Na een tip in de Marktplaats topic contact gezocht met de verkoper, twee 28inch racefietswielen meegenomen en de Maxwell op de fietsendrager mee naar huis genomen.
De fiets is volgens de verkoper met een partij auto’s meegekomen en heeft een jaar of 20 in de showroom gestaan. Het autobedrijf van Hans Bezemer is meer dan 10 jaar geleden failliet gegaan waarna de fiets mee naar huis is genomen. De fietsenwinkel was van neef M. Bezemer en zat in de Hooftstraat van Alphen aan den Rijn zou ergens in de jaren’80 zijn deuren hebben gesloten.
Bron historische afbeeldingen en reclame: de Historisch Vereniging Alphen aan den Rijn
De naven liggen volledig uit elkaar en de meeste spaken zijn doorgeknipt. Mooi klusje voor aankomende winter.
De velgranden daar tref ik de merknaam Rigida aan, model B en ‘ Made in France’. Ik denk dat deze randen mooi op te poetsen zijn en vind de zwart gelakte steep in het midden een gaaf detail.
Volgens een Maxwell boekje uit de kennisbank blijkt dit model een De Luxe M4 te zijn. 3-speed met trommelremmen.
Ik mis een Philips-embleem aan de bovenkant van de koplamp. Heeft iemand misschien iets liggen?
Na wat Googlen op Philidyne kwam ik een interessant artikel tegen: https://oudefiets.nl/publicaties/index- ... ondergang/
Hierdoor leerde ik dat het Rijkskeur D 27 achterlicht en de dynamo ook van Philidyne zijn.
Maxwell De Luxe M4 1950
-
Maxwell De Luxe M4 1950
Laatst gewijzigd door Wouterfietst op 27 jul 2025, 20.05, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Maxwell De Luxe M4 1950
Hé dat lijkt Max wel!
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!!