Even voorstellen
-
Even voorstellen
Hallo beste mede fietsliefhebbers, al jarenlang ben ik een enorme liefhebber van fietsen met zeker een zwak voor oude/rare fietsen. Door persoonlijke omstandigheden kan/mag ik helaas niet werken , waardoor deze hobby mij altijd te hoog gegrepen leek. Onlngs heb ik van een oom van me twee oude tandems in bruikleen/opknapdeal gekregen. Een is een oude gazelle uit 1940 en de andere is een groot enigma. De `40 was oorspronkelijk bedoeld als donor voor de `26/`36 maar na aankoop bleek deze in een uitstekende staat te zijn en hebben we besloten die eerst rijklaar te maken. Ik en mijn ega zijn fan van tandems en zo hebben we er niet een maar twee. Ik ben vooral benieuwd of hier mensen zijn die mij kunnen helpen met het identificeren van de oorspronkelijke tandem. Ook zoek ik hier natuurlijk onderdelen bij want het enige wat origineel is, is het frame en de spatborden. Verder klus ik op mijn volkstuin, vandaar de naam.
- Bijlagen
-
- Het enigma
- IMG_20250722_113141-lowrez.jpg (624.52 KiB) 980 keer bekeken
-
- de gazelle uit 1940
- IMG_20250719_145343-lowrez.jpg (665.35 KiB) 980 keer bekeken
- fietshobbyist
Re: Even voorstellen
Welkom tuinman,
De bovenste tandem heeft voor en achter brede spatborden als op de bovenste tandem, maar er zit teveel ruimte tussen de wielen en de spatborden.
De wielen zijn te klein en zullen niet origineel zijn. De brede spatborden wijzen erop dat deze tandem was bedoeld voor een hulpmotor.
De onderste tandem heeft die dikke banden wel. Dat wijst erop dat die ook bedoeld was voor de montage van een hulpmotor - om er het voorwiel mee aan te drijven.
Edit - om u voor een valstrik te behoeden: mocht die kruiwagen een keer een lekke band krijgen, ga dan direct voor een compleet wiel met een massieve band. Want, de ellende van het beulswerk van het proberen te vervangen wil je Echt Niet
Groet,
Werner
De bovenste tandem heeft voor en achter brede spatborden als op de bovenste tandem, maar er zit teveel ruimte tussen de wielen en de spatborden.
De wielen zijn te klein en zullen niet origineel zijn. De brede spatborden wijzen erop dat deze tandem was bedoeld voor een hulpmotor.
De onderste tandem heeft die dikke banden wel. Dat wijst erop dat die ook bedoeld was voor de montage van een hulpmotor - om er het voorwiel mee aan te drijven.
Edit - om u voor een valstrik te behoeden: mocht die kruiwagen een keer een lekke band krijgen, ga dan direct voor een compleet wiel met een massieve band. Want, de ellende van het beulswerk van het proberen te vervangen wil je Echt Niet
Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 5 aug 2025, 09.30, 2 keer totaal gewijzigd.
- Loopt spaak
Re: Even voorstellen
Welkom bij onze mooie club.