Het opknapproject nadert zijn voltooiing. De fiets is helemaal uit elkaar geweest, alle lagers gesmeerd, de kleinere roestige delen een aantal dagen in de schoonmaakazijn gezet, overige roest (frame en velgen) zo veel mogelijk met staalwol verwijderd zonder de lak verder te beschadigen en in de turtlewax gezet, wat min of meer dezelfde kleur heeft als het frame. Het enige wat ik tot nu toe heb vervangen is de ketting, deze leek me niet meer te redden.
Zelfs de verlichtsdraden zijn nog in orde, en de contactpunten van de twee framedelen maken nog daadwerkelijk contact. Ik weet alleen nog niet of de dynamo het nog doet, is daar een andere test voor dan de boel aansluiten en alle andere mogelijkheden van niet functionerende verlichting uitsluiten?
Groeten, Gert
Fongers m66
Re: Fongers m66
Dag Gert,
Men neme een stukje elektriciteitsdraad. Men strippe de beide uiteinden over 1cm. Men stoppe een deel van de gestripte draad in het aansluitpunt van de dynamo. Het andere gestripte stukje van de draad houden we aan de zijkant van het lampje. Het lampje houden we nu met het puntje tegen de bout waarmee de dynamo vastzit aan het frame. Als het lampje brandt, is de dynamo in orde.
Groeten, Wiel
Men neme een stukje elektriciteitsdraad. Men strippe de beide uiteinden over 1cm. Men stoppe een deel van de gestripte draad in het aansluitpunt van de dynamo. Het andere gestripte stukje van de draad houden we aan de zijkant van het lampje. Het lampje houden we nu met het puntje tegen de bout waarmee de dynamo vastzit aan het frame. Als het lampje brandt, is de dynamo in orde.
Groeten, Wiel
Bedankt voor de reactie. Ik bedoelde eigenlijk of er een manier is om een dynamo te testen in niet aangesloten toestand, als ze zeg maar ergens los (in de schuur, op een beurs ...) liggen.
Ik ben er inmiddels achter dat de dynamo in orde is. Bedrading aangesloten en een slinger aan het wiel gegeven. De voorlamp brandt, de achterlamp echter niet. Het lampje is wel in orde, ik denk dat er het een en ander is gecorrodeerd, dus daar moet ik nog eens goed naar kijken.
Gr. Gert
Ik ben er inmiddels achter dat de dynamo in orde is. Bedrading aangesloten en een slinger aan het wiel gegeven. De voorlamp brandt, de achterlamp echter niet. Het lampje is wel in orde, ik denk dat er het een en ander is gecorrodeerd, dus daar moet ik nog eens goed naar kijken.
Gr. Gert
- HJvMontfort
een Dynamo werkt ook met stroom op de polen als electromotor
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
De eenvoudigste manier is de smaaktest. Dynamo een beetje schoonmaken en met je tong tegelijkertijd het dynamohuis en het aansluitpunt onderaan aanraken (dat lukt bij de meeste dynamomodellen zonder problemen). Nu draai je even met je vinger het dynamowieltje flink heen en weer, dat is voldoende om bij een werkende dynamo in je tong een tinteling te voelen. De methode is volledig ARBO-proof.Ik bedoelde eigenlijk of er een manier is om een dynamo te testen in niet aangesloten toestand, als ze zeg maar ergens los (in de schuur, op een beurs ...) liggen.

'