Fongers HZ-70 1935 olijfgroen
Geplaatst: 18 jun 2025, 11.21
Vorige week mocht ik in Haarlem een apart hoog rijwiel ophalen, namelijk een origineel fabrieks-af in olijfgroen met gouden bies uitgevoerde HZ-70.
Deze fiets was al in de mp rubriek voorbij gekomen en staat nu hier thuis.
De fiets is z’n hele bestaan in Haarlem gebleven en tot voor kort altijd in de handen geweest van dezelfde familie: overgegaan van vader (oorspronkelijke koper) op zoon en uiteindelijk bij een buurman liefhebber beland die m ten laatste toch maar verkocht heeft (veel te hoog en er moet t nodige aan gedaan worden)
De fiets is conform het seriegarantboek oorspronkelijk uitgevoerd in olijfgroen met gouden bies en chromen afwerking in uitrusting 10 (trommelremmen en SA 3v) met oliebad kettingkast.
Geleverd op 19-8-1936 aan agent J J van Kooten te Haarlem, getuige ook het dealerplaatje op het voorspatbord.
Eigenlijk is 70 cm te hoog voor mij (182 cm) maar ik heb een zwak voor Fongers fietsen in afwijkende kleuren dus dit leek me een mooi project, aldus geschiedde.
Er moet het nodige aan gebeuren, maar de basis is goed. Het frame is hard en lijkt recht en de meeste missende onderdelen zijn nog wel te vinden met het nodige geduld.
Lastigste punt is het voorspatbord: dit is afgebroken onder de spatbordstang. Ook hier komt een passende oplossing voor.
De komende tijd zal ik de fiets demonteren, goed poetsen en smeren en daarna rustig opbouwen.
Ik zoek oa nog een KB6 naaf en een deksel voor de kettingkast (standaard diameter (21,5cm) een Fongers drieveer zadel (met krul voor)
Op de eerste foto kun je zien dat de fiets, gestript van de meeste prullaria er direct al een stuk toonbaarder uitziet.
Deze fiets was al in de mp rubriek voorbij gekomen en staat nu hier thuis.
De fiets is z’n hele bestaan in Haarlem gebleven en tot voor kort altijd in de handen geweest van dezelfde familie: overgegaan van vader (oorspronkelijke koper) op zoon en uiteindelijk bij een buurman liefhebber beland die m ten laatste toch maar verkocht heeft (veel te hoog en er moet t nodige aan gedaan worden)
De fiets is conform het seriegarantboek oorspronkelijk uitgevoerd in olijfgroen met gouden bies en chromen afwerking in uitrusting 10 (trommelremmen en SA 3v) met oliebad kettingkast.
Geleverd op 19-8-1936 aan agent J J van Kooten te Haarlem, getuige ook het dealerplaatje op het voorspatbord.
Eigenlijk is 70 cm te hoog voor mij (182 cm) maar ik heb een zwak voor Fongers fietsen in afwijkende kleuren dus dit leek me een mooi project, aldus geschiedde.
Er moet het nodige aan gebeuren, maar de basis is goed. Het frame is hard en lijkt recht en de meeste missende onderdelen zijn nog wel te vinden met het nodige geduld.
Lastigste punt is het voorspatbord: dit is afgebroken onder de spatbordstang. Ook hier komt een passende oplossing voor.
De komende tijd zal ik de fiets demonteren, goed poetsen en smeren en daarna rustig opbouwen.
Ik zoek oa nog een KB6 naaf en een deksel voor de kettingkast (standaard diameter (21,5cm) een Fongers drieveer zadel (met krul voor)
Op de eerste foto kun je zien dat de fiets, gestript van de meeste prullaria er direct al een stuk toonbaarder uitziet.