Stuur stangremmen

f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Stuur stangremmen

Bericht door f4_1400 »

Onlangs heb ik een Phoenix aangeschaft, het is er één met stangremmen. Nou lijkt het stuur dat erop zit mij te recent, heeft iemand een beter bijpassend stuur liggen?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Stuur stangremmen

Bericht door Lidnr13 »

Beste f4-1400,

Dat stuur hoeft niet recent te zijn. Ik had in 1950 al een Engelse fiets met zo'n stuur.

Groeten van
Henk L.
Durabo88
Berichten: 2596
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Stuur stangremmen

Bericht door Durabo88 »

Beste f4-1400,

Hier sluit ik mij bij aan. Bovendien heeft dit stuur de mogelijkheid om links en rechts onafhankelijk van elkaar te remmen, wat ik persoonlijk prettiger vind.

Als je het al gaat vervangen, bewaar dan wel dit stuur. Want als je er later achter komt dat het toch het originele stuur was, dan heb je spijt. Dit heb ik onlangs met het voorwiel (aluminium) van mijn RIH-Fongers gehad. Ik was er vanuit gegaan dat het achterwiel (verchroomd staal) de originele was, maar dit bleek alleen voor de naaf te gelden. Dus ik een ander geschikt voorwiel erbij zoeken, wat achteraf niet juist bleek te zijn. Het oude wiel had ik ondertussen aan een andere hobbyïst weggegeven, die ‘m gebruikt of weggegooit heeft (ik ben er namelijk voor teruggeweest).

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3854
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stuur stangremmen

Bericht door maartenB »

Zo te zien staat er iets in het stuur gegraveerd. Kun je aangeven wat daar precies staat? Foto?
Ik let altijd extra op Phoenix omdat ik het een mooi merk vind en ik weet inmiddels dat de sturen lastig zijn om aan te komen, op een of andere manier is het chroom slecht.
Dus gewoon rustig afwachten en rondkijken als echt blijkt dat dit stuur er niet op hoort..
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Stuur stangremmen

Bericht door f4_1400 »

Hierbij een foto van het logo op het stuur; er staat dus UKA.
Het is trouwens en Phoenix Mutaped, werden die ook in de jaren 50 nog gemaakt? Want dan is het stuur misschien wel origineel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3854
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Stuur stangremmen

Bericht door maartenB »

De Mutaped werd zeker in de jaren 50 nog gemaakt, in de databank op dit forum (alleen voor clubleden) kun je de folders uit die jaren downloaden en het nagaan.

UKA staat voor Unikap, de fusie tussen Union en Kapitein, was ergens in de jaren 60. Op de site Rijwiel.net moet je dat wel na kunnen gaan, maar de clou is: het is geen Phoenix stuur. Dus je hebt gelijk: op zoektocht! De fiets is het waard, de Mutaped is de interessantste en meest eigenwijze Phoenix.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Stuur stangremmen

Bericht door f4_1400 »

Een origineel Phoenix stuur zal vast lastig worden, zelf gaat het me er vooral om dat het een kloppend geheel wordt qua datering en design, een passend stuur van een ander merk is dan ook een optie, wie weet raad?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Stuur stangremmen

Bericht door arjank »

is inderdaad geen origineel stuur. phoenix voorzag bijna alle onderdelen van het eigen merk.
de mutaped is gemaakt/geleverd van 1937 tot midden jaren '50. wat is het framenummer? dan kan ik 'm dateren. phoenix zat in 1948 op 100.000.
dat van slechte chroom-kwaliteit herken ik niet: vortus (lakprocede) leverde duurzame lak- (en chroom-)kwaliteit op.

groet, arjan
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Stuur stangremmen

Bericht door f4_1400 »

Inmiddels heb ik een geschikt stuur gevonden, echter op het einde van de remhendels zitten vlakke beugeltjes en ik zoek er 1 met een knik, dit is in elk geval nodig voor de achterrem aangezien het stangtje anders tegen de stuurpen aanloopt. Hier wat foto's om het te verduidelijken, zowel van de vlakke beugeltjes als het model met knik dat ik zoek. Wie weet raad?

Afbeelding
Afbeelding
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Stuur stangremmen

Bericht door f4_1400 »

Niemand? Zijn dit zulke oncourante beugeltjes?
Plaats reactie