mechanische schijfrem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
marco verbaant

mechanische schijfrem

Bericht door marco verbaant »

Iets buiten ons gezichtsveld wellicht. In een soms moderne bui wil ik nog wel eens op mijn nieuwerwetse gravelfiets rijden. Ik moest de remschijven en remblokken van mijn mechanisch bediende schijfremmen ontvetten en schoonmaken en kwam een klein inbusboutje (zie blauwe pijl) tegen waarvan de werking/bedoeling mij onbekend voorkwam. Wie weet het wel...???
Bijlagen
Tektri lyra mechanische remklauw 02.jpg
Tektri lyra mechanische remklauw 02.jpg (126 KiB) 5950 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
DaVinci

Re: mechanische schijfrem

Bericht door DaVinci »

Is dit niet voor de borging van de pad adjustment schroef?
marco verbaant

DaVinci schreef: 21 jul 2025, 12.44 Is dit niet voor de borging van de pad adjustment schroef?
Ik vermoed dat ook voor de binnenste afstelling te borgen, maar vreemd genoeg is deze niet geheel aangedraaid geweest bij eerste montage, ik kan de afstelling nog gewoon links en rechtsom wijzigen...
m-gineering

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 21 jul 2025, 12.36 Iets buiten ons gezichtsveld wellicht. In een soms moderne bui wil ik nog wel eens op mijn nieuwerwetse gravelfiets rijden. Ik moest de remschijven en remblokken van mijn mechanisch bediende schijfremmen ontvetten en schoonmaken en kwam een klein inbusboutje (zie blauwe pijl) tegen waarvan de werking/bedoeling mij onbekend voorkwam. Wie weet het wel...???
ik denk dat er een kogeltje en een veertje achter zit, dat inklikt in de groeven op de omtrek van de pad stelbout
/Marten
marco verbaant

m-gineering schreef: 21 jul 2025, 12.49 ik denk dat er een kogeltje en een veertje achter zit, dat inklikt in de groeven op de omtrek van de pad stelbout
Bij nader inzien denk ik dat ook.... :D
Plaats reactie