IMG_2750.jpeg (725.91 KiB) 802 keer bekeken
-
- IMG_2752.jpeg (640.64 KiB) 802 keer bekeken
-
- IMG_2753.jpeg (671.36 KiB) 802 keer bekeken
-
- IMG_2755.jpeg (632.66 KiB) 802 keer bekeken
- marco verbaant
Re: RIH racefiets
Met alle respect, de echte racefietsen van RIH kwamen niet uit Venlo.
Het al of niet hebben van spatbordoogjes vind ik geen waarde oordeel.
Sterker, er zijn er zat die mét prefereren....
Tegenwoordig willen wij vanuit purisme af en toe dingen zien die er toen niet waren. Er was iets wel of niet in de voorraad lade. Zonder te willen generaliseren waren/zijn framebouwers vaak oportunisten...
Het al of niet hebben van spatbordoogjes vind ik geen waarde oordeel.
Sterker, er zijn er zat die mét prefereren....

Tegenwoordig willen wij vanuit purisme af en toe dingen zien die er toen niet waren. Er was iets wel of niet in de voorraad lade. Zonder te willen generaliseren waren/zijn framebouwers vaak oportunisten...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
- marco verbaant
Anders geformuleerd.... waren Merckx en Sercu geen echte renners.... ??? 

- Bijlagen
-
- merckx en sercu.jpg (151.09 KiB) 785 keer bekeken
-
Het is een latere fiets. Als de fiets is gebouwd voor langere remhoeven zijn spatbordoogjes redelijk standaard. Je praat dan toch vaak over de tijd van wollen truien, geen wasmachines en maar een fiets om mee te trainen, ook in het voorjaar.TonTon schreef: ↑27 mei 2025, 19.07 Ik heb onlangs een RIH racefiets gekocht, afkomstig uit Venlo, en dat is mijn 2e RIH uit Venlo. Nu valt het mij op dat deze Venlose RIH geen spatbordoogjes aan de voorvork en achtervork heeft, terwijl mijn andere RIH die wel heeft en de Venlose RIH fietsen op Marktplaats hebben ook allemaal van die spatbordoogjes. Is dit dan een echte racefiets ipv sportfiets of semi?
Later zie je de omslag naar remhoeven van ~39-47mm, en dan hebben spatbordoogjes geen zin meer (past toch niet) en worden ze vaak weggelaten
/Marten
- marco verbaant
Psies, da's de nuchtere en praktische waarheid. Wat ik meer heb proberen te benadrukken dat we tegenwoordig aangaande oude stalen racefietsen overal zoveel aan zijn proberen uit te leggen. Geniet zoals het toen was, en alles heeft zijn reden; "Als je van een koersfiets afvalt, ben je zo beneden...."m-gineering schreef: ↑27 mei 2025, 21.23 Het is een latere fiets. Als de fiets is gebouwd voor langere remhoeven zijn spatbordoogjes redelijk standaard. Je praat dan toch vaak over de tijd van wollen truien, geen wasmachines en maar een fiets om mee te trainen, ook in het voorjaar.
Later zie je de omslag naar remhoeven van ~39-47mm, en dan hebben spatbordoogjes geen zin meer (past toch niet) en worden ze vaak weggelaten

Ah, dank je wel dan is het mij helemaal duidelijk. Ik heb ook een paar Amsterdamse RIH’s en daar zitten ook geen oogjes op, vandaar. Weer wat geleerd.m-gineering schreef: ↑27 mei 2025, 21.23Het is een latere fiets. Als de fiets is gebouwd voor langere remhoeven zijn spatbordoogjes redelijk standaard. Je praat dan toch vaak over de tijd van wollen truien, geen wasmachines en maar een fiets om mee te trainen, ook in het voorjaar.TonTon schreef: ↑27 mei 2025, 19.07 Ik heb onlangs een RIH racefiets gekocht, afkomstig uit Venlo, en dat is mijn 2e RIH uit Venlo. Nu valt het mij op dat deze Venlose RIH geen spatbordoogjes aan de voorvork en achtervork heeft, terwijl mijn andere RIH die wel heeft en de Venlose RIH fietsen op Marktplaats hebben ook allemaal van die spatbordoogjes. Is dit dan een echte racefiets ipv sportfiets of semi?