bsa kettingkast welk jaar?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gerard48

bsa kettingkast welk jaar?

Bericht door Gerard48 »

Beste mensen, zojuist binnengekregen een vlammend metalliek rode BSA kettingkast, (26" ) met eigenaardige
schuifplaatjes aan de achterkant binnenzijde. Welk jaar en type zou deze kunnen zijn?
Vr.gr. Gerard.
Bijlagen
bsa 2.jpg
bsa 2.jpg (187.01 KiB) 3853 keer bekeken
bsa 1.jpg
bsa 1.jpg (101.53 KiB) 3853 keer bekeken
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Peter_L

Re: bsa kettingkast welk jaar?

Bericht door Peter_L »

Dit is een Raleigh- kettingkast, Gerard, dus eentje van ná de overname van BSA door Raleigh.
Die plaatjes ontbreken vaak, maar houden het vuil buiten.

Peter
remurk

Bericht door remurk »

De 2 schuifplaatjes zijn uitermate belangrijk, niet alleen om vuil/stof buiten te houden, maar ook (regen)water. Veel van dergelijke kettingkasten zijn van binnenuit verroest/verrot omdat er water en zand/stof in is blijven staan
Peter_L

Bericht door Peter_L »

remurk schreef: 6 jan 2026, 22.06 De 2 schuifplaatjes zijn uitermate belangrijk, niet alleen om vuil/stof buiten te houden, maar ook (regen)water. Veel van dergelijke kettingkasten zijn van binnenuit verroest/verrot omdat er water en zand/stof in is blijven staan
Bij deze waren de plaatjes blijkbaar nochtans onaangeroerd gebleven sinds de fiets uit de fabriek kwam, maar jaren in de open lucht eist toch z'n tol... :?

Chaincase.jpg
Chaincase.jpg (159.88 KiB) 2735 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik zou die kast durven monteren op fietsen van het Raleigh concern van circa 1935 tot , eh, 1980? Misschien nog wel later. Je ziet ze heel vaak op oude Britse fietsen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Peter_L

Bericht door Peter_L »

maartenB schreef: 7 jan 2026, 10.41 Ik zou die kast durven monteren op fietsen van het Raleigh concern van circa 1935 tot , eh, 1980? Misschien nog wel later. Je ziet ze heel vaak op oude Britse fietsen.
Klopt. Op enkele kleine details zijn die onveranderd gebleven tot in de jaren '80. Tot in de jaren '50 zat er net voor de staande achtervork wel een schroef waar je olie kon indruppelen om de ketting te smeren.

Kettingkast.jpg
Kettingkast.jpg (99.57 KiB) 2339 keer bekeken
Gerard48

Bericht door Gerard48 »

Kijk, hier leer ik ook van. In dat pakket trouwens zaten twee kettingkasten 26'' en 5 van die ,,beruchte"
achterkapjes, nog wel in goede staat. (gebruikt maar geen roest). Gelukkig heb ik een groot stuk dun plaatijzer
dus die schuifjes zijn makkelijk bij te maken. Nog maar een paar jaar terug kon je regelmatig BSA en Raleigh fietsen zien waarvan dat kapje foetsie was. Geen gezicht. Ik heb 2 types: Een paar met alleen een schroefgaatje achter, en een paar met een 2e schroefgaatje onder.
Bijlagen
achterkapje 2.jpg
achterkapje 2.jpg (56.65 KiB) 1719 keer bekeken
achterkaple 1.jpg
achterkaple 1.jpg (68.31 KiB) 1719 keer bekeken
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Plaats reactie