Görickewerke Bielefeld
Görickewerke Bielefeld
Richard kwam vanmiddag een transportfiets van het merk Göricke uit Bielefeld brengen.
Een bijzondere fiets omdat ie qua vorm en stijl Nederlands is maar in Bielefeld, Duitsland in 1942 gebouwd is.
De achternaaf is een jubileumuitgave. Er staat 50 Millionen1904-1940 en natuurlijk de laatste twee cijfers van het bouwjaar 42 met op dezelfde hoogte een W.
De klemmen van het bagagerek zijn gegoten met schroefdraad in de gaten zodat er geen moer nodig is.
Dat heb ik tot nog toe alleen maar gezien bij een Cyrus die naar België is verhuist.
De pedalen, of op zijn minst de rubbers lijken me vervangen omdat de rubbers nauwelijk gebruikt zijn.
http://www.goericke-rad.de/kataloge.html
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Een bijzondere fiets omdat ie qua vorm en stijl Nederlands is maar in Bielefeld, Duitsland in 1942 gebouwd is.
De achternaaf is een jubileumuitgave. Er staat 50 Millionen1904-1940 en natuurlijk de laatste twee cijfers van het bouwjaar 42 met op dezelfde hoogte een W.
De klemmen van het bagagerek zijn gegoten met schroefdraad in de gaten zodat er geen moer nodig is.
Dat heb ik tot nog toe alleen maar gezien bij een Cyrus die naar België is verhuist.
De pedalen, of op zijn minst de rubbers lijken me vervangen omdat de rubbers nauwelijk gebruikt zijn.
http://www.goericke-rad.de/kataloge.html
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- DSCN9669.JPG (378.29 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9718.jpg (422.84 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9719.jpg (433.29 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9716.jpg (394.33 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9712.jpg (402.63 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9713.jpg (340.45 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9725.jpg (441.17 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9727.jpg (471.06 KiB) 11162 keer bekeken
-
- DSCN9732.jpg (302.87 KiB) 11163 keer bekeken
-
- DSCN9734.jpg (298.32 KiB) 11164 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Göricke werkeBielefeld
Heel bijzonder Charles! Dat Göricke in de jaren dertig dames- en herenfietsen volgens Nederlands model fabriceerde wist ik, maar Transportfietsen, nee.
Zo'n zelfde model rek met gegoten klemmen zit ook op mijn Eysink Super Standaard uit 1941-42. Dat rek is van het merk Standaard, de naam is er aan de voorzijde ingeslagen. Is dat bij de Göricke ook het geval?
Kun je ook eens kijken wat het framenummer is? Dan is te zien of dat past bij het jaartal in de achternaaf.
Groeten,
Sjoerd
Zo'n zelfde model rek met gegoten klemmen zit ook op mijn Eysink Super Standaard uit 1941-42. Dat rek is van het merk Standaard, de naam is er aan de voorzijde ingeslagen. Is dat bij de Göricke ook het geval?
Kun je ook eens kijken wat het framenummer is? Dan is te zien of dat past bij het jaartal in de achternaaf.
Groeten,
Sjoerd
Re: Görickewerke Bielefeld
Hoi Sjoerd,Zo'n zelfde model rek met gegoten klemmen zit ook op mijn Eysink Super Standaard uit 1941-42. Dat rek is van het merk Standaard, de naam is er aan de voorzijde ingeslagen. Is dat bij de Göricke ook het geval?
Ja, het bagagerek is nog van de beginperiode nadat in 1926 de boekhouder en de bedrijfsleider de stamperij van Eip over hebben genomen.
Weet jij in welk jaar ze de naam Roelewiel zijn gaan voeren?
Het is ook wel interessant om uit te zoeken in welke periode de gegoten nokken werden gemaakt.
Die zie je niet zo vaak dus dat zal wel duur zijn geweest en niet zo lang gemaakt.
Ik twijfel er niet aan dat de achternaaf origineel is maar je weet nooit natuurlijk. Gisteren had ik geen tijd meer om het framenummer te zoeken maar dat zal ik zo even doen.Kun je ook eens kijken wat het framenummer is? Dan is te zien of dat past bij het jaartal in de achternaaf.
Weet jij framenummers van Göricke aan jaartallen te koppelen?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Vanaf wanneer de naam Roelewiel gebruikt werd weet ik ook niet. Daar ben ik wel benieuwd naar. Is er iemand hier op het forum die daar wat over kan vertellen?
Van mijn Eysink uit 1941-42 heb ik de indruk dat alles wat er op zit origineel is. Het is een doortrapper, er staat geen jaartal op de naaf. Maar volgens het framenummer is hij wel uit het begin van de oorlog.
Van de Göricke framenummering heb ik een overzicht gevonden. Als het nummer van je transporter ook uit die periode is, wordt het aannemelijk dat beide rekken origineel gemonteerd waren en toen dus nog de naam Standaard werd gebruikt.
Wat me al eerder opviel, de rekken met de naam Roelewiel hebben niet meer de gebogen strip tussen het horizontal en verticale deel. Je kunt ze niet meer dubbelvouwen als ze gedemonteerd zijn.
Groeten,
Sjoerd
Van mijn Eysink uit 1941-42 heb ik de indruk dat alles wat er op zit origineel is. Het is een doortrapper, er staat geen jaartal op de naaf. Maar volgens het framenummer is hij wel uit het begin van de oorlog.
Van de Göricke framenummering heb ik een overzicht gevonden. Als het nummer van je transporter ook uit die periode is, wordt het aannemelijk dat beide rekken origineel gemonteerd waren en toen dus nog de naam Standaard werd gebruikt.
Wat me al eerder opviel, de rekken met de naam Roelewiel hebben niet meer de gebogen strip tussen het horizontal en verticale deel. Je kunt ze niet meer dubbelvouwen als ze gedemonteerd zijn.
Groeten,
Sjoerd
Hoi Sjoerd,
ja, grappig die ronde hoeken van de rekken.
Een paar kenmerken van transportfietsen van voor of in de oorlog zijn zijn de 'ronde hoeken' van de rekken en de naar beneden buigende voorvorkkronen en een verhoogd zadelbed voor het onderste balhoogfdlager.
Er zijn natuurlijk meer kenmerken maar deze zijn de meest gebruikte van die periode.
Bij Gazelle zijn in dezelfde periode bijvoorbeeld dubbele zadelpenbouten gebruikt met een speciale zadellug.
Dat is ook maar een paar jaar gedaan.
Ik ga even naar mijn atelier om dat framenummer te zoeen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
ja, grappig die ronde hoeken van de rekken.
Een paar kenmerken van transportfietsen van voor of in de oorlog zijn zijn de 'ronde hoeken' van de rekken en de naar beneden buigende voorvorkkronen en een verhoogd zadelbed voor het onderste balhoogfdlager.
Er zijn natuurlijk meer kenmerken maar deze zijn de meest gebruikte van die periode.
Bij Gazelle zijn in dezelfde periode bijvoorbeeld dubbele zadelpenbouten gebruikt met een speciale zadellug.
Dat is ook maar een paar jaar gedaan.
Ik ga even naar mijn atelier om dat framenummer te zoeen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 31 mar 2013, 19.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles,
Hoe hoog is dat frame man?
Hoe hoog is dat frame man?
Hoi Jonathan,
Ja, die is hoog. Fiets voor lange transportfietsjongens (mooi scrabbelwoord
)
Als ik moet schatten is ie 25" hoog maar ik vermoed dat ze in Duitsland in 1942 niet echt met Engelsche maten bezig waren
dus het zal wel 63,5cm zijn.
De fiets is gisteren binnengekomen en ik heb nog steeds alle maten en het framenummer niet opgenomen.
Zal wel morgen of overmorgen worden.
Eerst maar even de paashaas weer van zijn transportfiets aftrekken
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ja, die is hoog. Fiets voor lange transportfietsjongens (mooi scrabbelwoord

Als ik moet schatten is ie 25" hoog maar ik vermoed dat ze in Duitsland in 1942 niet echt met Engelsche maten bezig waren

De fiets is gisteren binnengekomen en ik heb nog steeds alle maten en het framenummer niet opgenomen.
Zal wel morgen of overmorgen worden.
Eerst maar even de paashaas weer van zijn transportfiets aftrekken

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
-
Ha Charles,
Zeker wel een interessante fiets . Nooit geweten dat ze over de grens zo nederlands hebben gebouwd.
Wat me wel op valt is de hoogwatertrapas. De liggende achtervork daalt nauwlijks af richting trapstel.
Ik denk dat om die reden de framehoogte toch weer meevalt/tegenvalt afhankelijk wat je wens is.59cm of zo?
Groeten,
Maarten
Zeker wel een interessante fiets . Nooit geweten dat ze over de grens zo nederlands hebben gebouwd.
Wat me wel op valt is de hoogwatertrapas. De liggende achtervork daalt nauwlijks af richting trapstel.
Ik denk dat om die reden de framehoogte toch weer meevalt/tegenvalt afhankelijk wat je wens is.59cm of zo?
Groeten,
Maarten
Hoi Maarten,
Ja, ik zie het nu ook. Je kan er in't ieder geval lekker schuin mee door de bocht
Ik zal het eerst eens opmeten maar als je beter kijkt ziet het er inderdaad weer wat kleiner maar wel heel hoog uit.
'k Ben benieuwd.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ja, ik zie het nu ook. Je kan er in't ieder geval lekker schuin mee door de bocht

Ik zal het eerst eens opmeten maar als je beter kijkt ziet het er inderdaad weer wat kleiner maar wel heel hoog uit.
'k Ben benieuwd.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Hoi Sjoerd,Kun je ook eens kijken wat het framenummer is? Dan is te zien of dat past bij het jaartal in de achternaaf.
Het framenummer is 801152 en de framehoogte is 598mm.
Kijk maar eens of je daar een jaartal aan kunt plakken.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar