Commandeurnok afgebroken.
Commandeurnok afgebroken.
Net mijn Gazelle Champion Mondial afgemaakt. Tijdens mij testrit vanmiddag is de commandeurnok afgebroken. Zou ik deze kunnen lijmen met bijvoorbeeld Bison twee componenten voor metaal?
Ed.
Ed.
- Bijlagen
-
- IMG_2614.jpeg (368.64 KiB) 969 keer bekeken
-
- IMG_2613.jpeg (367.95 KiB) 969 keer bekeken
-
- IMG_2611.jpeg (664.74 KiB) 969 keer bekeken
- marco verbaant
Re: Commandeurnok afgebroken.
Ik vrees dat dat niet blijft zitten. Beter een framebouwer opzoeken...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Er weer opsolderen is helaas slecht voor de verf. Het mooiste zou zijn als je een bandage kon vinden zoals de Simplex 2269, maar dan een voor iets anders dan een Simplex handeltje. Dit is een bandage met een handel aan een kant en een gat aan de andere kant. Konden ze (Peugeotjes) leveren met en zonder voorderailleurmarco verbaant schreef: ↑3 aug 2025, 13.56 Ik vrees dat dat niet blijft zitten. Beter een framebouwer opzoeken...
/Marten
- austral man
Kun je er geen blindklink moer in zetten?
Hans
Hans
-
en dan? Theoretisch zou je met een draadje een boutje van binnen naar buiten kunne trekken, en dan door het gat in de andre nog het boutje in de nok aandraaien, En dan met een speciaal kort schroefje de commandeur er weer opzetten.
/Marten
Een iets drastischer oplossing is de andere kant ook verwijderen (wegslijpen) en een mooie Campagnolo beugel over het geheel klemmen.
Sportief fietsend!
-
Mij lijkt dat je niets te verliezen hebt met de lijmpoging. Ik zie overigens ook geen soldeerresten op het frame.
Zou het origineel ook gelijmd zitten?
Ik vroeg me ook af of de tegenover liggende versteller mogelijk precies in lijn ligt en dat er een doorlopende schroefdraad van links naar rechts door de buis te schroeven is. De buitenste verchroomde klemwartels moeten dan wel van het type moer zijn. Ik ken die dingen onvoldoende om te weten dat het een moer dan wel bout is.
Dat idee van een blindkkinkmoer is ook niet verkeerd .Wij gebruikte ze in M8 versie om taxi fixatie beugels in rolstoel framebuis te monteren.
Die stoelen ondergingen een crashtest. Muurvast zat het.
Ik vroeg me ook af of de tegenover liggende versteller mogelijk precies in lijn ligt en dat er een doorlopende schroefdraad van links naar rechts door de buis te schroeven is. De buitenste verchroomde klemwartels moeten dan wel van het type moer zijn. Ik ken die dingen onvoldoende om te weten dat het een moer dan wel bout is.
Dat idee van een blindkkinkmoer is ook niet verkeerd .Wij gebruikte ze in M8 versie om taxi fixatie beugels in rolstoel framebuis te monteren.
Die stoelen ondergingen een crashtest. Muurvast zat het.
-
Soldeer is zeker 10 x zo sterk als lijm, dus vergeet een lijmverbinding tenzij je het lijmoppervlak spectaculair weet te vergroten. Een geschroefde verbinding lijkt mij moeizaam, want de buis is niet erg stijf (druk je plat dus dat blijft veren) en met het handeltje draai je de verbinding weer los tenzij je dat weet te borgen.Maarten Waarlé schreef: ↑4 aug 2025, 08.55 Mij lijkt dat je niets te verliezen hebt met de lijmpoging. Ik zie overigens ook geen soldeerresten op het frame.
Traditioneel vallen de nokken er af omdat iemand een te lang boutje heeft gebruikt, maar dat kan ik niet rijmen met het gat in de buis. ( ik heb twee frames gechecked, en die hebben daar geen gat) Een valpartij kan natuurlijk ook. Lijkt inderdaad dat iemand de nok er weer opgelijmd heeft en de fiets op MP geslingerd, want het blijft natuurlijk net lang genoeg zitten om de betaling af te ronden

Laatst gewijzigd door m-gineering op 4 aug 2025, 09.49, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
-
Nou..., Als je de draadeind aan de linker kant met locktite vast zet dan gaat dat nooit meer meedraaien tenzij warm gemaakt.
Maar inderdaad het is niet geheel duidelijk wat de voorgeschiedenis is van de bevestiging. Het ziet er uit als lijmresten. Misschien weet Ed daar iets over te melden.
Maar inderdaad het is niet geheel duidelijk wat de voorgeschiedenis is van de bevestiging. Het ziet er uit als lijmresten. Misschien weet Ed daar iets over te melden.
-
Het probleem zit alleen aan de rechterkant. En daar zit een stroef draaiend handeltje waar aan getrokken en gedraaid wordt. Als dat geen goede connectie met de buis heeft helpt een dun staafje dat vast zit aan de overkant ook nietMaarten Waarlé schreef: ↑4 aug 2025, 09.19 Nou..., Als je de draadeind aan de linker kant met locktite vast zet dan gaat dat nooit meer meedraaien tenzij warm gemaakt.
/Marten