Vintage Batavus ic racefiets
Vintage Batavus ic racefiets
Beste fietsliefhebbers,
Ik zit met wat vraagstukken omtrent een nieuwe aankoop. Deze wil ik weer in zn oude glorie zien te herstellen .
Het betreft een Batavus Inter-cycle racefiets gekocht van eerste eigenaar en liet weten alles orgineel is buiten de banden om. Deze fiets sprak mij aan vanwege de vele roestvorming..... ,ik bedoel "details" en voor de prijs van 200 euro zag ik hier wel een mooi project in.
Ik ben benieuwd naar het bouwjaar ?
Uit het frame-nr. maak ik op 73 (eindigend) . Maar uit research op internet , zie ik dat de eerste serie shimano600 onderdelen pas 1975 op de markt zijn gekomen...
Zo ook het stuur is van Cinelli ; uitvoering Giro D'Italia , is dit van origine uit het stuur ?
Ps. Ik zoek ook een folder foto of orginele staat foto van dit exemplaar . Maar tot heden deze verchroomde versie nog niet kunnen vinden.
Zie graag een reactie tegemoet die mij meer info kan geven over deze Batavus racefiets
Mvg
Ik zit met wat vraagstukken omtrent een nieuwe aankoop. Deze wil ik weer in zn oude glorie zien te herstellen .
Het betreft een Batavus Inter-cycle racefiets gekocht van eerste eigenaar en liet weten alles orgineel is buiten de banden om. Deze fiets sprak mij aan vanwege de vele roestvorming..... ,ik bedoel "details" en voor de prijs van 200 euro zag ik hier wel een mooi project in.
Ik ben benieuwd naar het bouwjaar ?
Uit het frame-nr. maak ik op 73 (eindigend) . Maar uit research op internet , zie ik dat de eerste serie shimano600 onderdelen pas 1975 op de markt zijn gekomen...
Zo ook het stuur is van Cinelli ; uitvoering Giro D'Italia , is dit van origine uit het stuur ?
Ps. Ik zoek ook een folder foto of orginele staat foto van dit exemplaar . Maar tot heden deze verchroomde versie nog niet kunnen vinden.
Zie graag een reactie tegemoet die mij meer info kan geven over deze Batavus racefiets
Mvg
- Bijlagen
-
- Screenshot_20250915_205539_Chrome.jpg (139.42 KiB) 4532 keer bekeken
-
- 20250916_164504.jpg (465.05 KiB) 4532 keer bekeken
-
- 20250916_195219.jpg (445.01 KiB) 4532 keer bekeken
-
- 20250929_155649.jpg (338.11 KiB) 4532 keer bekeken
-
Re: Vintage Batavus ic racefiets
Ik hoop het niet. De Cinelli sturen hebben een aparte diameter, dus als er niet ook een Cinelli pen omheen zit is er een amateur actief geweest
/Marten
- marco verbaant
De remgrepen zijn van het Italiaanse Universal, de derailleurs van Shimano (en dus van later mogelijk). Ik dacht overigens dat het eerste cijfer bepalend is/was voor Batavus bouwjaren.
Overigens had Batavus in die jaren nog niet de roemruchte bekendheid dan iets later, toen ze bondsleverancier werden. Het waren nog maar de beginjaren zeg maar in dat segment. In de tijd van Televizier Batavus liet Batavus de racefietsen bouwen door Jabo (Jasper Bouma). De crankset is van het Franse Stronglight, Het lijkt dus een "pretpakket"....
Overigens had Batavus in die jaren nog niet de roemruchte bekendheid dan iets later, toen ze bondsleverancier werden. Het waren nog maar de beginjaren zeg maar in dat segment. In de tijd van Televizier Batavus liet Batavus de racefietsen bouwen door Jabo (Jasper Bouma). De crankset is van het Franse Stronglight, Het lijkt dus een "pretpakket"....
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Aa oke , heb ik wat aan !marco verbaant schreef: ↑29 sep 2025, 17.59 De remgrepen zijn van het Italiaanse Universal, de derailleurs van Shimano (en dus van later mogelijk). Ik dacht overigens dat het eerste cijfer bepalend is/was voor Batavus bouwjaren.
Super bedankt voor de uitgebreide informatie. dan zou de fiets uit 1961 moeten dateren en dan is er inderdaad later aan gesleuteld . Helaas ja , goed om te weten.
Kijken of ik het orgineel kan achterhalen nog
Aa duidelijk , de stuurpen is van Atax , pretpakket word steeds minder orgineel ! Haha bedankt voor de informatie , tof !m-gineering schreef: ↑29 sep 2025, 17.40
Ik hoop het niet. De Cinelli sturen hebben een aparte diameter, dus als er niet ook een Cinelli pen omheen zit is er een amateur actief geweest
- marco verbaant
Denk eerder 1971
-
Stronglight cranks kom je in deze periode bij 'iedereen' tegen, dus als het bracket ook Stronglight is kon dat wel eens origineel zijn. Ik heb mijn twijfel bij de Atax stuurpen, die associeer ik vooral met goedkope Peugeotjes. Maar dan zal die wel aardig los (want metrisch) in de binnenbalhoofdbuis zittenmarco verbaant schreef: ↑29 sep 2025, 17.59 De crankset is van het Franse Stronglight, Het lijkt dus een "pretpakket"....
/Marten
Het Stronglight crankstel is volgens mij ouder dan de fiets. Stronglight ging ergens in de jaren 70 over op inbus bladbouten, dit zijn nog de zeskantige.
Sportief fietsend!
- marco verbaant
Wat de benaming "pretpakket" nog maar eens benadrukt. Overigens niet eend denigrerend bedoeld. Want in die jaren deden we niet anders. Echte groepen waren er nog niet. Campagnolo kwam pas met haar sidepull Record remmen in 1968 om tot een nagenoeg complete groep te komen. Shimano volgde toch nog weer een paar jaar later. Schreeuwend duur ook nog, die Campagnolo remgreen, en nog steeds wel eigenlijk. We combineerden in die jaren wat af, Bijvoorbeeld de gouden combi tussen Mafac centrepull remhoeven in combinatie met Universal remmen was een beproefde en geliefde combinatie.

m-gineering schreef: ↑29 sep 2025, 20.58Stronglight cranks kom je in deze periode bij 'iedereen' tegen, dus als het bracket ook Stronglight is kon dat wel eens origineel zijn. Ik heb mijn twijfel bij de Atax stuurpen, die associeer ik vooral met goedkope Peugeotjes. Maar dan zal die wel aardig los (want metrisch) in de binnenbalhoofdbuis zittenmarco verbaant schreef: ↑29 sep 2025, 17.59 De crankset is van het Franse Stronglight, Het lijkt dus een "pretpakket"....
Bedankt voor de expertise . Zal is uitzoeken wat gebruikelijk is bij een batavus fiets in die tijd . Bij deze stuurpen van atax zaten ook al wat beschadigingen op de expanderbout .
Dat is positief , want die zit er wel degelijk op.
- Bijlagen
-
- 20250930_172308.jpg (310.8 KiB) 3345 keer bekeken
-
- 20250929_185154.jpg (173.03 KiB) 3345 keer bekeken