Ik heb twee vragen waar ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen
1. Onlangs heb ik een oude biezentrekker gekocht via marktplaats waarmee ik wil gaan "experimenteren" echter ben ik totaal niet thuis in het verf en lak wereldje. Ik heb een beetje proberen te achterhalen wat voor verf ik nodig heb voor dit apparaatje maar ik kom er nog niet helemaal uit. In de handleiding wordt benoemt dat ik onverdunde Japan- of celluloselak nodig heb. Hoe kom ik daaraan in de juiste kleur (Fongers groen)? Zou iemand mij op weg kunnen helpen?
biezentrekker 2.jpg (344.16 KiB) 850 keer bekeken
biezentrekker 1.jpg (350.96 KiB) 850 keer bekeken
2. Ik heb een mooi zadel gescoord die helaas is gescheurd aan de achterkant, ik neem aan dat je hier een nieuw stuk in wilt naaien of lijmen (nog een wereldje waar ik niet in thuis ben ). Wat zou hier een goed plan van aanpak zijn?
voor biezentrekken heb ik diverse malen die kleine potjes rijwielverf gebruikt van Teoflux. Prima spul. Wel met terpentine of thinner je gereedschap heel goed schoonmaken. De groene Teoflux heb ik ooit wat bijgemengd tot een net-echte Fongers bies.
Zo'n kapot zadel zou ik overigens niet meer kunnen repareren, ligt wellicht aan mij. Gewoon doorzoeken naar een betere?
Kunstschilder waren benodigdheden winkels (van Beek art) bijvoorbeeld. Heeft veel mooie kleine postjes verf.
Waaronder ook de modelbouw verf als Fotomaan benoemd inclusief verdunner hiervoor.
Maar Zijn verkopen ook verf stiften. Die werken heel gemakkelijk.
Heb me jaren geleden ook eens laten verleiden door de Engelse verkoper op de Vehikel beurs in Utrecht van hele mooie biezentrekkers. Een echte marktverkoper die dit dagelijks doet. Tot je zelf thuis gaat knoeien. Je moet ergens stoppen en dat ding van je werkstuk afhalen. Een hele kunst waar ik het geduld niet voor had. Dus mijn advies is eerst oefenen op iets anders. Succes.
maartenB schreef: ↑1 sep 2025, 17.18
voor biezentrekken heb ik diverse malen die kleine potjes rijwielverf gebruikt van Teoflux. Prima spul. Wel met terpentine of thinner je gereedschap heel goed schoonmaken. De groene Teoflux heb ik ooit wat bijgemengd tot een net-echte Fongers bies.
Zo'n kapot zadel zou ik overigens niet meer kunnen repareren, ligt wellicht aan mij. Gewoon doorzoeken naar een betere?
Staat genoteerd, verf mengen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan maar dat zal vast goedkomen. Bedankt!
Dat zadel is wel erg kapot ja. Wellicht vind ik ooit in de toekomst eentje in betere staat. Tot nu toe lijken ze echter vrij schaars.
Fotomaan schreef: ↑1 sep 2025, 17.29
Lijkt dit ergens op?
Humbrol heeft veel kleuren en het is stevige lak.
Ook mooi, ik zou denken dat als het in een airbrush kan dan zou het met de biezentrekker ook wel werken?
Beau-Velo schreef: ↑1 sep 2025, 22.34
Kunstschilder waren benodigdheden winkels (van Beek art) bijvoorbeeld. Heeft veel mooie kleine postjes verf.
Waaronder ook de modelbouw verf als Fotomaan benoemd inclusief verdunner hiervoor.
Maar Zijn verkopen ook verf stiften. Die werken heel gemakkelijk.
Heb me jaren geleden ook eens laten verleiden door de Engelse verkoper op de Vehikel beurs in Utrecht van hele mooie biezentrekkers. Een echte marktverkoper die dit dagelijks doet. Tot je zelf thuis gaat knoeien. Je moet ergens stoppen en dat ding van je werkstuk afhalen. Een hele kunst waar ik het geduld niet voor had. Dus mijn advies is eerst oefenen op iets anders. Succes.
Ah er zit wel een van Beek art in Groningen. Wellicht kan ik daar eens langs.
Dat biezen trekken lastig is had ik al begrepen (http://www.rijwiel.net/restsim10n.htm) maar toch heb ik de hoop een natuurtalent te zijn.
Wat ik doe met het trekken van biezen is starten op papierplakband en eindigen op papierplakband. je krijgt dan een strak einde en begin. En bij het starten op plakband kan de trekker al wat verf transporteren naar het contactpunt met het frame voordat de route na het plakband aanvangt.
Tegenwoordig maak ik de dwarsverbindingen met die zelfde plakband die ik dan op een lijndikte van elkaar zet en dan invul met verf.
Wel wrijf ik eerst de plakband goed aan om het onderdoor kruipen te voorkomen.
Ik zet deze dwarsbiezen zo uit omdat ik met een trekker nooit mooi haaks kan oversteken. Het gaat altijd scheef.
Waar ik ook op let is dat ik op een buis de linker en rechter lengte bies zo goed mogelijk op gelijke hoogte zet.
Heel snel zit de ene hoger dan de andere en dat is ook storend. Op de plakband kun je merktekens aanbrengen om die symmetrie te verkrijgen.
Wat ook wel eens fout gaat is dat de bies om de buis torderend is aangebracht.
Door de beweging van je arm verdraai je ongemerkt van richting . Dat is te voorkomen door een beetje als een ''houten klaas'' langs de buis te bewegen.