Velorama tentoonstelling “Wereld in Onderdelen”
- Jorisoudefiets
Velorama tentoonstelling “Wereld in Onderdelen”
Op vrijdag 29 augustus a.s. vindt in het Nationaal Fietsmuseum Velorama de opening plaats van de tentoonstelling “Wereld in Onderdelen”.
Deze tentoonstelling belicht de verandering in de fietsonderdelen industrie in de jaren 70 en 80 van een regionale naar een mondiale markt. De vele Europese fabrikanten van fietsonderdelen kregen in toenemende mate concurrentie vanuit Japan. Dit betekende dat vele Europese fabrikanten gingen samenwerken of fuseren. Het Japanse Shimano werd wereldmarktleider. Uiteindelijk moesten vele Europese fabrikanten van fietsonderdelen door deze hevige concurrentiestrijd de deuren sluiten. Deze ontwikkeling wordt in de tentoonstelling zichtbaar gemaakt aan de hand van een Gazelle racefiets uit 1969 en een Shimano racefiets uit 1980. Samen tonen zij hoe de fietsonderdelen industrie veranderde.
Een digitale flyer over de tentoonstelling vindt u in de bijlage.
Indien u bij de opening aanwezig wilt zijn verzoeken wij u zich aan te melden info@velorama.nl
Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door bijdragen van Provincie Gelderland, Koninklijke Gazelle en Shimano.
Contactgegevens Nationaal Fietsmuseum Velorama Waalkade 107, Nijmegen
Deze tentoonstelling belicht de verandering in de fietsonderdelen industrie in de jaren 70 en 80 van een regionale naar een mondiale markt. De vele Europese fabrikanten van fietsonderdelen kregen in toenemende mate concurrentie vanuit Japan. Dit betekende dat vele Europese fabrikanten gingen samenwerken of fuseren. Het Japanse Shimano werd wereldmarktleider. Uiteindelijk moesten vele Europese fabrikanten van fietsonderdelen door deze hevige concurrentiestrijd de deuren sluiten. Deze ontwikkeling wordt in de tentoonstelling zichtbaar gemaakt aan de hand van een Gazelle racefiets uit 1969 en een Shimano racefiets uit 1980. Samen tonen zij hoe de fietsonderdelen industrie veranderde.
Een digitale flyer over de tentoonstelling vindt u in de bijlage.
Indien u bij de opening aanwezig wilt zijn verzoeken wij u zich aan te melden info@velorama.nl
Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door bijdragen van Provincie Gelderland, Koninklijke Gazelle en Shimano.
Contactgegevens Nationaal Fietsmuseum Velorama Waalkade 107, Nijmegen
- Bijlagen
-
- WERELD IN ONDERDELEN.jpg (137.83 KiB) 1313 keer bekeken
Bussum
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu buizen)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu frame)
'50-'60er Nancia en SIF
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
1891 Sparkbrook
1908 Terrot Course
1928 Seidel & Naumann Germania
1938 Gnome Rhone (alu buizen)
1938-1951 Gazelle oma
1949 Bridge oma
1951 Duravia (alu frame)
'50-'60er Nancia en SIF
1966 Burgers oma
1966 Batavou
1968 Magneet ABC
Re: Velorama tentoonstelling “Wereld in Onderdelen”
Oh, dat is wel leuk! Hans van Vliet is/was natuurlijk een bekende uit de Koga-/Shimanostal en ik ben ook wel benieuwd welke "Shimano"-fiets er zal staan.
De poster suggereert dat het om een fiets met AX zou kunnen gaan, en dan zou het zo maar eens een Jan Janssen kunnen zijn.
De mijne:

De poster suggereert dat het om een fiets met AX zou kunnen gaan, en dan zou het zo maar eens een Jan Janssen kunnen zijn.
De mijne:

-
Interessante tentoonstelling en leuk om een aantal leden in levende lijve te ontmoeten.
Den Haag
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint
- 1973 Windsor Dura Ace
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint
- 1973 Windsor Dura Ace
- marco verbaant
Die uit dezelfde fabriek kwam als die van Norta. Behalve de letters op de buizen identiek, inclusief kleurstijl....

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Jan Janssen, Norta, Standish en nog een handvol fabrikanten waren kennelijk uitverkoren door Shimano als "launching customers" voor de AX-lijn in hun respectievelijke landen. De frames werden in opdracht van Shimano in Japan gebouwd, o.a. door Araya. Ik vermoed dat de fietsen min of meer kant-en-klaar door Shimano werden geleverd, inclusief de blauw-groene bestickering.marco verbaant schreef: ↑29 aug 2025, 20.18Die uit dezelfde fabriek kwam als die van Norta. Behalve de letters op de buizen identiek, inclusief kleurstijl....![]()
- marco verbaant
Zou zomaar kunnen, ik ken(de) de twee door mij genoemde. Idd was Shimano toen baanbrekend bezig met Dura Ace AX, 600 AX en Adamas AX.... Toonaangevend voor veel later aerodynamisch genot. De aeroremgrepen (onder andere) werden in korte tijd enorm populair... 

-
Het betrof een persoonlijk door Hans gedoneerde Shimano fiets.
Ik heb geen volledige foto van de fiets kunnen maken.
Ik heb geen volledige foto van de fiets kunnen maken.
- Bijlagen
-
- IMG_4255.jpeg (227.8 KiB) 452 keer bekeken
-
- IMG_4256.jpeg (256.33 KiB) 452 keer bekeken
-
- IMG_4252.jpeg (365.74 KiB) 452 keer bekeken
-
- IMG_4253.jpeg (289.83 KiB) 452 keer bekeken
-
- IMG_4254.jpeg (271.4 KiB) 452 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wouterfietst op 30 aug 2025, 08.15, 1 keer totaal gewijzigd.
Den Haag
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint
- 1973 Windsor Dura Ace
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint
- 1973 Windsor Dura Ace
- marco verbaant
PRACHTIG.... 

Een running gag rond Shimano AX begon ooit met iemand die op een forum zijn mooie "XO sewepe" cranks liet zien:
Als je er op let kom je dat merk nog steeds af en toe tegen:
Als je er op let kom je dat merk nog steeds af en toe tegen:
- marco verbaant