Fongers 75cm

jon8th8n

Fongers 75cm

Bericht door jon8th8n »

Michiel Röben

Re: Fongers 75cm

Bericht door Michiel Röben »

Ja, maar na het zien van de prijs ben ik maar weer afgedropen... Hoe hoger de Fongers hoe hoger de prijs. Het stuur hoort er in ieder geval niet op in 1940 was Fongers al dik in het chroom uitgevoerd. en dat patent stuur is van 1930, (fietser, jij hebt eens zo'n stuur in handen gehad?) dus lijkt me niet echt origineel. Wel mooi om weer zo'n geweldenaar te zien. Het grootste groen gelijnde monster van Nederland of zijn ze er nog groter geweest? De Reus van Rotterdam had ook zo'n knaap van een rijwiel, was die nog hoger?

Ik heb het vermoeden dat dit een All weather/Weer en Wind fiets is.

Toch weer wat bezienswaardigs...

Michiel ;)
fietser

Bericht door fietser »

Het stuur hoort er in ieder geval niet op in 1940 was Fongers al dik in het chroom uitgevoerd.
Het stuur hoort er zeker niet op (in de zin van catalogusspecificaties, maar het kan natuurlijk door de 1e eigenaar onmiddellijk na aankoop gemonteerd zijn). Maar zou zo'n goedkoop H-model in 1940 niet gewoon een celluloïd-stuur gehad hebben?

Nee, ik heb zo'n stuur nooit in handen gehad, alleen een draaibaar stuur (andere constructie, andere fabrikant). Hoger dan 75 cm is mij van Fongers inderdaad niet bekend. Van andere fabrikanten wel (Gazelle, Batavus... op aanvraag), en de Reus van Rotterdam had in ieder geval een nog hogere.

'
Michiel Röben

Maar een nikkel model uit 1930?

Michiel ;)
fietser

Bericht door fietser »

Maar een nikkel model uit 1930?
Stel de eigenaar had dit stuur op zijn vorige fiets, hij kocht in 1940 een nieuwe Fongers en hij liet daar zijn handig Hopmi-stuur op zetten. Kan toch? Wat is dan het originele stuur van deze fiets?

'
Michiel Röben

Ja dat zou zeker kunnen. Maar wij verzamelaars weten ook dat er vaak ander items op fietsen gezet worden om ze interessanter te doen lijken, maar moet gezegd deze imponeert wel ook met dat stuur. Heel mooi.

Michiel ;)
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Nooit gezien zo'n HOPMI stuur. Wel interessant! Maar waar diende het precies voor?

Groeten van
Henk L.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Henk,

Zo'n stuur is volgens mij voor het gemakkelijker in het fietsenrek zetten, omdat je na het inklappen geen last meer van de andere sturen in het rek hebt.

Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Lidnr13 schreef:L.S.

Nooit gezien zo'n HOPMI stuur. Wel interessant! Maar waar diende het precies voor?

Groeten van
Henk L.
Volgens mij heb ik ooit in een artikel over Hopmi in het clubblad gelezen , dat dit soort sturen werd gebruikt als men zijn fiets moest stallen in een nauwe gang .
In de jaren twintig werden in de grote steden etage woningen gebouwd , met een klein gangetje en een nauwe trap naar boven .
Ook toen was het niet vertrouwd om een fiets buiten te laten staan , dus kwam de fiets in het gangetje voor de trap te staan .
Toch maar even in de clubbladen gekeken en kon het daar niet zo snel vinden .
Maar in de special over Nederlandse vouw fietsen op pag 12 staat een afbeelding .
fongers

Bericht door fongers »

Leuk weer zo'n hoge Fongers :D Ook heel bijzonder is de balhoofd transfer. Deze hoort eigenlijk op een model ''Groningen'' te zitten uit de jaren '10. Vind hem wel prijzig..

Groetjes Mark
Plaats reactie