Alexander's Gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
AMVisser

Alexander's Gazelle

Bericht door AMVisser »

Voor mijn oldtimer Gazelle had ik onderdelen nodig die ik eigenlijk nergens vinden kon om deze reden heb ik lid geworden van dit forum in 2023. Mijn voorsteltopic: https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... der#p52348

Heel optimistisch schreef ik toen dat de fiets al bijna klaar was en alleen nog lagercups voor de crank benodigd waren. Nou daar klopt dus niet zo heel veel van...
De lagercups heb ik ondertussen via een forumlid kunnen kopen, op verzoek van dit forumlid maak ik dan nu ook een topic voor mijn projectje aan. Helaas heb ik niet eerder de tijd gevonden om de fiets weer fiets-baar te maken en ligt deze in onderdelen verspreid door het huis.

Het is alweer 2025, twee jaar nadat ik lid geworden ben met als doel om de fiets weer klaar te krijgen. Door nu alsnog een onderwerp aan te maken hoop ik mijzelf een heel klein beetje te aan te sporen om er toch een beetje gang in te zetten. En door wat informatie te delen hoop ik ook het één en ander te leren.

Op de fiets heb ik 4 jaar gefietst met wekelijks 100 km ongeveer, met uitzondering van schoolvakanties enz. Na mijn studie is de fiets in de schuur belandt en er kan rustig gezegd worden dat hij compleet versleten was.
Telefoon Archos Saphire 250.jpg
Telefoon Archos Saphire 250.jpg (227.85 KiB) 7346 keer bekeken
Er zit een lucifer koplamp met een Miller dynamo op en het achterlichtje is een koets B achterlampje. En volgens mij is de voorvork ook geen origineel Gazelle maar een Batavus voorvork. Een fiets van circa 60 jaar oud, zal ook al wel het nodige meegemaakt hebben.....
Voor mij mag dat de pret niet drukken, voor mij hoort deze vork bij de fiets dus ik heb dat ook zo gelaten.

In 2022 ben ik dus al begonnen met de fiets uit elkaar te halen en ben toen de nodige aandachtspunten tegengekomen:
De spatborden waren ook op bepaalde punten doorgeroest, deze punten heb ik zelf gerepareerd. De achterbrug is hersteld door een lokale frame-bouwer.
De frame-onderdelen zijn afgelopen jaren volledig ontroest, opnieuw gespoten en de biezen zijn getrokken. De zilverkleurige delen zoals het stuur en de achternaaf zijn opnieuw verchroomd.

Het is alleen nog even alles in elkaar zetten en omdat het zolang geleden is dat ik alles uit elkaar genomen heb, zal dit een mooi puzzeltje worden. Mijn plan is dan wel om iedere keer paar foto's te maken en deze te delen totdat de fiets weer als compleet beschouwd mag worden.
Wordt vervolgd....
Bijlagen
IMG_20200613_171805.jpg
IMG_20200613_171805.jpg (264.71 KiB) 7346 keer bekeken
IMG_20200613_171742.jpg
IMG_20200613_171742.jpg (312.26 KiB) 7346 keer bekeken
theodorus

Re: Alexander's Gazelle

Bericht door theodorus »

Zo die achtervork ziet er spannend slecht uit! :o
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

theodorus schreef: 29 mei 2025, 09.30 Zo die achtervork ziet er spannend slecht uit! :o
Jup. Dat mannetje is niet zo erg, die is wel te vervangen. Het gat in de vork is een flinke verzwakking, die nog wel dicht te lassen is. Maar als ik de rest van de buis zie daarnaast, is daar ook niet veel dikte meer vanover. Ik hoop dat dat flink is opgelast, anders kan hij alsnog afbreken ook als het gat is dicht gelast.
de rode

Bericht door de rode »

Misschien niet wat je wilt horen ; maar dit is ECHT oud ijzer
Appie's

Bericht door Appie's »

Ik heb ook wel eens zoiets gerepareerd maar dat is bij een hele oude en bijzonder rijwiel
Ik zou hier niet zo veel energie meer insteken dat is hem niet waard in mijn ogen
Als er emotionele waarde aan zou zitten zou je een poging kunnen doen maar dan kom ik zelf op een ander stuk achter zeide van een donor frame dut stuk is te ver heen om het gat weer dicht te maken
Plas dat er ook allemaal roest binnen in zit wat ook blijft zitten dan zit je over een paar jaar weer
antieke transportfietsen
AMVisser

Bericht door AMVisser »

Zoals in mijn vorige post omschreven is de fiets eigenlijk zover om weer opnieuw opgebouwd te worden. Dus tja het is een beetje te laat om er niet meer aan te beginnen en de fiets bij het oud ijzer te gooien :lol:.

De fiets is volledig ontroest, dus ook de binnenkant en zou ik mij daar geen zorgen over moeten maken. En de achtervork is destijds gerepareerd door een professionele framemaker dus over de stevigheid maak ik mij ook niet zoveel zorgen. Je ziet ondertussen ook niks meer van de roestschade. Het is eigenlijk niet te zien door de lak, maar toch een fotootje.
20250601_183551.jpg
20250601_183551.jpg (269.42 KiB) 6434 keer bekeken
Afgelopen dagen ben ik langzaam aan begonnen met de onderdelen bij elkaar te zoeken en de deels de fiets op te bouwen.
De trapas is het frame in geperst en dat ging verbazingwekkend makkelijk in verhouding met de ouder eruit persen. De conussen van de balhoofdlagers zijn de balhoofdbuis ingegaan en bij het monteren van de voorvork is een klein probleempje ontdekt.

Misschien zie ik iets anders nog over het hoofd, maar de nieuwe conussen zijn dermate anders dat mijn voorvork eigenlijk te lang is.
20250601_114303.jpg
20250601_114303.jpg (162.17 KiB) 6434 keer bekeken
Er komt verder alleen nog een lamphaak tussen en een ringetje en de moer gaat er niet verder op. Dus daar zal ik even over nadenken hoe dat het mooiste opgelost kan worden. Helaas kan ik mijn oude conussen niet terugvinden, dus vergelijken wat er nu echt anders is kan niet.

De bagagedrager en de schuine stang vanaf zadel naar achtervork hangen nu ook aan het frame. De vork is bevestigd met een nieuw boutje, de oude was nogal krom en roestig....
20250601_114856.jpg
20250601_114856.jpg (299.56 KiB) 6434 keer bekeken
Voor de bagagedrager is de originele schroef gebruikt, maar of dat nou zo mooi is weet ik niet. De is net zoals de rest van alle oude boutjes en moertjes roestig, optisch is dat natuurlijk niet zo mooi..... Denk dat ik op zoek ga naar verchroomde bouten en moeren, dat past ook beter bij de nieuwe spaken. Sowieso moet ik op zoek naar nieuwe boutjes blijkbaar verdwijnt er door de jaren heen het één en ander ondanks dat het in een bakje zit. :o
IMG-20250601-WA0001[1].jpeg
IMG-20250601-WA0001[1].jpeg (265.98 KiB) 6434 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

Ere wie ere toekomt ; het ziet er weer super uit :o
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Zoal de zegswijze is: oude liefde roest niet...
Overigens ook keurige biezen op het frame!
DCR gaat nooit verloren....
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Alexander,

Ik ken drie verschillende manieren om de 'te lange voorvork' op te lossen, varierend van
- makkelijk, maar niet (zo) mooi, tot
- (relatief) ingewikkeld en
- er een tussenin.
Als je aangeeft welke je voorkeur heeft, leg ik je graag uit hoe.

Dirk
AMVisser

Bericht door AMVisser »

Bandenplakker schreef: 2 jun 2025, 11.57 Alexander,

Ik ken drie verschillende manieren om de 'te lange voorvork' op te lossen, varierend van
- makkelijk, maar niet (zo) mooi, tot
- (relatief) ingewikkeld en
- er een tussenin.
Als je aangeeft welke je voorkeur heeft, leg ik je graag uit hoe.

Dirk
Hoi Dirk,
Ik heb hier natuurlijk ook al over na zitten te denken en ik heb aan twee mogelijkheden gedacht. Terwijl ik dit schrijf, schiet een derde mogelijkheid binnen.
1: De voorvork inkorten door een stukje af te zagen.
2: Een busje te draaien en die ertussen te zitten.
3: Een moer die er wel helemaal opgaat om alles op te sluiten, maar das wel heel lelijk.....

Op dit moment heb ik nog niks besloten, maar ik probeer wel altijd alle mogelijkheden te vergelijken. Daarom ben ik best nieuwsgierig naar de methoden die jij kent. Zou je ze misschien ook alle drie uit willen leggen?

Alexander
Plaats reactie